31 oktober 2025

EKONOMI: Bakslag för Putin – värsta sedan 2009

2025 04 12

Nya ekonomiska siffror pekar på en besvärande utveckling för Putin.

Under den senaste tiden har oljepriset fallit – en negativ trend för Rysslands ekonomi.

Tidigare i veckan kom rapporter om att Ryssland kan öppna upp för västerländska investeringar på nytt.

Nu kommer siffror som kan förklara hur det kommer sig.

Bakslag för Putin

Det handlar om ett kraftigt fall vad gäller utländska investeringar i Ryssland.

Utländska direktinvesteringar har fallit med 57 procent - från 497,7 miljarder dollar till 216 miljarder dollar – sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina inleddes. 

Detta är den lägsta nivån sedan 2009, rapporterar Moscow Times och Ukrainska Pravda.

Faller varje år

Under det första året efter invasionen förlorade Ryssland 138 miljarder dollar i utländska investeringar. 

År 2023 var siffran ytterligare 80 miljarder dollar och förra året förlorades ytterligare 63 miljarder dollar. 

Totalt förlorade Rysslands ekonomi 281 miljarder dollar i utländskt kapital mellan 2022 och 2024.

– Detta tyder på att den ryska ekonomin blir alltmer isolerad, säger Janis Kluge, forskare vid det tyska institutet för internationella frågor och säkerhetsfrågor.

Nytt stöd

Samtidigt fortsätter striderna på fronten i Ukraina.

Ukrainas europeiska partner tillkännagav nytt militärt stöd under mötet med kontaktgruppen för Ukrainas försvar den 11 april.

Det uppger tankesmedjan Institute for the Study of War.

Tyskland och Storbritannien

ISW rapporterar att Tyskland har gett besked om nytt omfattande stöd.

– Den tyske försvarsministern Boris Pistorius meddelade den 11 april att Tyskland kommer att förse Ukraina med fyra IRIS-T luftvärnssystem, 33 missiler till systemen, 120 bärbara luftvärnssystem, 25 Marder infanteristridsfordon, 15 Leopard stridsvagnar, 14 artillerisystem och annat militärt materiel.

– Pistorius uppgav att Tyskland nyligen också levererat 30 Patriot-missiler till Ukraina.

Det brittiska försvarsdepartementet tillkännagav ett militärt stödpaket värt 450 miljoner pund.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


13nov25

Unikt förbud om bensin- och dieselbilar – första landet i världen

2025 11 13

FN:s klimattoppmöte COP30 fortsätter att skapa rubriker.

Under det två veckors långa mötet försöker världens länder enas om åtgärder för att minska utsläppen.

Nu har ett afrikanskt land tagit ett historiskt kliv.  

Det handlar om Etiopien som blir det första landet i världen att förbjuda import av bensin- och dieselbilar. Från och med 2025 kommer importerade bilar och lastbilar inte längre tillåtas drivas av fossila bränslen.

Syftet med förbudet är att minska koldioxidutsläppen, men också att lindra landets stora bränslebrist och stödja ekonomin. En av Etiopiens största utgifter just nu är import av bränsle, rapporterar The Guardian.

Samtidigt saknar ungefär hälften av landets invånare tillgång till el. Den nyinvigda renässansdammen vid Blå Nilen ska dock åtgärda problemet. Enligt den etiopiska regimen ska dammen, som invigdes i september, förse hela landet med elektricitet.

– Vi har en enorm potential inom förnybar energi, säger landets transportminister Bareo Hassen till The Guardian.

EU har satt deadline

Sverige och övriga medlemsländer i EU har tidigare enats om att nya bilar inte längre kommer att få producera några koldioxidutsläpp från och med 2035. Beslutet innebär i praktiken ett förbud mot försäljning av bensin- och dieselbilar.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

”Parentes i historien”

Miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L) har beskrivit elektrifieringen av fordonsflottan som avgörande för den gröna omställningen.

– Förbränningsmotorn är en parentes i historien och det måste alla förstå, sade Pourmokhtari till GP i början av förra året.

Tidöpartierna är dock inte eniga i frågan. Sverigedemokraterna är en stor motståndare till ett förbud mot bensin- och dieselbilar och KD har öppnat för att revidera eller riva upp beslutet.

LÄS OCKSÅ: Akut kris: alla kan tvingas lämna Irans huvudstad 

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


Nytt salt rekommenderas – efter stora larmet

2025 11 13

Saltets påverkan på kroppen kan vara större än vi tidigare trott.

Det varnar Hjärt- och Lungfonden för i en stor studie.

Forskningen visar att ett för högt saltintag inte bara påverkar blodtrycket, utan också leder till förändringar i ämnesomsättningen – något som i längden kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Nu går saltproducenten Falksalt ut med en uppmaning till allmänheten.

Företaget rekommenderar svenska folket att välja mineralsalt – som naturligt innehåller 35 procent mindre natrium.

– Vi tycker att det är otroligt bra att riskerna med salt uppmärksammas och att det forskas på området. Vi har under flera år drivit initiativet ”Länge leve folksältan”, där vi vill inspirera fler att salta smartare. Ett enkelt men viktigt steg är att byta ut vanligt bordssalt mot vårt mineralsalt, som naturligt innehåller 35 procent mindre natrium, säger Linda Eriksson, Product Manager på Falksalt.

Hävdar: Flera fördelar

Linda Eriksson slår ett slag för Falksalts eget mineralsalt, som enligt henne har flera fördelar:

- 35 procent mindre natrium än vanligt bordssalt

- 100 procent naturlig förening av natriumklorid och kaliumklorid

- Berikat med jod och mineraler

- Samma goda smak och sälta som vanligt salt

LÄS MER: Oväntad upptäckt om salt – inte bara blodtrycket som påverkas 

FAKTA: Salt och hälsan

- I salt finns natrium som är viktigt för olika funktioner i kroppen. Men mycket natrium kan höja blodtrycket, och det i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och njurskador.

- I dag uppskattas var fjärde vuxen i Sverige ha högt blodtryck, och närmare hälften av alla över 65 år.

-  Livsmedelsverket rekommenderar att man inte bör få i sig mer än 1 tesked salt (6 gram) per dag. I genomsnitt får vi i oss ungefär dubbelt så mycket salt som rekommenderas. 

Källa: Livsmedelsverket

LÄS OCKSÅ: Putin desperat – vänder sig till Rysslands fattigaste

Foto: mkupiec7

Text: Redaktionen