Egenskaperna för Lars Vilks livvaktsbil – Klarar bomber och handgranater

2021 10 06

Livvaktsbilen som Lars Vilks färdades i var en extremt säker bil som dessutom klarade besiktningen utan anmärkning drygt två veckor före olyckan.

Det framgår av en granskning som DN nu presenterar och som klargör att såväl livvaktsbilen som följebilen var av märket Range Rover Sentinel. Bilarna var specialbyggda med en rad extra funktioner. Enligt Range Rovers brittiska webbsida har bilen starka egenskaper för att såväl stå emot attacker som för att undfly en jakt i hög hastighet. 

Här är några av de egenskaper som de två aktuella fordonen besitter enligt såväl Range Rovers webbsida som DN:s granskning.

Specialbyggd Range Rover Sentinel

▪Klarar attacker med pansarbrytande ammunition 

▪Klarar beskjutning med 7,62 kalibers höghastighetskulor

▪Klarar attacker med handgranater

▪Explosionsskydd i både golv och tak

▪Klarar bomber med upp till 15 kilo sprängmedel TNT

▪Lyxig och terränggående

▪Alla rutor är av pansarglas, 5 cm tjocka

▪Rutorna står emot kulor från en AK47:a

▪Punkteringsfria däck

▪Väger över 4 ton

▪Extra skyddsbur med särskilt bepansrad flyktlucka via bagageutrymmet

▪Kostar över 4 miljoner kronor

▪Togs i bruk 2019

▪Har gått cirka 7 000 mil

▪Nybesiktigad drygt 2 före olyckan

Enligt amerikanska Car and Driver är Range Rover Sentinel den bil som både kungligheter och regeringschefer väljer för bästa säkerhet.

Förundersökning om mord pågår

Polisen framhåller att det i nuläget inte finns något som tyder på extern påverkan utan det tycks vara en olycka. För att göra allt så grundligt som möjlighet har ändå en förundersökning om mord har inletts. Parallellt genomför enheten Särskilda Utredningar, SU, en förundersökning avseende grovt vållande till annans död, uppger DN.

Kan vara däckexplosion

Enligt TV4 har polisen funnit däckrester på vägbanan en bit före kraschplatsen och polisen har nämnt at olyckan möjligen skulle kunna ha orsakats av en däckexplosion.

Foto: Jaguar/Land Rover England


03dec25

Tvärvändning om bensin- och dieselbilar

2025 12 03

Sverige och övriga medlemsländer i EU har enats om att nya bilar inte längre kommer att få producera några koldioxidutsläpp från och med 2035.

Beslutet innebär i praktiken ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer, det vill säga bensin- och dieselbilar.

Men nu vänder EU efter påtryckningar från Tyskland.

– EU-kommissionen öppnar för nya fordon med förbränningsmotorer även efter 2035, rapporterar tyska Handelsblatt med hänvisning till flera högt uppsatta ledamöter i EU-kommissionen.

”Ta hänsyn till geopolitiska utvecklingen”

Unionens kommissionär för hållbara transporter och turism, Apostolos Tzitzikostas, är en av flera EU-toppar som citeras.

– Vi är öppna för all form av teknik, säger han enligt tidningen.

– Vi vill hålla fast vid våra mål, men vi måste ta hänsyn till den geopolitiska utvecklingen. Vi måste se till att vi inte äventyrar vår konkurrenskraft samtidigt som vi hjälper den europeiska industrin att behålla sitt tekniska försprång, tillägger Tzitzikostas.

Skickade brev 

EU-kommissionen har reviderat förbudet efter påtryckningar från den tyska regeringen.

Bakgrunden är att Tysklands förbundskansler Friedrich Merz skickat ett brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. I brevet uppmanar förbundskanslern von der Leyen att överge planerna på ett totalförbud.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

Mellanlösning

Enligt den nya planen ska förbränningsmotorer som drivs med biobränslen tillåtas även efter 2035. Det kan exempelvis handla om bilar som körs på HVO (biodiesel).

Svenska Bioföreningen, Svevio, har argumenterat för en sådan lösning.

– Den samlade påverkan av en elbil är större än från en bil som drivs med ett biodrivmedel som HVO, säger Gustav Melin, vd Svebio, i ett uttalande.

– Moderna förbränningsmotorer har tillräcklig rening. I dag kommer 95 procent av partikelutsläppen från däck och asfalt, konstaterar Melin.

LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen


”3 700 kronor varje månad” – glädjebesked för alla hushåll

2025 12 03

Svenska hushåll går mot ljusare ekonomiska tider.

Det fastslår Länsförsäkringar i en färsk analys av den ekonomiska utvecklingen.

Nästa år väntas alla hushåll få mer i plånboken, enligt prognosen. 

Störst ekonomisk förbättring får barnfamiljer, som kan räkna med cirka 3 700 kronor mer i plånboken varje månad.

– Vi går mot bättre tider 2026 vilket öppnar upp för både ökad konsumtion och sparande. Alla kommer få mer i plånboken, säger Stefan Westerberg, Länsförsäkringars privatekonom.

– Barnfamiljerna seglar upp som de stora vinnarna. En typisk tvåbarnsfamilj får ett rejält privatekonomiskt lyft med mer pengar i plånboken. Det gör att man kan unna sig lite extra i vardagen men också lägga undan pengar till sparande som rustar familjens ekonomiska trygghet, fortsätter Westerberg.

Stora skillnader

Länsförsäkringars prognos bygger på flera faktorer. Finanspolitiska stimulanser som sänkt skatt på arbetsinkomster, högre reallöneökningar och lägre bolåneräntor  ligger bakom ökningen.

Hur stor månadsökningen blir varierar mellan olika grupper. Höginkomsttagare kan räkna med cirka 2 700 kronor mer i plånboken varje månad, medan låginkomsttagare och pensionärer får ett tillskott på omkring 600 kronor per månad.

– Sänkta skatter spelar en avgörande roll för hushållens återhämtning, och tillsammans med reallöneökningar hjälper de till att återställa många hushålls köpkraft från de senaste årens inflationssmällar. Samtidigt är det tydligt att de finanspolitiska stimulanserna gynnar vissa grupper mer och att plånbokseffekterna kommer bli mer begränsade för låginkomsttagare och pensionärer, säger Stefan Westerberg. 

LÄS MER: ”Erbjuder falska lån” – Finansinspektionen varnar för 38 aktörer

FAKTA: Plånbokseffekter 2026

Barnfamiljen (två vuxna och barn)

+3650 kr

Höginkomsttagaren

+2721 kr

Låginkomsttagaren

+620 kr

Pensionären

+623 kr

Källa: Länsförsäkringar

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma 

Foto: hl56

Text: Redaktionen