Clas Ohlsons besked: Öppnar flera nya butiker

2025 04 11

Clas Ohlson expanderar.

Butikskedjan har nu öppnat sin senaste butik.

Det är efter två års frånvaro som Clas Ohlson återigen har en butik i Skärholmen Centrum.

Samtidigt ger de besked om att flera nya butiker kommer att öppnas under de kommande åren.

Öppnat i Skärholmen

Butiksöppningen är Clas Ohlsons tolfte butiksöppning, av totalt tretton öppningar under innevarande verksamhetsår som avslutas den 30 april.

Den nya butiken i Skärholmen har en försäljningsyta på 934 kvadratmeter.

– Det känns otroligt roligt att komma tillbaka med en ny butik. Vi öppnade vår allra första butik i Skärholmen för 19 år sedan och vi ser fram emot att återigen få möta våra kunder på plats i centret, säger Andreas Helgesson, Country Operations Manager.

10 till

Clas Ohlson ger besked om att flera nya butiker kommer att öppna framöver.

Under verksamhetsåret 2025/2026 planeras butiksnätverket att utökas med ytterligare cirka 10 butiker.

Här är de bekräftade öppningarna än så länge:

- Uppsala, Boländerna - planerad öppning 24 april 2025

- Kalmar, Kvarteret Giraffen - planerad öppning april 2026

- Namsos, Bråholmen Handelspark (Norge) - planerad öppning september 2025

- Stavanger, Jærhagen Kjøpesenter (Norge) - planerad öppning oktober 2025

Stark månad

Nettoomsättningen i mars uppgick för Clas Ohlson till 814 Mkr, en ökning med 17 procent, varav 19 procent avser organisk tillväxt och 2 procent negativ valutaeffekt.

Den totala nettoomsättningen under perioden maj 2024-mars 2025 uppgick till 10 813 Mkr (9 447), en ökning med 14 procent jämfört med motsvarande period föregående år, uppger kedjan.

Flera orsaker

Kristofer Tonström, vd och koncernchef, kommenterar utvecklingen.

– Med stark tillväxt i samtliga prioriterade produktnischer och ett uppskattat kundmöte ökade den organiska försäljningen med 19 procent i mars, säger han.

– Försäljningen påverkades positivt av en kalendereffekt hänförlig till påsken om +4 procentenheter, där effekten var allra tydligast på den norska marknaden. 

Foto: Clas Ohlson

Text: Redaktionen


Ökat med 182 procent – galen rea-rusning efter produkt

2025 11 25

– Det är ett otroligt fyndläge den här veckan.

Det säger Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi till TV4 om årets Black Week-rea.

Hon betonar dock vikten av att handla smart, eftersom rabatterna är som högst inom vissa produktkategorier.

Särskilt elektronikprylar som tv-apparater, hörlurar, tvätt- och diskmaskiner samt hårfönar är kraftigt nedsatta i pris.

–  I snitt kan vi se att vart fjärde pris har gått ner med minst 10 procent. I genomsnitt har den här gruppen priser minskat med 22 procent, säger Isabella Ahmadi till kanalen.

Galen rusning: ”Ökat 182 procent”

En elektronikprodukt sticker ut från mängden.

Det pågår just nu en galen rusning efter smarta ringar – små teknologiska ringar som med hjälp av den senaste AI-tekniken och avancerade sensorer kan övervaka puls, hjärtfrekvens, hudtemperatur, rörelsemönster och sömn.

I november har köpintresset för produkten ökat med hiskeliga 182 procent jämfört med samma period förra året, enligt en undersökning från Prisjakt.

– Många konsumenter ser fram emot att fynda prylar och julklappar under Black Week. Rean har redan varit i gång i många butiker sedan början av november, och vi kan se en ökad aktivitet jämfört med i fjol på Prisjakt, säger Isabella Ahmadi i ett uttalande.

– Särskilt hemelektronik som tv-apparater, hörlurar och skärmar är populärt, och samtidigt trendar nyare teknik som smarta ringar, tillägger hon. 

LÄS MER: Välkända köksbutiker går i konkurs 

FAKTA: Prisjakt

- Prisjakt är Nordens ledande produkt- och prisjämförelsetjänst.

- Affärsidén sedan starten 2002 varit att hjälpa konsumenter att ta bättre köpbeslut. Det vill Prisjakt göra genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information om produkter och priser.

-  Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nya Zeeland, Irland och Storbritannien.

Källa: Prisjakt

LÄS OCKSÅ: Sanslösa summan – jättebolaget satsar 475 miljarder

Foto: Jarmoluk

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 25

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen