Biltema: Här är de vanligaste misstagen när du byter däck

2024 11 13

Biltema listar de vanligaste missarna folk gör när de byter däck.

Kedjan meddelar att det finns flera viktiga saker att tänka på vid däckbyte.

Bland annat handlar det om att ha rätt verktyg med sig, och att efter däckbytet förvara däcken vid en torr, sval och mörk plats.

Biltema listar även de vanligaste misstagen som folk gör när de byter däck själva.

Vanligaste misstagen

Ett av de vanligaste misstagen är att placera domkraften på fel sätt.

– Ett av de vanligaste misstagen som många gör är att placera domkraften fel, förklarar Biltema.

– Det kan skada bilens kaross och i värsta fall leda till att bilen välter. Därför är det viktigt att placera domkraften vid de särskilda lyftpunkter som finns på bilen.

Däcktrycket viktigt

Ett annat vanligt misstag är att däcktrycket blir för högt eller för lågt.

– Om däcket har fel tryck kan det påverka bilens vägegenskaper, och därför är det viktigt att du alltid kontrollerar däcktrycket när du har bytt däcken, fortsätter kedjan.

Felaktig montering

Felaktig montering av däcken och hjulbultar som inte dras åt på rätt sätt är andra vanliga misstag.

– Kom ihåg att alltid dra åt hjulbultarna med rätt moment – varken för lite eller för mycket. Om hjulbultarna sitter för löst kan hjulet falla av, och om de är för hårt åtdragna kan bultarna ta skada.

– Vissa däck är märkta med rotationsriktningen som det är viktigt att följa. Om du monterar däcket fel kan det påverka bilens prestanda.

Så gör du

Att själv byta däck kan kanske kännas utmanande för den som inte gjort det förut.

Jula har gjort en lista på de steg man ska följa för att se till att man byter däck på rätt sätt.

Så här lyder punkterna: 

  1. Placera bilen plant och säkert
  2. Hissa upp bilen och ta bort hjulen
  3. Montera på de nya hjulen
  4. Säkerhetskontroll – efterdra och kolla lufttryck
  5. Rengör däcken innan förvaring

För den som kontaktar en firma för att byta däck är det bra att inte betala för mycket, men heller inte för lite då det kan vara tecken på en oseriös aktör, någonting som Skatteverket tidigare har varnat för.

Foto: Biltema resp D. Foster

Text: Redaktionen


08dec25

Rysk kollaps

2025 12 09

Rysslands oljeexport kollapsar.

Trots att landet lockar handelspartners med rekordstora rabatter har exporten minskat avsevärt, rapporterar oberoende Moscow Times.

Särkskilt tydlig är nedången i exporten till den viktiga handelspartnern Kina. Detta trots att Ryssland säljer sin råolja till Kina med en rabatt på 5–6 dollar per fat jämfört med referenspriset på Brentolja.

Enligt analysföretaget Kpler handlar det om en rysk kollaps.

Landets sjöburna oljetransporter till Kina sjönk till under 800 000 fat per dag i november – den lägsta nivån sedan februari 2022.

– Jämfört med oktober har exporten minskat med 30–40 procent, eller med 400–500 000 fat per dag, rapporterar Moscow Times med hänvisning till Kplers statistik. 

Amerikanska sanktioner

USA:s sanktioner mot de statliga ryska oljebolagen Rosneft och Lukoil ligger bakom det kraftiga raset.

Indien, Kina och Turkiet – som tillsammans står för omkring 95 procent av den totala importen av rysk råolja – har pausat eller minskat importen på grund av rädsla för sekundära sanktioner och svartlistning..

– Kinas statligt ägda raffinaderier för en konservativ sanktionspolitik och väntar sannolikt på att se hur indiska raffinaderier reagerar eller på att dammet ska lägga sig, säger Kpler-analytikern Johannes Rauball till Moscow Times.

LÄS MER: Jätteattack mot rysk stad – ”70 procent förstört”

Lång trend

Raset i november är en förlängning av en nedåtgående trend för Ryssland. Oljeexporten minskade även i september och oktober.

Omsvängningen på oljemarknaden är ett hårt slag mot den ryska krigskassan. Exporten av olja är avgörande för Kremls finansiering av kriget i Ukraina.

LÄS OCKSÅ: “Värsta vi någonsin sett” – republikaner skyller på Trump

Foto: President of Russia Office 

Text: Redaktionen


Polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 12 09

Under hela vecka 50 råder det nationell trafikvecka i Sverige.

Det innebär att hela landet kommer att kunna märka av en ökad polisnärvaro på vägarna.

Fokus just den här veckan är nykterhet i trafiken.

– Rattfylleri dödar, hjälp oss stoppa det, framhåller Polisen södra Roslagen på sociala medier och fortsätter:

Under nationell trafikvecka vecka 50 (8–14 december) gör polisen extra nykterhetskontroller i hela landet. Alkohol och droger ligger bakom många av årets 174 dödsolyckor.

"Ska bort från vägarna"

Polisen genomför cirka tio nationella trafikveckor om året. Fokuset skiftar och kan vara exempelvis hastighetskontroller eller att upptäcka kriminell aktivitet i trafiken.

Den här veckan handlar det alltså om nykterhet.

– Onyktra förare utsätter både sig själva och andra för livsfara. Våra kontroller ska få bort dem från vägarna – och rädda liv, understryker polisen.

Uppmaningen: tipsa polisen

Polisen går samtidigt ut med en uppmaning till svenskarna. Om du misstänker att någon kör påverkad – tipsa polisen.

– Varje dag kör tusentals påverkade av droger eller alkohol i trafiken, skriver polisen i skånska Klippan på Facebook.

– Tillsammans räddar vi liv. 

Vill du tipsa polisen om någon som kör eller kommer att köra berusad kan du ringa 114 14. Är situationen akut, ring 112.

– Kom ihåg att lämna så mycket information du kan om fordon, tidpunkter, resväg med mera. Du kan vara anonym, uppmanar polisen.

LÄS MER: ”Fullständig katastrof” för alla som vill sälja bilen

Därför informerar polisen i förväg

Visionen för myndighetens trafiksäkerhetsarbete är att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Att öka andelen nyktra förare beskrivs som ett prioritet i frågan.

Sedan ett tag tillbaka väljer dessutom polisen i förväg att informera om insatserna, vilket har visat sig vara effektivt.

Vårt yttersta mål är alltid att rädda liv, inte att bötfälla så många som möjligt, har Ursula Edström, trafikstrateg vid polisen, tidigare sagt.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: Liza Simonsson/Transportstyrelsen

Text: Redaktionen