Elgiganten ryter ifrån – kräver sänkning för hela svenska folket

2024 06 26

Det digitala utanförskapet i Sverige är störst i Norden.

Det visar rapporten ”Digitalt Utanförskap” som undersökningsföretaget YouGov tagit fram på uppdrag av Elgiganten.

– Det är 32 procent av svenskarna som svarar att de upplever en så kallad teknisk klasskillnad, en ökning jämfört med förra året och högst i hela Norden. Det innebär att man upplever en digital klyfta i samhället, vilket i sin tur kan förstärka det digitala utanförskapet över tid, framhåller hemelektronikkedjan i en kommentar till rapporten.

”Känner sig inte inkluderad”

Enligt Elgiganten definieras digitalt utanförskap av att människor saknar kunskap, eller tillgång till ny teknik, och därmed riskerar att hamna i digitalt utanförskap.

En tredjedel av svenska folket känner igen sig i fenomenet. I undersökningen svarar de att tekniken har blivit så utmanande att det är svårt att hänga med. Barn och äldre är särskilt utsatta.

– Tekniken är en magisk värld som gör livet lättare på många sätt. Men för den som inte har tillgång till tekniken, eller inte förstår den, hamnar man utanför och känner sig inte inkluderad i samhället. Vår förhoppning är att det genomförs digitala satsningar också på skolor och bibliotek framöver, det är en av våra uppmaningar som vi nämner i rapporten, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson.

Kräver sänkning för hela svenska folket

Med anledning av ökningen av digitalt utanförskap föreslår Elgiganten att momsen på reparationer av hemelektronik ska sänkas.

Enligt Niclas Eriksson skulle åtgärden öka den digitala inkluderingen i samhället.

– Alla i aktörer i samhället behöver göra mer för att motverka det digitala utanförskapet, att sänka momsen på reparationer av hemelektronik vore exempelvis ett steg i rätt riktning, så att fler har råd med teknik och allt vad det innebär, säger han.

Om undersökningen

- Rapporten Digitalt Utanförskap ges ut årligen sedan 2008 och genomförs i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

- Undersökningen handlar om attityder, kunskap och användning kopplad till teknik och elektroniska produkter i hemmet.

- Rapporten är en del av Elgigantens arbete för att säkerställa att ingen hamnar utanför i den snabba tekniska utvecklingen. 

- Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget YouGov i april 2024, och inkluderar 4023 respondenter över 18 år. 

Källa: Elgiganten

Foto: Elgiganten

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen