Biljätte stänger stor fabrik – har funnits sedan 1905

2025 02 08

Biljätten Stellantis stänger nu ned en fabrik i Storbritannien.

Vauxhalls anställda säger att de känner sig ”förrådda” och ”svikna” av bolagets ägare Stellantis efter att bolaget bekräftat nedläggningen av fabriken i Luton i Storbritannien.

Nedläggningen av Vauxhall är ytterligare ett bevis på situationen som bilbranschen befinner sig i just nu.

Över 1 000 arbetstillfällen riskerar att gå förlorade, rapporterar BBC.

Funnits sedan 1905

Biljätten har meddelat att anläggningen, som har tillverkat fordon sedan 1905, ska stängas i april, efter att först ha meddelat att den skulle stängas i november. 

Över 1 000 jobb är i farozonen, men Stellantis framhåller att ytterligare 600 anställda behövdes vid fabriken i Ellesmere Port, Cheshire, och att man skulle erbjuda stöd vid omlokalisering.

“Besviken”

Den 60-årige gaffeltruckföraren Dave Short menar att det är ”skrämmande” att söka nytt arbete vid hans ålder.

– Lyckligtvis har jag gått en utbildning, men jag vet inte om jag kan hitta en ny karriär eftersom mycket sker online nu, säger han till BBC.

– Jag känner att Stellantis har svikit oss rejält. Vi har gjort allt de ville: minskat på personalen, ökat vinsten, ökat antalet skåpbilar, och ändå blir det såhär.

En annan anställd uttrycker sitt missnöje med biljätten.

– Vauxhall har funnits här i över 100 år och Stellantis placerar en annan fabrik i Turkiet och betalar dem hälften av lönerna.

Senaste siffrorna

Enligt siffror från Stellantis senaste rapport framgår att marknaden är tuff.

Leveranserna i Europa minskade under de sex månader som slutade den 30 juni 2024 jämfört med motsvarande perioden 2023  drivet av lägre leveranser av Fiat 500, Opel Mokka och Jeep Renegade.

– Minskningen av nettoomsättningen för Europa under de sex månader som slutade den 30 juni 2024 jämfört med motsvarande period 2023 berodde främst på högre återköpsåtaganden, lägre volymer samt negativ nettoprissättning, framhöll Stellantis då.

Fortsatt tufft

Om än en ljusning kan skönjas är det fortfarande tufft i bilbranschen - där jättar som Stellantis tvingas stänga ner fabriker och många mindre bilhandlare går i konkurs såväl i Sverige som utomlands.

Foto: S. Rademaker

Text: Redaktionen


McDonalds får beröm – restauranger sågas

2025 07 05

Hamburgerkedjor som McDonalds sköter sig bättre än vanliga restauranger i ett specifikt hänseende.

I januari 2024 började en ny lag gälla i Sverige.

Enligt lagen måste alla restauranger som serverar mer än 150 take away-måltider om dagen erbjuda flergångsförpackning.

Men nästan alla struntar i lagen. Hamburgerkedjor som McDonalds sköter sig dock bättre.

Många struntar i lagen

Restauranger som säljer take away-måltider måste alltså erbjuda möjligheten att köpa maten i en låda som kan återanvändas.

Men de flesta struntar i det, rapporterar Sydsvenskan, som har gjort en stor kartläggning som visar att nästan alla serverar i plastlådor utan alternativ.

Samtidigt visar en Novus-undersökning att 72 procent av svenskarna inte ens känner till att de har rätt att bli erbjudna förpackningar som kan återanvändas, enligt tidningen.

Men hamburgerkedjorna sköter sig alltså bättre.

Hamburgerkedjor sköter sig bättre

McDonalds, Burger King och Max erbjuder möjligheten att välja dryck i en flergångsmugg. Den kommer ofta med en pantkostnad, till exempel 20 kronor hos Max, som man får tillbaka när man lämnar tillbaka muggen.

Dessutom är omslaget till hamburgaren och pommesen undantagna eftersom de är gjorda av papper, enligt tidningen.

Sammantaget sköter sig alltså McDonalds och de andra hamburgerkedjorna bättre än andra restauranger.

Överlag verkar take away-lagen ge väldigt liten effekt, och enligt Håll Sverige Rent skulle det nog behöver ett gemensamt system för återanvändbara lådor för att det ska fungera.

– Man kan inte förvänta sig att en konsument anpassar sitt vardagsmönster bara för att köpa kaffe på precis samma kedja varje gång. En dag kanske det är McDonalds och nästa Pressbyrån, säger Håll Sverige Rents vd Johanna Ragnartz till tidningen.

Kan få böter

Det har funnits stora förhoppningar om att take away-lagen ska ge effekt, eftersom det inte är hållbart att tillverka lådor av plast för engångsförbrukning.

Sverige har därför satt upp ett djärvt mål.

– I Sverige är målet att förbrukningen av muggar och matlådor som är engångsplastprodukter ska ha minskat med 50 procent från och med år 2026 jämfört med förbrukningen år 2022, uppger Naturvårdsverket på sin hemsida.

Det målet tycks dock ligga långt borta. Och många tycks ignorera lagen, trots att det kan få konsekvenser.

– Om en verksamhet säljer mat eller dryck i en engångsmugg eller engångsmatlåda och inte erbjuder möjligheten att få mat och dryck serverad i återanvändbara muggar eller matlådor kan verksamheten komma att bli ålagd att betala en miljösanktionsavgift på 10 000 kronor, upplyser Naturvårdsverket.

Foto: McDonalds resp Spacekid

Text: Redaktionen


JUST NU: Allvarlig bussbrand i Norge

2025 07 05

En allvarlig bussbrand har brutit ut i Norge.

En buss har börjat brinna i Nordre Follo i Norge.

15 personer uppges ha befunnit sig på bussen när branden utbröt.

Räddningstjänst och polis fick det första larmet klockan 18:05 om en buss som var helt övertänd.

Flera personer uppges vara allvarligt skadade.

Flera allvarligt skadade

Räddningstjänst är på plats och personer med allvarliga skador har förts till sjukhus, rapporterar VG.

– Tre personer har förts till sjukhus med allvarliga brännskador, säger insatschefen Atle Vesttorp till tidningen.

Även andra skadade får hjälp på platsen.

Nu försöker polisen skapa sig en bild av vilka som har varit på bussen, för att säkert kunna sig att alla har tagit sig ut.

Enligt de uppgifter som nu finns har det varit runt 15 personer på bussen.

Polisen uppges ha kontakt med busschauffören.

Vad som har orsakat branden är ännu inte känt.

– Det är för tidigt att säga något om brandorsaken, säger Atle Vesttorp till tidningen.

Såvitt man vet lär branden inte ha uppstått till följd av trafikolycka, uppger NRK.

Stor insats

Många larmsamtal har inkommit om den brinnande bussen.

– Många samtal har kommit in till alla tre räddningstjänster, säger Hans Erik Tysdal, jourchef på Östra 110-centralen.

Ett stort pådrag har skickats till platsen. Brandkåren har till stor del lyckats släcka branden i bussen.

– Vi har lyckats släcka alla lågor, men det finns fortfarande en del ånga och rök från bussen, säger jourchef Marcus Aakre Julshamn till tidningen.

Även Norges haverikommission uppges ha fått in en anmälan om branden och åkt ut till platsen där bussen brinner.

Bussen kör på en av kollektivtrafikföretaget Ruters linjer, enligt tidningen.

Det rör sig om en allvarlig händelse där flera människor har fått svåra skador, och brandens orsak lär komma att utredas.

Arkivfoto: Räddningstjänsten

Text: Redaktionen