Circle K lanserar helt nytt koncept – storsatsar på klassisk maträtt

2025 05 09

Varje år säljer Sveriges största drivmedelskedja, Circle K, omkring tio miljoner korvar.

Klassiska french hotdog står för 60 procent av försäljningen.

Nu storsatsar Circle K på den populära produkten.

Kedjan introducerar det helt nya konceptet ”French Express” – en korvkiosk där kunderna ges möjlighet att bygga sina egna smakkombinationer av den klassiska korvrätten. Målet är att göra det ännu enklare att navigera i kedjans stora korvutbud.

– Vi älskar korv, och det gör uppenbarligen våra kunder också. Att det blir just frenchen som sätts på piedestal på det här sättet är helt enkelt för att det är våra kunders favorit. Då är vi inte sena att följa deras önskemål, säger Anna Pehrson, kategoriansvarig för korv på Circle K.

Flera nya varianter

I samband med lanseringen kommer Circle K lansera flera nya varianter på frenchbröd och även fler dressingar. Bland annat introduceras två nya bröd samt den nya rökiga korven Cowboy BBQ, som delvis är gjord på fläskkarré.

Enligt kedjan ska kunder ges möjlighet att kombinera efter smak och plånbok enligt devisen ”välj din korv, välj ditt bröd och välj din dressing”.  

– Att vi har Sveriges bästa korvmeny skojar man inte bort, det här är ett sätt att tydliggöra hur viktig kategorin är och visar tydligt vår passion för att göra det både gott och enkelt att vara på väg. Frenchen står för cirka 60 procent av vår korvförsäljning så French Express är ett lika naturligt som strategiskt viktigt steg för oss, säger Anna Pehrson.

760 stationer

Circle K är Sveriges största drivmedelskedja med cirka 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer. 

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


4 dec 2025

Godaste pepparkakorna är korade – matjättens absolut sämst

2025 12 04

Få saker bidrar till julstämning såsom klassiska pepparkakor.

Oavsett om du väljer att baka dem själv eller tar den bekväma vägen och köper kakorna färdiga i butik är det för många ett obligatoriskt inslag i december.

Väljer du det senare alternativet kan det dock bli både bra och dåligt.

Faktum är att det nästan är astronomiska skillnader i smak och upplevelse när det gäller de olika pepparkakssorterna, enligt testpanelen vid Bäst i test som nu korat landets bästa respektive sämsta pepparkakor.

Enda med toppbetyg

Högst upp på listan, den enda med betyget 5 av 5, hittas pepparkakorna från Swedish Fika. Även tidigare har märket legat i topp och 2025 är inget undantag.

– Med en smak som känns härligt klassisk är dessa knapriga kakor helt enkelt svåra att slå. Trots att det kan vara svårt att sticka ut med en pepparkaka i Sverige, står Swedish Fika ut i mängden. Till skillnad från många andra sorter, där kryddorna knappt gör sig till känna, levererar Swedish Fika ett tydlig smakbild, skriver Bäst i test i sitt omdöme.

Coops sågas längs med fotknölarna

Anmärkningsvärt är att budgetvalet Ica Basic kvalar in på andraplatsen. Pepparkakorna från Ica beskrivs som knapriga, lagom kryddiga och knäckiga.

– Det är lätt att avfärda matkedjornas budgetmärken som halvdana – men då kommer du att gå miste om en del härligheter. Ica Basic Pepparkakor är inte bara precis vad plånboken behöver i inflationstider, det är dessutom julefröjd på burk, framhåller panelen.

Samma sak kan dock inte sägas om Coops motsvarighet.

Matjättens pepparkakor beskrivs som så hårda att tänderna kan trilla ur. Smaken kallas “fattig” och pepparkakorna upplevs som gamla OCH dammiga.

– Trots att de är så hårda att de knappt går att bita igenom, lyckas de ändå med konststycket att bli sega ett par dagar efter att burken öppnats utan att förlora det stenhårda tuggmotståndet, skriver Bäst i test.

LÄS MER: Populär julmat rusar i pris – 1 200 procent dyrare

Hela listan

Testet i sin helhet finns på Bäst i tests hemsida.

Nedan ser du listan över hur de 13 pepparkakorna placerade sig.

  1. Swedish Fika Pepparkakor (5 av 5)
  2. Ica Basic Pepparkakor (4,5 av 5)
  3. Annas Moomin Blåbär & Vanilj (4,5 av 5)
  4. Annas pepparkakor (4,5 av 5)
  5. Ica Pepparkakor (4 av 5)
  6. Kung Oscar Pepparkakor (4 av 5)
  7. Kronans Cederpepparkakor (4 av 5)
  8. Sondey Pepparkakor, Lidl (3 av 5)
  9. Nyåkers Pepparkakshjärtan (2 av 5)
  10. Ica välkryddade pepparkakor (1,5 av 5)
  11. Semper Glutenfria Pepparkakor (0,5 av 5)
  12. Gille Små hjärtan pepparkakor (0,5 av 5)
  13. Coop Pepparkakor (0,5 av 5)

Källa: Bäst i test

LÄS OCKSÅ: Helt ny svensk cola kommer till affären

Foto: MarcusOscarsson.se

Text. Redaktionen


Swedbank larmar: 55-åringar kan tvingas gå i pension

2025 12 05

Tidigare i höstas varnade försäkringsbolaget Säkra för att många medelålders svenskar kan tvinga till ofrivillig pension.

Bakgrunden var då nedgången i ekonomin som slagit hårt mot arbetsmarknaden och med en arbetslöshet på 8,4 procent i augusti.

Särskilt hög har den varit för personer i åldrarna 55-64 år.

– För många blir pensionen då den enda utvägen för att klara sig ekonomiskt, vilket kan innebära förlorade tusentals kronor varje månad – både i pension och i lön under tiden man är arbetslös och som pensionär, sade Trifa Chireh, pensionsekonom på Säkra, vid tillfället.

Swedbank gör samma analys

Nu drar Swedbank en snarlik slutsats efter en ny rapport som publiceras på torsdagen.

I rapporten framgår att 75 procent av de som är 55 år eller äldre upplever att det finns “hinder i vägen om de skulle vilja byta jobb”.

Det handlar i synnerhet om att arbetsgivare inte vill ta in folk som närmar sig pensionsåldern.

Samma rapport anger att över hälften av gruppen mellan 55 och 65 år kommer att gå i pension före sin egentliga pensionsålder, inte minst på grund av att orken tar slut.

Och det riskerar att bli dyrt, konstaterar storbanken.

Det behövs bättre möjligheter att byta jobb senare i livet så att även de med krävande arbeten får möjlighet att ställa om, och jobba ihop till en rimlig pension. I vanliga yrken med genomsnittliga löner kan det handla om 3 000-5 000 kronor lägre pension före skatt varje månad om man går i pension två år i förtid, säger Madelén Falkenhäll, ekonom för finansiell hälsa på Swedbank, i en kommentar.

LÄS MER: ”27 procent” – Swedbank bekräftar stor prisökning

Handlar inte om kompetens

Att arbetsgivare inte vill anställa någon som närmar sig pensionsåldern är en uppfattning som delas av fyra av tio 55-plussare, enligt Swedbank.

– Brist på kompetens verkar inte vara ett problem, bara sex procent uppger det som ett hinder. Fördomar mot äldre arbetskraft och att erfarenheten inte värdesätts skulle däremot hindra många från att byta jobb om de ville, säger Madelén Falkenhäll.

Banken beskriver fenomenet som ett “samhällsproblem” att äldres erfarenhet inte värdesätts i den mening att de kan byta jobb sent i karriären.

Vi behöver jobba allt längre och då behöver också arbetsmarknaden tillåta att vi byter jobb högre upp i ålder. För många kan det vara ett sätt att klara att jobba fram till sin pensionsålder, säger Madelén Falkenhäll.

LÄS OCKSÅ: Swedbank uppmanar alla svenskar – gör det här varje månad

Foto: O. Perghel resp MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen