Butiksjätte slår larm – nytt fenomen lurar nätshoppare

2023 09 23

Butiksjätten Mio går ut och varnar sina kunder.

Nyligen har möbeljätten Mio fått utfärda en varning till kunder som skickades ut via sms och e-post.

Anledningen var att en falsk butikssida hade etablerats för att försöka lura kunder att det var Mios hemsida de var inne på.

Bedragarna hade stulit bilder och gjort en kopia av Mios webbshop för att lura kunder att handla på den falska hemsidan.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

“Mådde jättedåligt”

Mio fick reda på fenomenet från en av företagets butiker som uppmärksammat det via en kund.

Kunder kom in till affärerna och ville köpa varor för de oerhört låga priserna som aviserades på den falska hemsidan.

– Vi var många som mådde jättedåligt av att kunder blivit lurade, säger företagets kommersiella chef Joakim Holmstrand till GP.

AI ny metod

I samband med den tekniska utvecklingen varnar konsumentvägledaren Johanna Brage för att bedragare kan ta hjälp av artificiell intelligens.

– Det finns risk för att konsumenterna kommer att bli väldigt sårbara med AI-genererade hemsidor, säger hon.

Tänk på detta

Det finns ett antal saker som kan vara bra att tänka på för att hålla sitt kort säkert.

– Använd bankens säkerhetslösning för dina bankkort. Spärra för internetköp och öppna kortet när du vill handla på nätet, framhåller polisen.

– Lämna aldrig ut dina koder eller kortuppgifter till någon som efterfrågar dem i e-post, sms, telefon eller på sidorna du handlar.

Kontakta banken

Om olovliga köp har gjorts bör du kontakta banken omedelbart.

– Har olovliga köp gjorts eller har du förlorat ditt bankkort, kontakta omedelbart din bank, spärra kortet och gör en polisanmälan.

– Handla inte på osäkra webbsidor. Sök omdömen och varningar inför ett köp på en för dig ny sida.

Det är alltid bäst att använda sig av bankens säkerhetslösning när man gör denna typ av inköp.

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen


Ny kontroll införs på alla flygplatser i EU – många vill inte resa längre

2025 05 20

En ny så kallad biometrisk teknik ska lanseras på alla flygplatser inom EU.

Ett automatiserat registreringssystem för alla som reser till eller ut från unionen ska införas.

Det inkluderar bland annat ansiktscanning och avlämnande av fingeravtryck, rapporterar Euronews.

Dessutom ska resenärerna  scanna sina pass, samt övriga resedokument, vid en självbetjäningskiosk varje gång de passerar en EU-gräns.

Resenärens namn, biometriska uppgifter, samt datum och plats för in- och utresa ska lagras tillsammans med ansiktsfotot och fingeravtrycken i tre år efter varje resa.

Polisen bekräftar

Det nya systemet, som kallas Entry Exit System (EES), har varit på gång under ett par års tid. Planen var en lansering i höstas, men har flera gånger skjutits upp.

Senaste budet efter att EU kom överens om saken i mars är att systemet ska kunna tas i bruk i oktober 2025. 

Polisen i Sverige har bekräftat planerna.

– Syftet med systemet för in- och utresa är att göra det lättare att identifiera resenärer som försöker resa in i eller ut ur Schengenområdet med falska identiteter eller pass, samt de som har stannat kvar längre än sin tillåtna vistelse i Schengenområdet, framhåller myndigheten.

Har kritiserats

Enligt EU kommer systemet att bidra till att förebygga, upptäcka och bekämpa såväl identitetsbedrägerier som terroristbrott och andra allvarliga brott.

Men det finns kritik.

Var femte brittisk resenär skulle bli “avskräckt” från att resa in i EU under dessa förutsättningar, enligt en undersökning från Co-op Insurance. Dessutom har nästan hälften inte hört talas om de nya reglerna för medborgare utanför EU.

Finns liknande system redan idag

Redan idag finns ansiktscanning på flera flygplatser, bland annat i Italien, vilket gör det möjligt att ersätta pass och annan pappersdokumentation med tekniken, enligt Euronews.

Systemet kallas för “Faceboarding” och har även testats i Finland och Norge. 

Valérre Viale, produktchef på reseteknikföretaget Amadeus, menar att de nya digitala resehandlingarna  kan vara det mest revolutionerande sedan e-biljetten blev en grej för över 20 år sedan, rapporterar The Times.

Foto: Y. Alfuhigi resp Chris F

Text: Redaktionen


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen