Drömmer inte om L i regeringen

2021 03 15

Ebba Busch (KD) klargör att det är ingen självklarhet att Liberalerna kommer att ingå i en moderatledd regering.

– Liberalerna måste först, som parti, landa i att det är en borgerlig statsminister de vill stötta. Vi går till val tillsammans med Moderaterna och det är med dem vi ämnar bilda regering. De har en ganska lång väg att gå. De ska förhandla ytterligare budgetar med Stefan Löfven och sen får man se vad deras beslut får för bäring, säger hon till SvD.

ANALYS

Ebba har en stor poäng när hon säger att L har en lång väg att gå. Partiet beslutar inte om regeringsfrågan förrän vid partirådet 28 mars och Sabunis förslag är att verka för en borgerlig regering. Det framgår inte att L med automatik ska ingå i regeringen.

Men då alla partier eftersträvar regeringsmedverkan och då opinionsläget ser ut som det gör handlar Sabunis förslag i praktiken om att bilda en M-KD-L-regering där SD blir aktivt samarbetsparti och därmed ingår i regeringsunderlaget.  

Men även om M-KD-SD-L-sidan vinner 2022 är det inte alls självklart att L ingår i regeringen. Ebbas nyckelmening i SvD-intervjun ovan är ” Vi går till val tillsammans med Moderaterna och det är med dem vi ämnar bilda regering”.

Ebba drömmer inga regeringsdrömmar om L. KD:s dröm är istället en ren M-KD-regering där SD utgör samarbetsparti och eventuellt även L. Det ger fler ministrar till M och KD och det bör understrykas att L och KD står en bra bit ifrån varandra inom tex en del sociala frågor.

I ett läge där M-KD-SD når majoritet på egen hand har man inte ens behov av L:s medverkan. Det kan dock vara bra för M-KD att binda upp L av strategiska och framtidssyftande skäl men Ebbas besked indikerar att det kan även göras med L utanför regeringen. Det skulle även frigöra L:s roll gentemot SD genom att L då inte ingår i en SD-beroende regering. Det torde även vara en vinnande väg för SD.

[forminator_poll id="1659"]

1dec2025

JUST NU: Dagestan under attack

2025 12 01

Drönare har slagit ner i en stad i ryska Dagestan.

Attacken ägde rum under natten till måndag och explosionerna skadade bostadshus i staden Kaspiysk.

– Drönare riktade in sig på Rysslands republik Dagestan på morgonen den 1 december, med explosioner rapporterade i staden Kaspiysk, uppger den ryske ledaren för regionen, Sergey Melikov, rapporterar Kyiv Independent.

Flicka skadad

Enligt rapporter och bilder från staden ska flera höga bostadshus skadats allvarligt av attacken.

– Baserat på bilder från platsen uppger lokala medier att attacken skadade flera höga bostadshus och fordon i närheten av en skyskrapa i staden. På byggnadskomplexets innergård ligger en förskola, uppger tidningen.

– Myndigheter i Dagestan uppger att en tolvårig flicka fick lindriga skador och lades in på sjukhus. Hennes tillstånd är inte livshotande.

Läs också: Nato: ”Vi kanske kommer bli mer aggressiva”

Nära militär anläggning

I närheten av staden Kaspiysk i Dagestan ligger en militärindustriell anläggning som ägs av det ryska företaget Dagdizel.

– Lokala medier spekulerar att drönarattacken kan ha varit tänkt mot Dagdizels anläggning som ligger 3,5 kilometer från staden, framhåller tidningen.

Ukraina har vid upprepade tillfällen attackerat mål djupt inne i Ryssland i ett försök att försvaga den militära kapaciteten och slå mot den ryska krigskassan.

Den ukrainska militärledningen har tagit på sig ansvaret för många av dessa attacker och beskriver dem som en del av en bredare strategi.

”Avgörande vecka”

Den kommande veckan kan bli avgörande för att få till en vapenvila och en långvarig fred i Ukraina.

Det slår EU-toppen Kaja Kallas fast.

– Det här kan bli en avgörande vecka för diplomatin. Vi hörde igår att samtalen i Amerika var svåra men produktiva, säger hon, rapporterar RBC-Ukraine.

Uttalandet syftar på gårdagens möte mellan Ukraina och USA som ägde rum i Florida.

– Efter mötet sa USA:s utrikesminister Marco Rubio att parterna hade gjort framsteg men att förhandlingarna är komplexa, uppger tidningen.

– Samtidigt rapporterar flera medier att Trumps särskilda sändebud Steve Witkoff kommer resa till Moskva för att förhandla med den ryska sidan.

Läs också: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: A. Korshunov

Text: Redaktionen


1dec2025

Ändrade avgifter för svenska bilägare – från 1 januari

2025 12 01

Transportstyrelsen har nu slagit fast avgifterna för 2026.

Många av ändringarna påverkar främst yrkestrafik av olika slag, men en avgiftshöjning påverkar många privata bilägare.

Bakom höjningarna ligger ambitionen att avgifterna ska skapa en ekonomisk balans på myndigheten.

– De senaste åren har vi arbetat intensivt med vårt uppdrag om balans till 2028, och vi ser nu ut att närma oss, säger Transportstyrelsens ekonomichef Helen Hellman.

Höjer vägtrafikregistreringsavgiften

Den avgift som höjs och som kommer märkas för svenska medborgare är vägtrafikregistreringsavgiften.

Det är en årlig avgift för varje fordon som är registrerats i vägtrafikregistret.

Höjningen träder i kraft 1 januari 2026.

Sju procent

Höjning är på drygt sju procent, vilket motsvarar fem kronor.

Från 69 till 74 kronor per fordon.

– Nivån på avgifterna eller antal avgifter påverkas inte enbart av förändrade kostnader utan även till exempel av förändrade regler och om vi tilldelas ett nytt uppdrag. Vår ambition är att avgifterna ska vara förutsägbara och stabila och ge bransch och företag förutsättningar att planera sin verksamhet, säger Helen Hellman.

LÄS OCKSÅ: Kraftigt ras på bilmarknaden

Förändringar i Transportstyrelsens avgifter

Transportstyrelsen har bland annat beslutat om följande förändringar inför 2026.

- En årlig tillsynsavgift införs för varje ytterligare utbildningsplats där utbildning bedrivs eller plats där kunskapsprov genomförs

- En avgift vid ansökan om utökad verksamhet inom förarutbildning införs

- Avgiften för undantag från föreskrifter om förarprov och förarutbildning sänks

- Avgiften för tekniska dispenser för fordon sänks

- Avgiften för utgivande av tidigare ogiltigförklarad taxiförarlegitimation tas bort

- Avgift för tillsyn av busspassagerares rättigheter införs

- En fast avgift införs vid ansökan om att delta i försöksverksamhet för självkörande fordon

- Avgiften för kontroll av hållbarhetskrav sänks från 20 kronor till tio kronor

Källa: Transportstyrelsen

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: "Sveriges sämsta bank" - har flera miljoner kunder

Foto: Clickerhappy

Text: Redaktionen