City Gross-köpet slår bakut – ”mardrömsbesked” för Axfood

2025 01 21

I somras meddelades det att City Gross köps upp av Willyskoncernen Axfood.

Prislappen landade på två miljarder kronor och Konkurrensverket gav grönt ljus för affären i oktober.

Köpet var en del av en större satsning från Axfoods sida om att upprätthålla billiga priser för sina kunder.

Men efter tredje kvartalet har affären stött på en oväntad motgång.

Enligt både Nordea och SEB tycks förvärvet av City Gross bli en överraskande dyr historia, rapporterar Dagens industri.

Tidningen talar till och med om “en mardrömsstart” för Axfoods nya vd Simone Margulies.

"Blir tuffare än väntat"

Förvärvet av aktierna genomfördes formellt 1 november förra året. Tidigare ägde Axfood enbart tio procent,

Redan innan affären var ett faktum hade City Gross dock börjat integreras in i Axfood. Till exempel används liknande it-system och samma grossist, Dagab.

Och det är faktorer som kan ligga Axfood i fatet, menar SEB som konstaterar att kedjans förluster har accelererat.

– Med tanke på att de flesta synergier redan uppnåtts före förvärvet oroas vi för att vändningen blir tuffare än vad Axfood kanske hade hoppats på, framhåller banken i ett uttalande till Di.

Nordea stämmer in och pekar på att Ica pressade priserna under fjolåret, vilket påverkar marginalerna hos Willys.

LÄS MER: Det är bekräftat – detta är dyraste matkedjan i Sverige

"Belastat lönsamheten"

Nästa delårsrapport från Axfood kommer i slutet av månaden.

I oktober då koncernen summerade årets tredje kvartal gjorde man det i positiva ordalag, även om man medgav att satsningarna har känts i ekonomin.

Satsningar på att stärka prispositionen har belastat lönsamheten under kvartalet i en marknad med intensiv konkurrens, framhävde Simone Marguiles i höstas.

Dessa satsningar är en del i att säkra positionen med Sveriges billigaste matkasse och bidrar till fortsatt hög kundtillströmning och lojalitet samt stärkt marknadsposition framåt.

Foto: Axfood

Text: Redaktionen


JUST NU: SAS varnar hela Sverige

2025 06 09

Flygbranschens kris kan slå hårt mot Sverige.

Varningen kommer från SAS vd Anko van der Werff.

Han befarar att samhällsviktig infrastruktur kan försvinna om inte återhämtningen inom inrikesflyget tar fart.

Enligt van der Werff kan krisen för flygbranschen skada Sveriges tillväxt.

– Vi vill ärligt talat att myndigheter och företag ser över sina kontrakt för att se till att flyg återigen blir en del av ekvationen. Många har gjort det till policy att inte flyga, säger han till TV4 och tillägger:

– Jag vill inte bli politisk, men om den här infrastrukturen som byggts upp under decennier inte används så riskerar den att gå förlorad. Vi måste se till att den används.

Slopat flygskatten

Regeringen och Sverigedemokraterna har fattat beslut om att avskaffa flygskatten.

Den omstridda skatten skrotas från och med 1 juli 2025.

Biljettpriset för resor inom Sverige kommer att sjunka med 82 kronor per passagerare vid enkelresor, och 164 kronor per passagerare vid tur- och returresor.

Samtidigt fortsätter priserna för inrikesflyg att skjuta i höjden. Under 2024 steg årsmedelpriserna med 59 procent jämfört med 2023, enligt SCB:s Konsumentprisindex.

LÄS MER: Ahlgrens bilar slår till med oväntad satsning | Ekonomibladet

Tågtrafiken ökar

Sedan 2001 har priserna för inrikesflyg stigit med 206 procent, uppger SCB.

Under samma period har tågtrafiken ökat stadigt i Sverige. Från 701 000 framförda persontåg under 2001 till 1,07 miljoner under 2024, rapporterar det statsägda järnvägsföretaget SJ med hänvisning till ny statistik från Trafikanalys.

– Aldrig förr har så många persontåg körts i Sverige under ett år. Jämfört med 2001 motsvarar det en ökning med 53 procent, säger Gunnar Alexandersson, transportforskare vid Handelshögskolan i Stockholm och rådgivare åt SJ, i ett uttalande.

LÄS MER: Ica-butik firar – bjuder på konsert | Ekonomibladet

Foto: Fabian N

Text: Redaktionen


JUST NU: Vikor Orban hånar Ryssland

2025 06 09

Västerländska underrättelsetjänster har varnat för att Ryssland kan attackera Nato i närtid.

Den bedömningen delar inte Ungerns premiärminister Viktor Orban.

Han hånar Rysslands militära förmåga.

– Ryssarna är för svaga för det. De är inte ens kapabla att besegra Ukraina, så de är helt oförmögna att attackera Nato, säger Orban till den franska tv-kanalen LCI.

Vill se nytt avtal 

I samma intervju öppnar Orban för ett nytt avtal mellan Europa och Ryssland.

– Europa måste stärkas på lång sikt, och det måste finnas ett strategiskt avtal med Ryssland.

Avslutningsvis upprepar premiärministern sin kritik mot västvärldens sanktioner mot Ryssland.

– De förstör Ungern och hela Europa.

Ryssvänlig ledare

Under Orbans styre har Ungern behållit sin starka relation till Ryssland, trots pågående krig i Ukraina.

Orban har motsatt sig västvärldens sanktioner mot Ryssland och krävt att Ukraina ska sätta sig vid förhandlingsbordet.  

Han har även besökt den ryska diktatorn Vladimir Putin och varnat för att västvärldens vapenleveranser till Ukraina kommer leda till ett storkrig.

LÄS MER OM KRIGET HÄR:

Attack djupt in i Ryssland – tvingas till akutåtgärd

Svensk rapport pekar ut företag: ”Kremls förlängda arm”

USA tvärvänder – bryter löfte till Ukraina

Foto: Nato

Text: Redaktionen