Dåligt bemötande hos Elgiganten – kunder jätteledsna

2024 09 09

En flicka och hennes mamma känner sig jätteledsna och chockade efter att ha blivit dåligt bemötta hos Elgiganten.

Händelsen började med att familjen Pshdar åkte till Elgiganten för att köpa en ny mobiltelefon.

De valde att köpa en mobil för 15 000 kronor, som skulle användas av mamman i familjen, rapporterar SVT.

När de kom hem igen var det tänkt att dottern Linn, 9, skulle göra en så kallad unboxingvideo där hon öppnade kartongen med mammans nya mobil.

Men när hon öppnade kartongen fick hon en minst sagt tråkig överraskning.

”Chockade och jätteledsna”

Kartongen innehöll nämligen bara metallbitar inslagna i folie, och ingen mobiltelefon.

Familjen åkte tillbaka till Elgiganten – men upplevde att personalen inte trodde på dem, trots att de hade bildbevis på hur plomberingen bryts.

– Vi fattade ingenting, blev helt chockade och jätteledsna och besvikna, säger Linn Pshdar till kanalen.

Blev avvisade i butiken

Enligt mamman Rasan Aziz blev de avvisade av butikspersonalen, utan blev istället hemskickade med en uppmaning att mejla till supporten.

– Vi bad om att få prata med den ansvarige i butiken men den personen kom inte ens och tittade på videon eller pratade med oss, säger hon.

Elgiganten menar att det rör sig om en mobil som någon har köpt och returnerat och som sedan har sålts igen, och att det sannolikt har skett ett bedrägeri i samband med det.

Butikskedjan beklagar bemötandet och har erbjudit familjen en ny mobil.

Många anmälningar mot sig

Det är emellertid inte förstå gången som Elgiganten gör kunder besvikna.

Tidigare i sommar rapporterades det om att butiksjätten fått rekordmånga anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, vilket MarcusOscarsson.se har skrivit om.

Kunder har bland annat blivit missnöjda för att när de inte har fått möjlighet att få sin trasiga produkt reklamerad eller lagad.

Elgiganten är det elektronikföretag som fått flest anmälningar mot sig från missnöjda kunder, enligt ARN.

– Vi är såklart inte nöjda med att toppa listan, men vi är ju samtidigt också noggranna med att informera om att ARN finns i de fall då vi inte kommer överens, har Elgigantens drift- och hållbarhetschef Tony Ottebjer-Winkler sagt till SR.

Foto: Elgiganten

Text: Redaktionen


Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

2025 04 21

“Lidl Plus” är den bästa kundklubben bland landets matkedjor och detaljhandeln i stort.

Det visar en ny konsumentundersökning från Nordic Bench, som listat Sveriges bästa kundklubbar under sju års tid.

Även Willys Plus ligger högt upp och placerar sig på en andraplats, som tidigare hölls av Ica Stammis som nu sjunker till fjärde plats, rapporterar Dagligvarunytt.

Jätte i botten

Sist på listan, på plats 17 av 17 av alla undersökta företag inom detaljhandeln, hamnar dock Klubb Hemköp. Förra året låg matjätten på 13:e plats, vilket även det var sämst av alla matjättar.

Siffrorna kommer mindre än ett år efter att Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i juli förra året pekade ut just Hemköp som den matjätte med lägst kundnöjdhet, bakom Lidl, Willys, ICA, City Gross och Coop. Hemköp hade även lägre kundnöjdhet än branschen i snitt.

När SKI släppte sina nya siffror tidigare i april hade Hemköp dock höjt sig och gått förbi både Coop och Willys.

"Skapar irritation"

Men Hemköps kundklubb, med drygt två miljoner medlemmar, hamnar ändå sist på listan.

Och övriga butiker och matkedjor kan lära av Lidl, menar Jan Borg, vd på Nordic Bench.

– Jag har en känsla av att de är bättre på att se vad kunderna handlar. Många av de andra kommer med veckans erbjudanden om exempelvis Coca-Cola, även om kunden inte dricker det, vilket bara skapar irritation, säger han till Dagligvarunytt.

"Slår tillbaka"

I undersökningen har kunderna bland annat betygsatt företagens förmåner, bonussystem, personliga erbjudanden och om konsumenterna behandlas schyst.

Att Ica backar i mätningen bedöms vara kopplat till den negativa publicitet matjätten fick i samband med bojkotten tidigare i våras.

– Ica gör stora pengar samtidigt som medlemmarna knappt får räkenskapen att gå ihop. Nu slår det tillbaka, det handlar om konsumentmakt, säger Jan Borg.

"Strävar efter fler medlemmar"

Klubb Hemköp lanserades i oktober 2020 och har över två miljoner medlemmar. Syftet är att belöna kunderna för sina hemköp. Enligt Axfood premieras hållbara handlingar särskilt mycket.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett uttalande 2024.

Listan: bästa och sämsta kundklubbarna hos matjättarna

Inom parentes anges matkedjans placering på hela topplistan över samtliga 17 företag i undersökningen.

  1. Lidl Plus (1)
  2. Willys Plus (2)
  3. Ica Stammis (4)
  4. Coop Medlem (6)
  5. Priokund City Gross (16)
  6. Hemköp (17)

Se den kompletta listan hos Dagligvarunytt.

Foto: Gemma

Text: Redaktionen


USA-professor varnar för skräckscenario: ”Slutet är nära”

2025 04 21

Donald Trump fortsätter att hota det amerikanska universitetet Harvard.

Presidenten har tidigare fryst 2,2 miljarder dollar i statligt stöd till universitetet. 

Nu uppger källor till Wall Street Journal att Trumpadministrationen planerar att dra in ytterligare en miljard dollar i finansiering.

Bakgrund

Konflikten mellan det välansedda universitetet och Vita huset har pågått i flera veckor. 

Bråket började med att Havard motsatte sig flera krav från Vita huset. Trumpadministrationen har bland annat krävt att universitetet ska införa nya anställningsrutiner, antagningsprocesser och förändringar i styrningen. Dessutom har Vita huset krävt hårdare granskningar av utländska studenter och stängningar av så kallade mångfaldskontor.

Professorn varnar: ”Demokratins slut är nära”

Vita huset motiverar åtgärderna med att Harvard inte gjort tillräckligt för att bekämpa antisemitism.

Harvardprofessorn Ryan Enos bedömer dock att Trumpadministrationens korståg mot universitetet handlar om något mycket större.

Enos, som är professor i statsvetenskap, anser att Vita huset agerande följer ett mönster. Han pekar på att Trumpadministrationen har agerat på samma sätt mot flera andra institutioner.

En mycket oroväckande utveckling, enligt professorn.

Nu varnar Enos för att USA håller på att utvecklas till en totalitär stat.  

– Den amerikanska demokratins slut är nära, säger han till HBL och hänvisar till att Trump har försökt stärka sin kontroll över en lång rad samhällsinstitutioner på ett sätt som ingen tidigare president har gjort.

– Auktoritära ledare tenderar att gå till attack mot dem som är av avvikande åsikt. Det gör Trump just nu och han gör det med kraft. Trump för med andra ord en maktkamp på flera fronter.

”Konkurrerande auktoritarism”

Ryan Enos beskriver dagens USA som en ”konkurrerande auktoritarism” – ett system där demokratiska institutioner samexisterar med en stat som ägnar sig åt ”allvarligt maktmisbruk”.

Enligt professorn leder maktmissbruket till politiska val som kan upplevas som demokratiska, men som inte är fullt fria.

– Statsmakten använder sina verktyg som vapen mot människor regimen upplever som hot, säger han till HBL.

I intervjun radar Enos upp flera exempel på sådant maktmissbruk från Trumpadministrationen. Enligt professorn handlar det bland annat om:

- Massuppsägningar i den statliga byråkratin

- Åtal mot mediebolag

- Vägran att lyda domstolar

- Åtgärder för att straffa enskilda juristbyråer

- Angrepp mot amerikanska universitet

Foto: White House Official Photographer (Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sin bilder)

Text: Redaktionen