Bluff på Lidl påstås lura kunder – “det är rent nonsens”

2024 09 13

En ny reklamkampanj från Lidl sågas längs med fotknölarna av en expert på området.

Häromveckan gav livsmedelskedjan besked om en särskild satsning på frukt och grönsaker.

Det var bakgrunden som stack ut.

Lidl hade nämligen låtit produkterna odlas och växa till tonerna av klassisk musik, och hänvisat till forskningsstudier som hävdar att musiken skulle göra att det växer bättre.

Produkterna i fråga märktes med en blå not i butikerna.

Genom samarbetet med Kungliga Filharmonikerna och våra svenska odlare hoppas vi höja den redan höga kvaliteten. Det är otroligt roligt att få erbjuda filharmoniska frukter och grönsaker från vårt eget varumärke Matriket, sade Robert Stekovic som inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige till DN när nyheten lanserades.

"Rent nonsens"

Det statliga forskningsinstitutet RISE, som fick uppdraget att analysera fenomenet, understryker att det går att backa upp att musik gynnar plantors tillväxt.

– Det finns forskning som stödjer hypotesen om att musik påverkar plantor och olika arter reagerar på olika sätt när de utsätts för musik eller ljud, säger RISE-forskaren Tora Råberg till samma tidning.

Men alla håller inte med.

Jens Sundström, docent i växtfysiologi vid Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala, sågar kampanjen fullständigt.

– För att fatta mig kort: detta är nonsens. Rent nonsens, framhåller han i lantbrukstidningen ATL.

"inga bevis"

Växtfysiologen kallar RISE:s och Lidls slutsatser för pseudovetenskap.

Enligt Jens Sundström är det visserligen belagt att växter reagerar på ljudvågor, men när det påstås att en särskild sorts musik har större effekt än andra går det för långt.

Problemet uppstår när man samtidigt hänvisar till studier som laddar responsen med kulturella attribut och börjar påskina att växterna föredrar violinmusik framför annan musik. Eller påstår, utan att presentera tillförlitliga bevis, att grödor som odlas i enlighet med det kinesiska meridiansystemet och samtidigt får lyssna på religiösa hymner växer bättre, skriver han i längre debattartikel om ämnet.

Svarar: Kunderna får avgöra

Lidl har svarat på kritiken.

– När vi nu låtit flera av våra svenska frukter och grönsaker växa upp till tonerna av Kungliga filharmonikerna är det för att utforska om det kan påverka deras smak och kvalitet, framhåller Marita Wengelin, kommunikations- och CSR-chef på Lidl, i ett uttalande i ATL.

Hon skriver vidare i en insändare att odlaren som uttalar sig i annonsen tycker att grönsakerna smakar bättre, men att det är en subjektiv bedömning. Lidl själva påstår det inte, utan uppger att det är upp till kunderna att avgöra.

Foto: G. Semme

Text: Redaktionen


24nov2025

JUST NU: ”Madyars fåglar” slår till mot rysk jättefabrik

2025 11 24

Ukraina har genomfört storskaliga attacker mot flera stora anläggningar på ockuperade Krym.

Under helgen har Ukraina slagit till med attacker på flera håll i Ryssland och i de ockuperade delarna av landet.

Också i ockuperade Krym har attacker utförts.

– Ukraina genomförde attacker mot en stor kemisk fabrik och en högspänningsstation i den ryskockuperade staden Krasnoperekopsk i norra Krym under helgen, uppger den ukrainske befälhavare Robert Brovdi, rapporterar Kyiv Post.

”Madyars fåglar”

Robert Brovdi är grundare och befälhavare för en ukrainsk drönarspaningsgrupp.

Han går under smeknamnet ”Madyars”, och hans grupp kallas därför för ”Madyars fåglar”.

– "Madyars fåglar" har attackerat den kemiska anläggningen Perekop Bromine, en stor industrianläggning som producerar brombaserade kemikalier som används inom flera sektorer, inklusive Rysslands militärindustri, uppger tidningen, med hänvisning till ett inlägg av Robert Brovdi på sociala medier.

Anläggningen är en av de största i sitt slag och den enda producenten av bromföreningar i Östeuropa.

Slog till mot huvudkraftstation

Utöver attacken mot den kemiska fabriken slog också drönarenheten till mot en stor kraftstation i Krasnoperekopsk, under natten till måndag.

Den beskrivs som en nyckelstation i Kryms elnät.

Flera energianläggningar i ockuperade områden ska ha drabbats av avbrott till följd av attacken, uppger Robert Brovdi i inlägget på sociala medier.

– Ett artighetsbesök har genomförts av Madyars fåglar, uppger han, rapporterar tidningen.

– Attackerna var en del av en bredare ukrainsk insats för att undergräva rysk bränsle- och energiinfrastruktur.

Läs också: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Legat bakom flera attacker

"Madyars fåglar" har den senaste tiden genomfört flera drönaroperationer på Krym.

Den 13 november förstörde gruppen en rysk drönarbas.

I september sköt jaktplan från samma brigad ner en ryska Oriondrönare under en attack.

– I början av november varnade Robert Brovdi för att Ryssland riskerar återkommande strömavbrott när ukrainska styrkor förbereder vedergällningsaktioner, uppger tidningen.

Läs mer: Putin går emot Trump – har skickat 120 ryssar

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Ny efterlängtad funktion i Swish – två storbanker först ut

2025 11 24

Från och med nu kan många kunder ta del av en ny och efterfrågad funktion i Swish.

Användare kommer att kunna samla prenumerationer, medlemskap och andra återkommande betalningar direkt i Swishappen.

Det beskrivs som en “efterlängtad” funktion som ska göra det enkelt för folk att planera och genomföra regelbundna utgifter.

Tjänsten liknar klassiska autogirobetalningar och Handelsbanken och SEB blir först ut av storbankerna att lansera funktionen.

Swish beskriver nyheten som “en milstolpe”.

Detta är en viktig milstolpe för Swish och för den svenska betalningsinfrastrukturen. Återkommande betalningar med Swish är något som många svenskar har efterfrågat, och lanseringen av Handelsbanken och SEB möjliggör nu det i större skala, säger Urban Höglund, vd för Swish, i ett uttalande.

"Efterfrågad"

De som vill använda sig av den nya funktionen kommer att registrera ett medgivande via mobilt Bank-id. Därefter kan företaget som ska ta emot betalningen genomföra den via Swish.

All översikt kommer att finnas i Swishappen.

Våra privatkunder har efterfrågat möjligheten att planera återkommande betalningar av exempelvis medlemsavgifter och prenumerationer även med Swish. Våra företagskunder ser stora fördelar med att kunna ta emot regelbundna betalningar på ett smidigt sätt, säger Lena Gredenhag, Head of Payments på Handelsbanken, i en kommentar.

LÄS MER: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Blir enklare

Även SEB hyllar den nya lanseringen. Storbanken ser återkommande betlaningar via Swish som “ett tydligt exempel på hur vi kan driva utvecklingen mot mer sömlösa och kundorienterade betalningar”.

– För våra kunder innebär det ett enklare sätt att hantera prenumerationer och andra återkommande utgifter – men också ett steg mot en modernare betalningsinfrastruktur i Sverige för både företag och privatpersoner, säger Kamilla Asp, chef för Betalningar & Konton på SEB.

Sedan tidigare har Danske Bank och Klarna erbjudit funktionen.

LÄS MER: Polisen varnar – då ska du inte öppna Bank-id

Foto: Swish

Text: Redaktionen