Bluff på Lidl påstås lura kunder – “det är rent nonsens”

2024 09 13

En ny reklamkampanj från Lidl sågas längs med fotknölarna av en expert på området.

Häromveckan gav livsmedelskedjan besked om en särskild satsning på frukt och grönsaker.

Det var bakgrunden som stack ut.

Lidl hade nämligen låtit produkterna odlas och växa till tonerna av klassisk musik, och hänvisat till forskningsstudier som hävdar att musiken skulle göra att det växer bättre.

Produkterna i fråga märktes med en blå not i butikerna.

Genom samarbetet med Kungliga Filharmonikerna och våra svenska odlare hoppas vi höja den redan höga kvaliteten. Det är otroligt roligt att få erbjuda filharmoniska frukter och grönsaker från vårt eget varumärke Matriket, sade Robert Stekovic som inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige till DN när nyheten lanserades.

"Rent nonsens"

Det statliga forskningsinstitutet RISE, som fick uppdraget att analysera fenomenet, understryker att det går att backa upp att musik gynnar plantors tillväxt.

– Det finns forskning som stödjer hypotesen om att musik påverkar plantor och olika arter reagerar på olika sätt när de utsätts för musik eller ljud, säger RISE-forskaren Tora Råberg till samma tidning.

Men alla håller inte med.

Jens Sundström, docent i växtfysiologi vid Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala, sågar kampanjen fullständigt.

– För att fatta mig kort: detta är nonsens. Rent nonsens, framhåller han i lantbrukstidningen ATL.

"inga bevis"

Växtfysiologen kallar RISE:s och Lidls slutsatser för pseudovetenskap.

Enligt Jens Sundström är det visserligen belagt att växter reagerar på ljudvågor, men när det påstås att en särskild sorts musik har större effekt än andra går det för långt.

Problemet uppstår när man samtidigt hänvisar till studier som laddar responsen med kulturella attribut och börjar påskina att växterna föredrar violinmusik framför annan musik. Eller påstår, utan att presentera tillförlitliga bevis, att grödor som odlas i enlighet med det kinesiska meridiansystemet och samtidigt får lyssna på religiösa hymner växer bättre, skriver han i längre debattartikel om ämnet.

Svarar: Kunderna får avgöra

Lidl har svarat på kritiken.

– När vi nu låtit flera av våra svenska frukter och grönsaker växa upp till tonerna av Kungliga filharmonikerna är det för att utforska om det kan påverka deras smak och kvalitet, framhåller Marita Wengelin, kommunikations- och CSR-chef på Lidl, i ett uttalande i ATL.

Hon skriver vidare i en insändare att odlaren som uttalar sig i annonsen tycker att grönsakerna smakar bättre, men att det är en subjektiv bedömning. Lidl själva påstår det inte, utan uppger att det är upp till kunderna att avgöra.

Foto: G. Semme

Text: Redaktionen


Oväntad nyhet från Ullared – Gekås gör precis tvärtom

2025 07 01

 Modebranschen backar kraftigt.

Under maj månad minskade klädhandeln totalt sett i Sverige med hela 8,3 procent jämfört med motsvarande månad ifjol.

Minskningen i skohandeln var ännu större och backade 9,3 procent.

Tvärtom: “Exceptionellt”

Men trenden märks inte alls på Gekås i Ullared. Istället tycks tvärtomvärlden råda.

Samtidigt som modebranschen backar når det folkkära varuhuset nämligen nya toppnoteringar.

– Under maj månad har vår försäljning ökat drygt 10 procent inom dam- och herrkläder och 5 procent inom skor, säger Patrik Levin, vd på Gekås, i en kommentar.

– Barnkläder har sålt exceptionellt bra och ökade med 20 procent mot förra året, vilket är en ökning på drygt 30 procent jämfört med branschen.

"Sålt för 770 miljoner"

Gekås högsäsong är nu.

Midsommar var startskottet på varuhusets mest hektiska period på året och under sommaren väntas uppemot 29 000 besökare – varje dag.

Det återstår att se om vårens toppnoteringar i klädförsäljningen då kan nås.

Hittills ser det bra ut.

– Vi har startat året med riktigt fin försäljning inom alla tre konfektonssegmenten, säger Patrik Levin.

– Damkläder är alltid störst, sett tolv månader bakåt har vi sålt för 770 miljoner bara på den avdelningen, men barn och herr är inte långt efter.

LÄS MER: Svenskt modebolag går i konkurs

"Stolt – ett kvitto"

Att Gekås kan gå mot strömmen i modebranschen på det sätt man gör är ingenting som passeras obemärkt förbi av varuhuset.

I Ullared betraktas det som ett riktigt styrkebesked.

Jag är stolt över att vi kan erbjuda vad folk verkligen behöver och vill unna sig, till priser som de flesta har råd med, säger Patrik Levin.

– Att vi fortsätter växa i tider när många har mindre att röra sig med är ett kvitto på att vi erbjuder en unik shoppingupplevelse.

LÄS MER: Fullständig mardröm för Coop – “en flopp”

Foto: Gekås Ullared

Text: Redaktionen


JUST NU: Kaos i turistområde – evakueras med helikopter

2025 07 01

Ett stort antal människor har evakuerats efter kaotiska scener i ett turistområde.

Kaotiska scener har utspelat sig i Österrike på tisdagen.

En by i den populära turistregionen Tyrolen har drabbats av ett allvarligt jordskred.

Black Hawk-helikoptrar har satts in för att evakuera människor från området.

Evakuerades med helikoptrar

Ett hundratal människor har evakuerats med Black Hawk-helikoptrar från den lilla alpbyn Gschnitz och från fjällstugor i Gschnitztal i Tyrolen i Österrike, rapporterar AP.

Hus och stugor i byn och dess omgivningar har hamnat under stora jordmassor efter jordskredet.

Österrikisk militär var tvungen att sätta in Black Hawk-helikoptrar för att kunna evakuera invånarna.

Jordskredet uppges har orsakats av kraftiga åskväder på måndagen. Detta har lett till att hus och stugor i området har täckts av jord, vatten och bråte, enligt nyhetsbyrån.

Bäcken Gschnitzbach har också svämmat över till följd av ovädret och jordskredet, vilket har försvårat situationen ytterligare.

Människor har tvingats lämna sina hem och vägar är inte längre användbara.

”Övervakar situationen”

Runt 100 människor har alltså evakuerats. Det verkar dock som att ingen människa har kommit till skada i samband med jordskredet, rapporterar nyhetsbyrån.

Det har däremot uppstått andra skador, bland annat ska ett friluftsmuseum ha ödelagts.

Medan människor väntade på evakuering ombads de att hålla sig inomhus och att undvika garage och källare.

– Vi övervakar situationen noga och är i ständig kontakt med räddningstjänsten, säger Elmar Rizzoli, chef för Tyrolens center för kris- och katastrofhantering, enligt nyhetsbyrån.

Gschnitz har 466 invånare och ligger 1230 meter över havet.

Naturkatastrofen i området påminner om en liknande händelse i maj, då cirka 300 personer evakuerades från alpbyn Blatten i Schweiz. Bara några dagar senare rasade sten och is ned från en glaciär, och hela byn täcktes av lera, enligt nyhetsbyrån.

Foto: Acroterion, Wikimedia 

Text: Redaktionen