Circle K lanserar helt nytt koncept – storsatsar på klassisk maträtt

2025 05 09

Varje år säljer Sveriges största drivmedelskedja, Circle K, omkring tio miljoner korvar.

Klassiska french hotdog står för 60 procent av försäljningen.

Nu storsatsar Circle K på den populära produkten.

Kedjan introducerar det helt nya konceptet ”French Express” – en korvkiosk där kunderna ges möjlighet att bygga sina egna smakkombinationer av den klassiska korvrätten. Målet är att göra det ännu enklare att navigera i kedjans stora korvutbud.

– Vi älskar korv, och det gör uppenbarligen våra kunder också. Att det blir just frenchen som sätts på piedestal på det här sättet är helt enkelt för att det är våra kunders favorit. Då är vi inte sena att följa deras önskemål, säger Anna Pehrson, kategoriansvarig för korv på Circle K.

Flera nya varianter

I samband med lanseringen kommer Circle K lansera flera nya varianter på frenchbröd och även fler dressingar. Bland annat introduceras två nya bröd samt den nya rökiga korven Cowboy BBQ, som delvis är gjord på fläskkarré.

Enligt kedjan ska kunder ges möjlighet att kombinera efter smak och plånbok enligt devisen ”välj din korv, välj ditt bröd och välj din dressing”.  

– Att vi har Sveriges bästa korvmeny skojar man inte bort, det här är ett sätt att tydliggöra hur viktig kategorin är och visar tydligt vår passion för att göra det både gott och enkelt att vara på väg. Frenchen står för cirka 60 procent av vår korvförsäljning så French Express är ett lika naturligt som strategiskt viktigt steg för oss, säger Anna Pehrson.

760 stationer

Circle K är Sveriges största drivmedelskedja med cirka 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer. 

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


JUST NU: Kaos i turistparadis – tvingas radera alla bilder

2025 06 01

Okända smultronställen i den spanska ögruppen Balearerna, där bland annat Ibiza och Mallorca ingår, invaderas av turister.

Detta efter att ett beslut från lokala myndigheter fått motsatt effekt.  

I ett försök att dämpa effekterna av överturismen har myndigheterna tagit hjälp av influencers med hundratusentals följare på sociala medier. Profilerna har fått i uppdrag att marknadsföra ”okända” platser på sina sociala medier med syfte att styra turister dit.

Men projektet har varit alltför framgångsrikt.  

Nu strömmar turister till avlägsna delar av ögruppen, rapporterar The Guardian.

Besökarna tar ofta egna bilder och publicerar dem på sociala medier, vilket lockar ännu fler turister.

– Det har haft en helt motsatt effekt mot vad som var avsett och strider mot regeringens politik, som syftar till att begränsa turismen, säger en talesperson för Balearernas turistmyndighet enligt tidningen.

Tvingas radera alla bilder

Läget beskrivs som kaosartat på flera platser.

Caló des Moro, en liten vik på Mallorca med plats för cirka 100 personer, är ett exempel.

Efter att en influencer marknadsfört den lilla viken besöks platsen dagligen av tusentals personer.

Läget är akut, enligt den lokala borgmästaren María Pons. Hon vädjar till journalister och researrangörer att aldrig nämna viken igen, rapporterar The Guardian.

Borgmästaren har också beordrat kommunen att radera samtliga bilder av viken från sin hemsida.

LÄS MER: Expert varnar turister för populära resmål: “Stanna hemma”

Rekordsommar

Spanien förväntar sig rekordmånga turister i sommar.

Samtidigt ökar frustrationen hos lokalbefolkningen i många populära turistorter. Många städer tar emot fler turister än de klarar av, vilket leder till trängsel, slitage på infrastrukturen och försämrad livskvalitet för lokalbefolkningen.

LÄS MER: SPANIEN: Vädjar till svenska turister – “Kom inte hit”

Foto: E. Zhyvchik

Text: Redaktionen


SMHI varnar för kraftig åska – ”stanna inomhus”

2025 06 01

Ett åskoväder drar in över Sverige under söndagen.

I Göteborg uppmanas invånare att ”stanna inomhus”.

– Det ser ut att bli en del åska och kan även blixtra en del. I samband med detta kommer en hel del regn, säger SMHI:s jourhavande meteorolog Toni Fuentes till GP.

Meteorologen uppmanar invånare att inte gå ut.

– Man ska alltid försöka hålla sig inne när det åskar, och hålla sig borta från träd och höga stolpar där blixten kan slå ner.

Drar vidare österut

Västkusten kommer att drabbas av ovädret först.

– På västkusten börjar regn och skurar ta sig in redan från förmiddagen, och skurarna kan bli kraftiga med åska, säger SMHI:s meteorolog Viktor Bergman i ett uttalande.

Senare under dagen drar nederbördsområdet vidare.

– Under dagen sprider sig sedan regnet åt nordost, framåt kvällen har regnet nått fram i ett stråk från Gotland, östra Svealand upp till södra Lappland, berättar Bergman och fortsätter:

– Natten till måndag fortsätter regnet österut bort från landet och fram på dagen är det främst norra Norrland som berörs av moln och regn. I de mellersta och södra delarna av landet blir det växlande molnighet och ganska gott om sol.

Viktiga råd vid åska

Elbolaget EO:n uppmanar invånare att tänka på följande vid åskoväder:

- Sök dig inomhus så snart ett åskoväder närmar sig.

- Dra ur sladden till all elektronisk utrustning.

- Undvik att tala i den fasta telefonen. Mobiltelefoner är okej att ringa med så länge den inte laddas samtidigt.

- Använd inte datorer med strömsladden i under åskväder.

- Håll dig borta från elektriska ledningar och metallstängsel som kan leda blixtströmmen långa sträckor.

- Tänk på att inte vara på öppna fält (exempelvis golfbanor), i närheten av kraftledningar eller på öppet vatten när det åskar. Blixten söker sig till högsta punkten.

- Bada inte i sjöar och vattendrag för vatten leder ström. Vänta också med att duscha eller bada inomhus.

- Följ väderprognoserna för att ta reda på om ett åskväder är i antågande.

Foto: F. Mittermeier

Text: Redaktionen