Biltema: Här är de vanligaste misstagen när du byter däck

2024 11 13

Biltema listar de vanligaste missarna folk gör när de byter däck.

Kedjan meddelar att det finns flera viktiga saker att tänka på vid däckbyte.

Bland annat handlar det om att ha rätt verktyg med sig, och att efter däckbytet förvara däcken vid en torr, sval och mörk plats.

Biltema listar även de vanligaste misstagen som folk gör när de byter däck själva.

Vanligaste misstagen

Ett av de vanligaste misstagen är att placera domkraften på fel sätt.

– Ett av de vanligaste misstagen som många gör är att placera domkraften fel, förklarar Biltema.

– Det kan skada bilens kaross och i värsta fall leda till att bilen välter. Därför är det viktigt att placera domkraften vid de särskilda lyftpunkter som finns på bilen.

Däcktrycket viktigt

Ett annat vanligt misstag är att däcktrycket blir för högt eller för lågt.

– Om däcket har fel tryck kan det påverka bilens vägegenskaper, och därför är det viktigt att du alltid kontrollerar däcktrycket när du har bytt däcken, fortsätter kedjan.

Felaktig montering

Felaktig montering av däcken och hjulbultar som inte dras åt på rätt sätt är andra vanliga misstag.

– Kom ihåg att alltid dra åt hjulbultarna med rätt moment – varken för lite eller för mycket. Om hjulbultarna sitter för löst kan hjulet falla av, och om de är för hårt åtdragna kan bultarna ta skada.

– Vissa däck är märkta med rotationsriktningen som det är viktigt att följa. Om du monterar däcket fel kan det påverka bilens prestanda.

Så gör du

Att själv byta däck kan kanske kännas utmanande för den som inte gjort det förut.

Jula har gjort en lista på de steg man ska följa för att se till att man byter däck på rätt sätt.

Så här lyder punkterna: 

  1. Placera bilen plant och säkert
  2. Hissa upp bilen och ta bort hjulen
  3. Montera på de nya hjulen
  4. Säkerhetskontroll – efterdra och kolla lufttryck
  5. Rengör däcken innan förvaring

För den som kontaktar en firma för att byta däck är det bra att inte betala för mycket, men heller inte för lite då det kan vara tecken på en oseriös aktör, någonting som Skatteverket tidigare har varnat för.

Foto: Biltema resp D. Foster

Text: Redaktionen


Ryska folket drar i nödbromsen – 50 procents skillnad

2025 12 19

Den första veckan i januari firar Ryssland nyår med pompa och ståt. Hela landet stängs praktiskt taget och många ryssar tar semester.

I år präglas dock perioden av stora oroligheter.  

Det kärva ekonomiska läget tvingar den ryska befolkningen att hålla hårt i plånboken.

Hushållen förväntas spendera i genomsnitt 14 000 rubel (175 dollar) under semestern – en minskning med nästan 50 procent jämfört med föregående år, rapporterar oberoende Moscow Times med hänvisning till en undersökning från marknadsanalystjänsten Avito. 

– Stigande inflation samt högre priser på mat, el och vatten och kläder tvingar konsumenterna att spara pengar, säger den ryske ekonomiprofessorn Alexander Safonov, enligt tidningen.

– Folk begränsar sina inköp och utgifter, inklusive utgifter till nyårsfiranden. Oavsett hur mycket man tjänar är den allmänna trenden att minska sina utgifter, fortsätter han.

LÄS MER: Varnar för attack 2027 – USA skickar vapen i rasande takt

Klassiska varan försvinner

Flera nyckelingredienser under det ryska nyårsfirandet har noterat kraftiga prisökningar – bland annat klassikern röd kaviar som numera blivit en lyxvara för de flesta hushåll.

– Den kommer bara finnas som ett ”symboliskt inslag” i många hem, berättar Alexander Safonov.

Enligt professorn blir årets nyårsmenyer bli betydlig glesare än tidigare.

– För många familjer kommer högtidsmåltiderna att begränsas till traditionella rätter som sallad Olivier, ett litet urval av drycker och billiga grönsaker och frukt, säger han.

Sallad Olivier, också känd som rysk sallad, är en klassisk rätt i Ryssland. Den består huvudsakligen av potatis, ägg och majonnäs.

LÄS OCKSÅ: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det 

Foto: V. Adutskevich

Text: Redaktionen


18 dec 2025

Ändrade regler för bilkörkort – begränsning slopas

2025 12 19

Regeringen går vidare med en lagrådsremiss för ändrade regler kring bilkörkortet.

Vägen till att ta ett svenskt körkort ska nu bli enklare.

Det meddelar regeringen idag.

– Nu gör vi det lättare att övningsköra. Kravet på introduktionsutbildning för övningskörning ska slopas, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD), i ett uttalande.

Inte fått önskad effekt

Den första januari 2006 infördes kravet på att gå en introduktionsutbildning innan man börjar övningsköra.

Kravet gäller både för den som kör och den som sitter bredvid som handlare.

Men regeringen anser inte att förändringen har fått önskad effekt.

– Detta är en förenkling som kan leda till mer mängdträning eftersom förslaget bedöms underlätta för blivande förare att övningsköra med flera handledare. Kravet på introduktionsutbildning har inte haft avsedd effekt och nu föreslår regeringen att det tas bort, säger Andreas Carlson.  

LÄS OCKSÅ: Kristersson går ut med varning – om bensinbilar

Studier visar

Nu har alltså regeringen beslutat att gå vidare med att avskaffa kravet.

– Studier har visat att introduktionsutbildningen har haft liten eller ingen effekt på strukturen, innehållet och omfattningen i övningskörningen och att den därför inte uppnår de avsedda målen, uppger regeringen.

– Eftersom introduktionsutbildningen inte bidragit till att öka kvaliteten på den privata övningskörningen för behörighet B, anser regeringen att det inte finns skäl att behålla den nuvarande ordningen.

Beskrivs som en begränsning

Förhoppningen från regeringens sida är att det slopade kravet ska möjliggöra mer övningskörning för den som är på väg att ta körkort.

– Kravet på introduktionsutbildning utgör dessutom en tröskel vid privat övnings­körning och kan inskränka möjligheten att smidigt kunna övningsköra privat med flera handledare, exempelvis föräldrar eller andra släktningar, uppger regeringen.

– Att ta bort kravet ökar möjligheterna till mängdträning, vilket medför att de blivande förarna kan komma bättre förberedda till förarprovet.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: A. Lazic resp Transportstyrelsen

Text: Redaktionen