Biljätte stänger stor fabrik – har funnits sedan 1905

2025 02 08

Biljätten Stellantis stänger nu ned en fabrik i Storbritannien.

Vauxhalls anställda säger att de känner sig ”förrådda” och ”svikna” av bolagets ägare Stellantis efter att bolaget bekräftat nedläggningen av fabriken i Luton i Storbritannien.

Nedläggningen av Vauxhall är ytterligare ett bevis på situationen som bilbranschen befinner sig i just nu.

Över 1 000 arbetstillfällen riskerar att gå förlorade, rapporterar BBC.

Funnits sedan 1905

Biljätten har meddelat att anläggningen, som har tillverkat fordon sedan 1905, ska stängas i april, efter att först ha meddelat att den skulle stängas i november. 

Över 1 000 jobb är i farozonen, men Stellantis framhåller att ytterligare 600 anställda behövdes vid fabriken i Ellesmere Port, Cheshire, och att man skulle erbjuda stöd vid omlokalisering.

“Besviken”

Den 60-årige gaffeltruckföraren Dave Short menar att det är ”skrämmande” att söka nytt arbete vid hans ålder.

– Lyckligtvis har jag gått en utbildning, men jag vet inte om jag kan hitta en ny karriär eftersom mycket sker online nu, säger han till BBC.

– Jag känner att Stellantis har svikit oss rejält. Vi har gjort allt de ville: minskat på personalen, ökat vinsten, ökat antalet skåpbilar, och ändå blir det såhär.

En annan anställd uttrycker sitt missnöje med biljätten.

– Vauxhall har funnits här i över 100 år och Stellantis placerar en annan fabrik i Turkiet och betalar dem hälften av lönerna.

Senaste siffrorna

Enligt siffror från Stellantis senaste rapport framgår att marknaden är tuff.

Leveranserna i Europa minskade under de sex månader som slutade den 30 juni 2024 jämfört med motsvarande perioden 2023  drivet av lägre leveranser av Fiat 500, Opel Mokka och Jeep Renegade.

– Minskningen av nettoomsättningen för Europa under de sex månader som slutade den 30 juni 2024 jämfört med motsvarande period 2023 berodde främst på högre återköpsåtaganden, lägre volymer samt negativ nettoprissättning, framhöll Stellantis då.

Fortsatt tufft

Om än en ljusning kan skönjas är det fortfarande tufft i bilbranschen - där jättar som Stellantis tvingas stänga ner fabriker och många mindre bilhandlare går i konkurs såväl i Sverige som utomlands.

Foto: S. Rademaker

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen