CUF:s påhopp mot ”Britt-Marie, 45” är ett riktigt bottennapp

2021 05 19

Kritiken är hård mot Centerns Ungdomsförbunds uttalande om ”Britt-Marie, 45” i en ny video.

CUF:s nya ledare Réka Tolnai går till attack mot LAS, Lagen om anställningsskydd, i en ny politisk video men det är orden om ”Britt-Marie, 45” som lär få flest personer att hoppa till.

–Inga onödiga sosselagar ska kunna stoppa dig. Vi kan inte ha en lagstiftning som skyddar Britt-Marie, 45, som har suttit kvar i fikarummet i flera år istället för hårt arbetande unga, säger den unga centerkvinnnan i klippet som går ut på att LAS hindrar ungdomar från att jobb.

Vänsterpartiets Ali Esbati rasar.

– Det extremistiska förakt som visas upp här, för arbetande människor och för det skydd som byggts upp mot auktoritärt godtycke på arbetsplatserna, behöver ha starka motkrafter i samhället, framför Esbati på Twitter.

Även den borgerliga debattören Ivar Arpi är kritisk.

– Ja, unga måste komma in på arbetsmarknaden. Men hur många Britt-Marie (i regel inte 45 år, nej...) som arbetar inom exempelvis vården har tid att "fika hela dagen", frågar sig Arpi.
Se videon här:

ANALYS

Centerungdomarnas video är sannolikt ett svar på att LO på tisdagen gick ut med att de vill återuppta förhandlingarna om LAS. CUF:s poäng är att lyfta fram att de anser att LAS motverkar ungdomar och de lyckas bra med sitt mål att få mycket uppmärksamhet för videon. Men i övrigt är videon ett bottennapp!

Ungdomsförbunden ska ha möjlighet att ta ut svängarna lite extra men att hoppa på ”Britt-Marie, 45” och hävda att hon suttit kvar i fikarummet i flera år är så dumt så att klockorna stannar. Vilka 45-åriga kvinnor är det man syftar på? Sjuksköterskorna, butiksbiträdena, poliserna, lärarna eller de anställda inom äldreomsorgen?

Att uttala sig nedsättande och föraktfullt om erfarna arbetare är precis det Centern inte bör göra om de ska få folkligt stöd för att förändra LAS. Och förresten, hur många 45-åringar heter ens Britt-Marie. Inte ens det har CUF koll på. Uttalandet är ett stort självmål av Centerns Ungdomsförbund.

[yop_poll id="46"]

Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen