Bokningssystemet kraschade direkt när Stockholm öppnade för 45+ i dag

2021 05 21

Region Stockholm öppnade vid lunchtid upp för 45+ att boka vaccinationstid och det blev rejäl rusning på direkten.

Efter en trög start under vintern och våren där Stockholm legat långt efter delar av Sveriges landsbygd när det gäller vaccinationstakten så har nu huvudstaden fått upp tempot rejält och idag öppnade Region Stockholm upp för 45-plussarna att boka tid. Att många både väntat och längtat efter vaccinet råder det ingen tvekan om och bokningssystemet i appen Alltid Öppet kraschade direkt. Med andra ord levde inte appen upp till sitt namn. Men efter hand kom appen igång igen.

Totalt utgör åldersgruppen 45-49 år över 168 000 personer enligt Expressen.

– Det går bara att boka om man har rätt ålder, alltså är född 1976 eller tidigare. Vi väntar oss ett stort intresse även den här gången, och har förstärkt kapacitet och utökat antalet tider. Nya tider släpps dessutom löpande, så den som har svårt att hitta en tid nu, kan försöka igen senare eller nästa dag, säger Stockholm vaccinsamordnare Magnus Thyberg.

[yop_poll id="79"]

JUST NU: Tyskland flyttar stridsflyg

2025 08 05

Tyskland flyttar stridsflyg inför den kommande rysk-belarusiska militärövningen.

Ryssland och Belarus förbereder just nu den stora militärövningen Zapad-25.

Belarusiska och ryska soldater kommer då att träna tillsammans i den största gemensamma övningen sedan 2021.

Inför det flyttar nu Natojätten Tyskland stridsflygplan till Polen, rapporterar tyska Bild.

Flyttar stridsflyg

Tyskland har skickat fem Eurofighter-plan till Polen fyra veckor före starten av den gemensamma rysk-belarusiska militärövningen.

Flygplanen skickas inför Zapad-25-övningarna, som är planerade att börja i september på belarusiskt territorium.

– Denna insats är ett tydligt tecken på allierad solidaritet inom Nato och fungerar som ett pålitligt medel för avskräckning och skydd av gemensamt luftrum, säger en talesperson för Tysklands flygvapen enligt Ukrainska Pravda.

"Ytterligare exempel"

Eurofighter-planen kommer att förstärka luftrummet över Rzeszów i Polens sydöstra del, vilket tidigare hade täckts av två tyska Patriot-luftvärnssystem.

– Detta är ytterligare ett exempel på djupt militärt samarbete och äkta engagemang för säkerheten i Central- och Östeuropa, skriver Polens försvarsmakt på X.

Läs mer: EU-land ger jättebesked till Ukraina – värt 5,5 miljarder kronor

Det är Zapad-25

CEPA – Center for European Policy Analysis – uppger att Zapad-25 är den största rysk-belarusiska övningen sedan 2021.

– De enorma Zapad-övningarna, som har pågått vartannat år sedan 2013, har ett tydligt syfte – att visa Rysslands förmåga att hota och slutligen invadera Nato-medlemmar på alliansens östra flank, skriver CEPA.

“Defensiv”

Moskva och Minsk beskriver den kommande övningen som “defensiv”.

Enligt olika uppskattningar kan Zapad-25 potentiellt involvera mellan 100 000 och 150 000 trupper.

– Detta antal är lägre än Zapad-21, men bör inte underskattas, med tanke på den mer aktiva involveringen av olika typer av vapen och ett stort antal deltagande trupper, fortsätter CEPA.

– Å sin sida involverade Natos största övning sedan kalla krigets slut, Steadfast Defender 2024, 90 000 personer.

Foto: Bundeswehr

Text: Redaktionen


Trump totalsågar biljätte – “Vem kommer vilja köpa?”

2025 08 05

Donald Trump går till attack mot ett bilföretag.

Den amerikanske presidenten har tagit till sociala medier för att uttrycka sitt missnöje med biljätten Jaguar.

Trump menar att bolaget går fel väg – och beskriver deras strategi som “woke” och en “katastrof”.

“Katastrof”

Donald Trump framhåller att han tycker Jaguar går fel väg.

– Jaguar gjorde en dum, och verkligen WOKE reklam, SOM ÄR EN TOTAL KATASTROF, skriver han på Truth Social.

– Vd:n avgick precis i vanära, och företaget är i fullständigt kaos.

“Vem kommer vilja köpa?”

Presidenten fortsätter.

– Vem vill köpa en Jaguar efter att ha sett den där skamliga reklamen?

– Bör de inte ha lärt sig en läxa från Bud Lite, som blev woke och i stort sett förstörde företaget genom en kort kampanj.

Läs mer: Trump dundrar – “Det är RIGGAT”

Fått kritik

Jaguars omprofilering möttes av förvirring och kritik efter att företaget lade upp en reklamvideo som fokuserar på mångfald och inte visar några bilar.

Videon visar modeller i alla åldrar och etniciteter som kliver ut ur en hiss med olika marknadsföringsslagord som "lev livfullt" och "radera det vanliga" utspridda över den 30 sekunder långa reklamfilmen.

– Vår varumärkeslansering för Jaguar är en djärv och fantasifull återskapelse och som förväntat har den väckt uppmärksamhet och debatt, svarade en talesperson för biljätten enligt Newsweek.

Haft det svårt

Talespersonen fortsatte.

– Som stolta förvaltare vid en så anmärkningsvärd tidpunkt i Jaguars historia har vi bevarat ikoniska symboler samtidigt som vi tagit ett dramatiskt steg framåt.

Jaguar har – precis som många andra företag i bilbranschen – haft det svårt under de senaste åren.

Höjda räntor, sval köpmarknad och osäkerhet kopplat till tullar har lett till att många märken har haft det kämpigt.

Bland dessa finns exempelvis den japanska jätten Nissan – och för inte länge sedan rapporterade även Volvo svaga siffror.

Läs mer: Krisen förvärras för biljätten – stänger ännu fler fabriker

Foto: The White House

Text: Redaktionen