Bluff på Lidl påstås lura kunder – “det är rent nonsens”

2024 09 13

En ny reklamkampanj från Lidl sågas längs med fotknölarna av en expert på området.

Häromveckan gav livsmedelskedjan besked om en särskild satsning på frukt och grönsaker.

Det var bakgrunden som stack ut.

Lidl hade nämligen låtit produkterna odlas och växa till tonerna av klassisk musik, och hänvisat till forskningsstudier som hävdar att musiken skulle göra att det växer bättre.

Produkterna i fråga märktes med en blå not i butikerna.

Genom samarbetet med Kungliga Filharmonikerna och våra svenska odlare hoppas vi höja den redan höga kvaliteten. Det är otroligt roligt att få erbjuda filharmoniska frukter och grönsaker från vårt eget varumärke Matriket, sade Robert Stekovic som inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige till DN när nyheten lanserades.

"Rent nonsens"

Det statliga forskningsinstitutet RISE, som fick uppdraget att analysera fenomenet, understryker att det går att backa upp att musik gynnar plantors tillväxt.

– Det finns forskning som stödjer hypotesen om att musik påverkar plantor och olika arter reagerar på olika sätt när de utsätts för musik eller ljud, säger RISE-forskaren Tora Råberg till samma tidning.

Men alla håller inte med.

Jens Sundström, docent i växtfysiologi vid Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala, sågar kampanjen fullständigt.

– För att fatta mig kort: detta är nonsens. Rent nonsens, framhåller han i lantbrukstidningen ATL.

"inga bevis"

Växtfysiologen kallar RISE:s och Lidls slutsatser för pseudovetenskap.

Enligt Jens Sundström är det visserligen belagt att växter reagerar på ljudvågor, men när det påstås att en särskild sorts musik har större effekt än andra går det för långt.

Problemet uppstår när man samtidigt hänvisar till studier som laddar responsen med kulturella attribut och börjar påskina att växterna föredrar violinmusik framför annan musik. Eller påstår, utan att presentera tillförlitliga bevis, att grödor som odlas i enlighet med det kinesiska meridiansystemet och samtidigt får lyssna på religiösa hymner växer bättre, skriver han i längre debattartikel om ämnet.

Svarar: Kunderna får avgöra

Lidl har svarat på kritiken.

– När vi nu låtit flera av våra svenska frukter och grönsaker växa upp till tonerna av Kungliga filharmonikerna är det för att utforska om det kan påverka deras smak och kvalitet, framhåller Marita Wengelin, kommunikations- och CSR-chef på Lidl, i ett uttalande i ATL.

Hon skriver vidare i en insändare att odlaren som uttalar sig i annonsen tycker att grönsakerna smakar bättre, men att det är en subjektiv bedömning. Lidl själva påstår det inte, utan uppger att det är upp till kunderna att avgöra.

Foto: G. Semme

Text: Redaktionen


Jätteinsats av F16-plan i Ukraina

2025 12 23

F16-plan har arbetat hårt under natten till tisdagen.

Flera europeiska länder har som bekant skickat stridsflygplan av typen F-16 till Ukrainas flygvapen.

Dessa används för att bland annat attackera ryska mål och skjuta ner ryska drönare och missiler som är på väg mot ukrainsk mark.

Nu kommer besked om att ukrainska F16-plan skjutit ner nästan alla missiler som Ryssland avfyrade under natten till tisdagen, rapporterar Ukrainska Pravda.

Nästan alla

Varje natt försöker Ukraina skjuta ner så många missiler som möjligt – men många ryska missiler tar sig igenom ändå.

Men under natten till tisdagen har det ukrainska flygvapnet lyckats med en unik bedrift.

– Man kan se den extremt höga effektiviteten i luftförsvarsoperationerna, då Kinzhal-robotarna – trots att de inte sköts ner av Patriot-system – inte nådde sina mål, säger överste Yurii Ihnat, kommunikationschef för Ukrainas flygvapen.

– Av 35 kryssningsrobotar sköts 34 ner, främst av F-16-plan som bekämpade dessa robotar, vilket vi tackar våra modiga piloter för.

Behöver mer

Trots framgången önskar ukrainarna mer för att skydda sina skyar.

– Ukrainas president har i synnerhet betonat för våra partners behovet av att stärka luftförsvaret, både med själva systemen och med robotar. Detta eftersom vissa system står overksamma på grund av total brist på robotar, fortsätter Ihnat.

Läs mer: “Lägsta sedan pandemin” – kris för Kremls guldägg

Nya uppgifter

Under gårdagen kom besked om att generalen Fanil Sarvarov – som bland annat har arbetat med att träna ryska väpnade styrkor – dog i en bilexplosion i Moskva.

Nu kommer konkreta uppgifter om att det var Ukraina som stod bakom smällen, rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

“Sannolikt”

ISW förklarar.

– Ukrainsk underrättelsetjänst ligger sannolikt bakom lönnmordet på generallöjtnant Fanil Sarvarov, chef för den operativa utbildningsavdelningen vid den ryska generalstaben.

Läs mer: Ryska soldater rider in på häst – blir fullständigt utslagna

Arkivfoto: Ryuno

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 24

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen