Busstrafiken ställdes in – bränslet frös fast

2022 12 17

Resenärerna vid Hallandstrafiken möttes av ett minst sagt överraskande besked i samband med veckans köldknäpp.

Att tågtrafiken ställs in vid olika typer av ytterlighetsväder känner många till men nu står det klart att även bussar kan drabbas av oväntade vädereffekter.

Samtliga bussar drabbade

Det fick bussresenärer i Halmstad, Laholm och Hylte med omnejd erfara i samband med veckans kalla temperaturer som för Hallands del kulminerade på fredagen.

På vägen mellan Halmstad och Hyltebruk sjönk kvicksilvret i temperaturmätarna ner till 18 minusgrader på fredagen och det resulterade i en överraskande effekt.

– På samtliga bussar har bränslet frusit, förklarade Yasmine Möllerström Henstam vid Hallandstrafiken till SVT.

Frös till is

Bussarna drivs med biodiesel och biodieseln klarade inte av de låga temperaturerna eftersom bränslet helt enkelt frös till is.

– Vi har ingen lösning, uppgav Hallandstrafikens pressfunktion till TV-kanalen.

Det fanns heller inte möjlighet att sätta in extratrafik eftersom alla biodieselbussarna drabbats av samma problem.

Första gången

Resenärerna i södra Halland som drabbades av inställda bussar fick dock hjälp av Region Halland.

Ersättning för exempelvis taxi kunde erhållas och man sparade kvittot och lämnade in tillsammans med en reklamation.

För bussansvariga vid Hallandstrafiken var beskedet om det frusna bränslet en stor överraskning.

– Det här är första gången jag hört att bränslet fryser, men det är också första gången vi har så kallt, säger Yasmine Möllerström Henstam vid Hallandstrafiken till SVT.

Ska inte kunna hända

– Vi hade bränsle som frös kopplat till de låga temperaturerna. Något som egentligen inte ska hända, säger kommunikationschef David Erixon vid Nobina till SR.

Nobina kör Hallandstrafikens bussar.

Han betonar att det aktuella bränslet inte ska kunna drabbas av att det fryser.

– [Bränslet] ska vara säkert ned till låga temperaturer. Exakt vad det här har berott på får den tekniska utredningen landa i.

– Men det handlar om att bränsle har kunnat frysa trots allt, uppger bussbolagets kommunikationschef.

Genom snabba filterbyten lyckades man dock åtgärda problemen samma dag.

Arkivfoto: E. Prunk

Text: Redaktionen


FÖRSLAG: Stor ändring inför deklarationen 2026

2025 11 20

Regeringen presenterar ett förslag som ska ge Skatteverket utökade möjligheter inför nästa års deklaration.

Förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2026, ska ge myndigheten större mandat att granska bokföring hos olika företag.

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag som gör det möjligt för Skatteverket att granska företags bokföring via internet, uppger regeringen.

– Förslaget syftar till att möjliggöra nya och effektivare arbetssätt och att underlätta samverkan med kontrollerade företag.

Bokför alltmer digitalt

I allt större utsträckning används idag digitala tjänster för bokföring, till skillnad mot förr då många företagare förde bok för hand.

Samtidigt är Skatteverket begränsade genom en lag som säger att myndigheten inte får koppla upp sig mot internet för att göra granskningar av bokföringen hos företag.

– Detta gör att Skatteverket inte kan komma åt informationen direkt, utan företaget som granskas kan behöva skapa en kopia av materialet som sedan skickas vidare till Skatteverket, uppger regeringen, i ett uttalande.

– Det innebär ökad administration för både företag och Skatteverket och det finns risk för överföringsfel när man skapar en kopia av materialet. Dessutom ökar risken för att oseriösa företag undanhåller information.

LÄS OCKSÅ: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Vill ta bort förbudet

Regeringen vill nu att förbudet tas bort, så att Skatteverket kan koppla upp sig och komma åt räkenskapsmaterial och bokföring direkt.

– I lagrådsremissen föreslås att de förbud mot att verkställa granskning via telenät som finns i skatteförfarandelagen (2011:1244) och lagen (1998:506) om flyttning och kontroll av vissa punktskattepliktiga varor tas bort.

Det ger också myndigheten en större möjlighet att granska företag som misstänks fuska eller inte vill samarbeta vid granskningar.

– Skatteverket får dessutom lov att ta del av elektronisk information via internet även när ett företag inte samarbetar, framhåller regeringen.

LÄS OCKSÅ: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


Stort besked för bensin-och dieselbilar – EU-vändning på gång

2025 11 20

EU tycks vara på väg mot en ändring gällande det tilltänkta förbudet mot nya fossilbilar.

EU har sedan tidigare upprättat en plan om att fasa ut bensin-och dieselbilar till år 2035.

Då ska inga nya fossildrivna bilar komma ut på marknaden.

Men beslutet har fått motstånd från bilindustrin som bland annat hänvisar till krisen i Tyskland, och nu tycks en EU-vändning vara på gång.

Vändning på gång

Det var i början av 2023 som EU antog lagen om att stoppa bensin-och dieseldrivna personbilar från år 2035.

En djup industriell kris i Tyskland och en missnöjd bilindustri senare kan det vara på gång att ändras.

Det säger den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé.

– Det pågår ett intensivt arbete och rätt snart kommer vi att presentera en ny lösning, förklarar han för SVT på torsdagen.

“Stark kritik”

Tobé lyfter fram den “starka kritik” som finns mot 2035-planen i exempelvis Tyskland.

Fordonsindustrin i landet har lamslagits och många har förlorat sina jobb.

Nu bekräftar han att man tittar på flera olika alternativ för någon slags kompromiss.

– Skulle man kunna hantera privatbilismen på ett sätt och företagens leasingbilar på ett annat? Det finns många diskussioner på väg framåt.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Missnöje i Tyskland

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz understryker enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Foto: Circle K

Text: Redaktionen