Eldade upp 20 000 Astra-vaccindoser

2021 05 20

19 610 vaccindoser från Astra Zeneca har eldats upp av myndigheterna i Malawi.

Anledningen är att det spritts ett rykte i det sydöstafrikanska landet om att en betydande del av de vaccindoser från Astra Zeneca som landet erhållit har passerat sitt bäst-före-datum. Ryktet stämmer och resulterade i att många ur allmänheten inte längre vågade vaccinera sig varpå myndigheterna tog till drastiska åtgärder för att återfå folkets förtroende, uppger BBC News.

– Jag vill vaccineras men hur säker kan jag vara på att inte få utgånget vaccin på sjukhuset, säger butiksägaren Jack Chitete till BBC.

Världshälsoorganisationen WHO uppmanade först landet att inte förstöra vaccindoserna då man först ville undersöka hur länge de var användbara efter utgånget datum. Men efter hand ändrade sig WHO med förhoppning om att få fart på vaccinationen igen. Malawi har fått 102 000 AstraZeneca-doser och hann som tur är använda cirka 80 000 av dem innan bäst-före-datumet gick ut. Men 19 610 doser har nu bokstavligt talat gått upp i rök. Malawis sjukvårdschef Charles Mwansambo bekräftar uppgifterna.
– När nyheten om att vi hade utgångna vaccindoser spreds märkte vi att folk inte kom till våra kliniker för att vaccineras. Om vi inte bränner dem kommer folk tro att vi använder utgånget vaccin och om de inte vaccineras så kommer Covid-19 slå hårt mot dem, säger sjukvårdschefen till BBC och menar att fördelarna överväger nackdelarna.

Malawi har så här långt klarat sig relativt bra mot viruset och av landets 18 miljoner invånare har cirka 1 200 avlidit.

ANALYS

Jämfört med omvärlden har Afrika inte drabbats av lika många dödsoffer enligt Worldometers statistik. Malawi har 59 dödsoffer per 1 miljon invånare, Nigeria 10 och Egypten 139. En lång rad afrikanska länder ligger mellan 5 och 100. Det finns ett mörkertal men att Afrika har en relativt ung befolkning har underlättat situationen. Hårdast drabbade är Tunisien med 1 004 och Sydafrika 923. Det kan jämföras med Ungern 3 043, Storbritannien  1 872 och Sverige 1 408 enligt Worldometer.


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen