Bluff på Lidl påstås lura kunder – “det är rent nonsens”

2024 09 13

En ny reklamkampanj från Lidl sågas längs med fotknölarna av en expert på området.

Häromveckan gav livsmedelskedjan besked om en särskild satsning på frukt och grönsaker.

Det var bakgrunden som stack ut.

Lidl hade nämligen låtit produkterna odlas och växa till tonerna av klassisk musik, och hänvisat till forskningsstudier som hävdar att musiken skulle göra att det växer bättre.

Produkterna i fråga märktes med en blå not i butikerna.

Genom samarbetet med Kungliga Filharmonikerna och våra svenska odlare hoppas vi höja den redan höga kvaliteten. Det är otroligt roligt att få erbjuda filharmoniska frukter och grönsaker från vårt eget varumärke Matriket, sade Robert Stekovic som inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige till DN när nyheten lanserades.

"Rent nonsens"

Det statliga forskningsinstitutet RISE, som fick uppdraget att analysera fenomenet, understryker att det går att backa upp att musik gynnar plantors tillväxt.

– Det finns forskning som stödjer hypotesen om att musik påverkar plantor och olika arter reagerar på olika sätt när de utsätts för musik eller ljud, säger RISE-forskaren Tora Råberg till samma tidning.

Men alla håller inte med.

Jens Sundström, docent i växtfysiologi vid Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala, sågar kampanjen fullständigt.

– För att fatta mig kort: detta är nonsens. Rent nonsens, framhåller han i lantbrukstidningen ATL.

"inga bevis"

Växtfysiologen kallar RISE:s och Lidls slutsatser för pseudovetenskap.

Enligt Jens Sundström är det visserligen belagt att växter reagerar på ljudvågor, men när det påstås att en särskild sorts musik har större effekt än andra går det för långt.

Problemet uppstår när man samtidigt hänvisar till studier som laddar responsen med kulturella attribut och börjar påskina att växterna föredrar violinmusik framför annan musik. Eller påstår, utan att presentera tillförlitliga bevis, att grödor som odlas i enlighet med det kinesiska meridiansystemet och samtidigt får lyssna på religiösa hymner växer bättre, skriver han i längre debattartikel om ämnet.

Svarar: Kunderna får avgöra

Lidl har svarat på kritiken.

– När vi nu låtit flera av våra svenska frukter och grönsaker växa upp till tonerna av Kungliga filharmonikerna är det för att utforska om det kan påverka deras smak och kvalitet, framhåller Marita Wengelin, kommunikations- och CSR-chef på Lidl, i ett uttalande i ATL.

Hon skriver vidare i en insändare att odlaren som uttalar sig i annonsen tycker att grönsakerna smakar bättre, men att det är en subjektiv bedömning. Lidl själva påstår det inte, utan uppger att det är upp till kunderna att avgöra.

Foto: G. Semme

Text: Redaktionen


8okt2025

JUST NU: Ilska i Kreml – tycker att EU-länderna förstör

2025 10 25

Kreml tycker att EU-länderna förstör.

Under Joe Bidens administration stod USA tydligt på Ukrainas sida i kriget.

Militärt materiel för hundratals miljoner dollar skeppades till Ukraina på löpande band.

När Donald Trump sedan tog över presidentskapet skiftade USA till en mer neutral position.

Nu dundrar Kreml mot EU – och tycker att EU-länderna förstör för fredsdiskussionerna, rapporterar den statliga ryska nyhetsbyrån TASS.

Dundrar mot EU

Det är Rodion Miroshnik, ryska utrikesministeriets särskilda ambassadör, som är missnöjd.

Han vänder sig direkt till EU.

– Europeiska länder har tyvärr intagit en aggressiv hållning, säger han.

– De använder i princip alla metoder för att förhindra direkt bilateral kontakt mellan Ryssland och Ukraina, mellan Moskva och Washington, just för att lösa konfliktfrågorna.

“Försöker få tillbaka”

Miroshnik reflekterar även hur det var under Joe Bidens administration.

Han menar att EU-länderna arbetar för att försöka få tillbaka USA till den position de hade under Biden.

– Under en lång tid, i över tre år, fungerade USA som motorn för anti-rysk aktivitet och militär spänning, säger han.

– Nu försöker centrala EU-länder och Europeiska unionen som organisation få den amerikanska administrationen att återvända till samma spår som användes av förre amerikanske presidenten Joe Biden.

Läs mer: Europa hotar med stenhård åtgärd – stryper rysk sektor

Nya attacker

Samtidigt fortsätter Ryssland att attackera Ukraina.

Under natten har ryska drönare och missiler regnat över landet.

Minst två personer har dött och ett dussintal skadats i en rad ukrainska regioner i samband med attackerna, rapporterar oberoende Moscow Times.

Lägenheter och bilar

I Dnipropetrovsk i centrala Ukraina säger chefen för den regionala militära administrationen att två personer dödades och sju skadades i robot- och drönarattacker.

– Bränder bröt ut. Lägenheter och privata byggnader, en uthuslänga, en butik och en bil skadades, säger Vladyslav Gaivanenko.

Läs mer: Nytt rekord i Sverige – och samtidigt firar Trump

Foto: President of Russia Office resp Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


I DAG LÖRDAG: Biltema öppnar sitt största varuhus någonsin

2025 10 25

Nu öppnar Biltema sitt största varuhus hittills.

Handelsområdet Bernstorp i Burlövs kommun, nära E6 och E22, fortsätter att växa.

På lördagen öppnar nämligen Biltema sitt största varuhus någonsin i området.

Det rör sig om ett “fullsorterat varuhus och ett rymligt Biltema Café” på 11 000 kvadratmeter.

Största hittills

Varuhuset i Burlöv är Biltemas största hittills.

Enligt Biltema själva “ringlade kön lång utanför entrén” när dörrarna öppnades klockan nio imorse.

– Det känns fantastiskt att äntligen öppna här i Malmö Bernstorp. Många har längtat och vi har fått ett otroligt fint mottagande i dag, säger Ronnie Andersson, varuhuschef på Biltema Malmö Bernstorp.

“Hållbarhet i fokus”

Varuhuset ligger i handelsområdet Bernstorp i Burlövs kommun, nära E6 och E22. 

Bygget startade i augusti 2024 och stod klart på cirka fjorton månader.

Anläggningen har byggts “med hållbarhet i fokus” och är utrustad med “bland annat solcellspaneler och energieffektiva system”.

Läs mer: Stor skillnad mellan matbutikerna – här handlar de prismedvetna

40 nya medarbetare

Biltema stärker därmed sin närvaro i Malmöområdet.

Kedjan har redan en butik i Svågertorp – och den nya butiken i Bernstorp innebär 40 nya arbetstillfällen.

– De stora varuhusen gör det möjligt att visa hela sortimentet, hålla rätt volymer och skapa den enkelhet och prisvärdhet som Biltema står för, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema Sverige, i ett pressmeddelande.

Nästan hela Norden

Biltema har i dagsläget butiker i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Kedjan fortsätter att expandera – men möter samtidigt växande konkurrens i form av danska Thansen och finska Motonet som också utökar sin närvaro i Sverige.

De tre kedjorna utgör stommen i branschen och kämpar om marknadsandelar med varandra.

Läs mer: Glädjerus för över 100 000 aktieägare – stiger med 37 procent

Foto: Biltema

Text: Redaktionen