Disney plockar bort klassisk filmscen – “så fegt”

2025 05 13

Till många fans förtret ser Disney ut att ta bort en ikonisk scen i sin kommande storfilm.

Den 21 maj har den nutida Disneyklassikern “Lilo och Stitch” biopremiär i så kallat liveactionformat. Filmen är den senaste i raden i det upplägg som präglat filmjätten de senaste tio åren där man gör om gamla klassiska tecknade filmer till  “verkliga” versioner.

Men vårens storfilm får nu kritik innan den ens har haft premiär.

Anledningen är att Disney utelämnat flera omtalade scener ur originalfilmen från 2002, rapporterar New York Post.

Inga peruker och klänningar

Lilo och Stitch är en sci-fi-komedi där Stitch, som är ett genetiskt utomjordiskt experiment, flyr till jorden och landar på Hawaii.

Varelsen tas där om hand av Lilo och hennes syster Nani i tron att han är en hund, samtidigt som de utomjordiska agenterna Pleakey och Dr Jumba Jookiba har följt efter för att leta reda på och omhänderta Stitch.

Genom hela filmen tvingas agenterna bära förklädnader för att smälta in i omgivningen. I originalfilmen klär sig Pleakey som en kvinnlig turist, iklädd olika peruker och klänningar.

Den delen stryks nu i den nya versionen.

– Folk har skrivit till mig, “varför har inte Pleakey klänning på sig?” Och jag vill bara säga att jag försökte, jag försökte, framhåller regissören Dean Fleischer Camp i en frågestund på Tiktok, enligt NYP.

Fansen arga: "Så fegt"

Beskedet har mötts med kritik och oro för huruvida nya Lilo och Stitch ska kunna leva upp till originalfilmens arv.

– Disney är så fega om de inte inkluderar Pleakey i peruk och klänning. Det finns ingen chans att en film som gjordes för en publik för över 20 år sedan hade ett mer accepterande klimat än dagens, vi går verkligen bakåt, framhåller en person i Tiktoks kommentarsfält.

– Det är den enda saken som gör mig så arg i trailern, kommenterar en annan.

LÄS MER: Disney stoppar kommande storfilm – efter hatstorm

Tagits bort i flera filmer

Disney har inte kommenterat regissörens avslöjande eller den efterföljande kritiken.

Tidigare har även andra klassiska inslag plockats bort när äldre Disneyfilmer gjorts om till livecationformat. Exempelvis togs draken Mushu bort från Mulan, precis som de storslagna musikalnumren  i den tecknade filmen. 

Att orangutangen Kung Louie byttes ut mot en gigantopithecus i nyinspelningen av Djungelboken från 2016 rörde också upp känslor, precis som att de sju dvärgarna i Snövit, som hade premiär nyligen, var datoranimerade istället för riktiga skådespelare.

LÄS MER: Nya filmen imponerar i USA – har dragit in 730 miljoner första helgen

Foto: Filmstaden resp BoliviaInteligente

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen