Clas Ohlsons besked: Öppnar flera nya butiker

2025 04 11

Clas Ohlson expanderar.

Butikskedjan har nu öppnat sin senaste butik.

Det är efter två års frånvaro som Clas Ohlson återigen har en butik i Skärholmen Centrum.

Samtidigt ger de besked om att flera nya butiker kommer att öppnas under de kommande åren.

Öppnat i Skärholmen

Butiksöppningen är Clas Ohlsons tolfte butiksöppning, av totalt tretton öppningar under innevarande verksamhetsår som avslutas den 30 april.

Den nya butiken i Skärholmen har en försäljningsyta på 934 kvadratmeter.

– Det känns otroligt roligt att komma tillbaka med en ny butik. Vi öppnade vår allra första butik i Skärholmen för 19 år sedan och vi ser fram emot att återigen få möta våra kunder på plats i centret, säger Andreas Helgesson, Country Operations Manager.

10 till

Clas Ohlson ger besked om att flera nya butiker kommer att öppna framöver.

Under verksamhetsåret 2025/2026 planeras butiksnätverket att utökas med ytterligare cirka 10 butiker.

Här är de bekräftade öppningarna än så länge:

- Uppsala, Boländerna - planerad öppning 24 april 2025

- Kalmar, Kvarteret Giraffen - planerad öppning april 2026

- Namsos, Bråholmen Handelspark (Norge) - planerad öppning september 2025

- Stavanger, Jærhagen Kjøpesenter (Norge) - planerad öppning oktober 2025

Stark månad

Nettoomsättningen i mars uppgick för Clas Ohlson till 814 Mkr, en ökning med 17 procent, varav 19 procent avser organisk tillväxt och 2 procent negativ valutaeffekt.

Den totala nettoomsättningen under perioden maj 2024-mars 2025 uppgick till 10 813 Mkr (9 447), en ökning med 14 procent jämfört med motsvarande period föregående år, uppger kedjan.

Flera orsaker

Kristofer Tonström, vd och koncernchef, kommenterar utvecklingen.

– Med stark tillväxt i samtliga prioriterade produktnischer och ett uppskattat kundmöte ökade den organiska försäljningen med 19 procent i mars, säger han.

– Försäljningen påverkades positivt av en kalendereffekt hänförlig till påsken om +4 procentenheter, där effekten var allra tydligast på den norska marknaden. 

Foto: Clas Ohlson

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen