BEKRÄFTAT: Här är fenomenet halva Sverige stör sig på

2023 10 19

Svenska folkets mobilvanor irriterar hälften av Sveriges befolkning.

Det visar den nya granskningen Samtalsrapporten, som mobiloperatören Halebop tagit fram.

Rapporten har tittat närmare på svenskarnas mobilvanor och kommit fram till att drygt varannan person stör sig på offentliga telefonsamtal.

I Stockholm, Göteborg och Malmö anger 60 procent att de upplever irritation kring telefonsamtal i det offentliga rummet.

Motsvarande siffra för övriga landet är 52 procent.

Stockholmare sticker ut.

Hela 61 procent av huvudstadsborna uppger att de irriterar sig på fenomenet.

”Måste hitta förståelse”

Emma Craig, Head of Halebop, anser att resultatet visar att det krävs en beteendeförändring i samhället.  

– Vi måste hitta förståelsen och börja se människorna bakom telefonsamtalet – även om det är i det offentliga rummet. Tänk att kvinnan mittemot dig pratar med sin lilla mamma som bor i ett annat land eller att mannen som rusar förbi dig i rulltrappan har sin dotter, som precis flyttat hemifrån, i luren.

– Då blir det plötsligt lite svårare att störa sig på samtalet. Börja unna varandra ett telefonsamtal, säger Halebop-chefen.

Åldersgrupp sticker ut

I åldersgruppen 56–79 år är det vanligast att irritera sig på telefonsamtal som sker offentligt. 64 procent svarar att de upplever irritation kring fenomenet.

Bland de yngre (18–35 år) är det endast 43 procent som stör sig på offentliga telefonsamtal. Mer än hälften i åldersgruppen, 55 procent, uppger dessutom de aldrig eller väldigt sällan blir irriterade när någon lyfter luren i offentliga sammanhang.

– Vi pratar om två helt olika generationer här. Den äldre åldersgruppen är uppvuxen med en hemtelefon medan en stor del av den yngre generationen har pratat i telefon i det offentliga rummet sedan barnsben, förklarar Emma Craig.

Fakta undersökningen

- Totalt svarar 55 procent att de stör sig på telefonsamtalet i det offentliga rummet, ofta eller ibland.

- 44 procent anger att de väldigt sällan eller aldrig upplever ett störningsmoment kring det offentliga telefonsamtalet.

- 57 procent av kvinnor anger att de stör sig på telefonsamtalet, motsvarande siffra för män är 53 procent.

- Äldre personer mellan 56 och 79 år stör sig i högre utsträckning (64%) än yngre i åldern 18–34  där motsvarande siffra är 43 procent.

- Större andel av personer boende i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö (60%) stör sig på telefonsamtal i det offentliga rummet, än de i övriga landet (52%).

Källa: Samtalsrapporten, Halebop

 

 

 

 

Foto: C. Battaglia

Text: Redaktionen


8 jun 26

Mastercard försvinner som betalkort

2026 06 09

Det populära betalkortet är på väg bort.

Mastercard planerar en ny digital betalningsrevolution.

Kortjätten meddelar att de kommer ersätta dagens kortsystem för betalning.

Vill ersätta kort

Betalkorten som idag finns i nästan varje plånbok är på väg att försvinna.

Mastercard arbetar enligt uppgifter med ett nytt system som ska ersätta både kredit- och betalkort helt.

Målet är att gå från fysiska kort till helt digitala betalningar där användaren i stället identifieras med teknik som inte kräver plastkort.

LÄS MER: Tre Natojättar överens – ställer fem villkor till Ryssland

Får unika koder

Kärnan i förändringen är så kallade tokens – unika engångskoder som skapas för varje enskild betalning.

I stället för att ett kortnummer används flera gånger ska det ersättas av en tillfällig kod som bara gäller för ett köp.

Det gör att känsliga kortuppgifter inte behöver delas mellan butik och bank på samma sätt som idag.

– Tillsammans påskyndar dessa funktioner övergången till en tokeniserad och autentiserad betalningsupplevelse i kassan över olika enheter och plattformar, och lägger grunden för smidiga och pålitliga betalningar, uppger bolaget om utvecklingen.

För kunder innebär det i praktiken att kortuppgifter inte längre lagras och sprids i samma omfattning, vilket minskar risken för bedrägerier.

Ska godkännas med fingeravtryck

Samtidigt som tokenlösningarna utvecklas satsar Mastercard på biometrisk identifiering.

I stället för att använda ett kort och slå en PIN-kod ska betalningar även kunna godkännas med fingeravtryck, handflata eller ansiktsigenkänning.

I praktiken innebär det att kunder inte längre kommer behöva ta fram ett kort eller slå en PIN-kod i butik.

Tekniken testas redan tillsammans med banker och handelsaktörer för att bygga upp ett nytt betalningssystem inför framtiden.

Vill skrota kort före 2030

Målet är att de nya systemen ska vara fullt utbredda inom fyra år.

– Mastercard driver på utvecklingen av hur vi betalar online i Europa och närmar sig sitt mål för 2030 att ta bort manuell kortinmatning och minska beroendet av fasta kortuppgifter, uppger Mastercard i ett uttalande.

Utvecklingen sker samtidigt som kontanter redan minskar kraftigt i flera länder, vilket driver på övergången till digitala betalningar.

LÄS MER: Rysslands luftsköld spricker – panik i Moskva

Foto: Akuptsova

Text: Redaktionen


08 jun 26

Höjning med 101 procent – smäll för svenska tv-tittare

2026 06 09

Svenska tv-operatörer har höjt sina kampanjpriser markant under våren.

Det visar en kartläggning från jämförelsesajten Tvabonnemanget.se.

– Vi ser en tydlig trend där operatörerna minskar rabatterna snarare än att höja ordinarie priser. Det innebär att det blir dyrare att teckna ett abonnemang, även om listpriset ser oförändrat ut, säger sajtens grundare Fredrik Falkengren. 

”101 procent”

Enligt sammanställningen har 15 av 27 jämförbara paket fått höjt kampanjpris.

Stora aktörer som Telia, Tele2, Telenor, Boxer, Allente och Sappa har bland annat granskats.

I flera fall har kampanjpriserna höjts med över 100 procent jämfört med prisnivåerna i februari. Nedan listas några exempel:

- Allente Stream Basic har gått från 99 kronor i månaden till 199 kronor per månad under kampanjperioden (+101 procent)

- Boxer TV Bas har höjts från 99 kronor i månaden till 199 kronor per månad (+101 procent)

- Tele2 TV Bas har fördubblats från 99 kr i månaden till 199 kronor per månad (+101 procent)

- Telenor TV Stor-paket har höjts från 249 kronor i månaden till 299 kronor per månad (+20 procent)

Kopplas till fotbollsfesten

Prisökningarna äger rum strax innan årets stora sportevenemang – fotbolls-VM i USA, Kanada och Mexiko.  

Enligt sajten finns det en potentiell koppling mellan sommarens fotbollsfest och tv-operatörernas plötsliga höjningar av kampanjpriserna.

– Vi bedömer att det här delvis drivs av stora sportevenemang som fotbolls-VM. Operatörerna vet att efterfrågan ökar och att fler är beredda att teckna abonnemang även utan lika kraftiga rabatter, säger Fredrik Falkengren.

LÄS MER: Dystert besked för svenska tv-tittare – ras med 30 procent 

FAKTA: Tvabbonemanget.se

- Tvabonnemanget.se är en oberoende jämförelsetjänst som hjälper konsumenter att jämföra tv-abonnemang och streamingtjänster i Sverige.

Källa: Tvabbonemanget.se

LÄS OCKSÅ: Tre Natojättar överens – ställer fem villkor till Ryssland

Foto: E. Mclean

Text: Redaktionen