EU: Många flygbolag lurar kunderna – svensk jätte på listan

2024 05 06

Enligt EU kan så många som 20 flygbolag ägna sig åt systematisk vilseledning.

Den Europeiska kommissionen och EU:s konsumentmyndigheter utreder en rad flygbolag som misstänks lura såväl sina kunder som Europas myndigheter.

Vilseledande reklam

Det handlar om flera typer av vilseledande metoder, där den röda tråden är att flygbolagen på ett eller annat sätt inte bedöms vara ärliga i vad de gör för klimatet och miljön.

Till exempel lockar flera av dem nya kunder genom att hävda att man släpper ut mindre koldioxid än andra flygningar.

– Utan att ge tillräckligt korrekt information om de faktorer som jämförelsen bygger på, framhåller EU-kommissionen i ett pressmeddelande.

Därmed anses man lura kunderna att välja det egna bolaget utan att ha någon grund för påståendet om att bolaget nödvändigtvis skulle vara bättre än andra ur miljösynpunkt.

Man kallar sig även “hållbara”, “gröna” eller “ansvariga” och hävdar att man går mot nettonollutsläpp av växthusgaser, även det utan att presentera vetenskapliga bevis enligt EU.

SAS och Norwegian

Metoden kallas för “greenwashing”. 

Bland bolagen som nu anklagas för vilseledande marknadsföring finns svenskbaserade SAS och norska Norwegian.

Även andra jättar i sammanhanget som Air France, KLM, Lufthansa och Finnair finns på listan, enligt Svenska Yle.

Det sistnämnda har även tidigare varit i blåsväder hos finska Konkurrens- och konsumentverket av samma anledning, då myndigheten tvingade flygbolaget att ändra sin reklam.

– Finnair säger i sin marknadsföring att det förnybara flygbränslet de använder minskar utsläppen av växthusgaser med 80 procent. Konsumentombudsmannen säger att konsumenter inte på basis av påståendet kan veta vilken inverkan det förnybara bränslet har på Finnairs utsläpp som helhet, uppgav Yle i vintras.

Sätter deadline: "Kunderna förtjänar det"

EU har nu gett flygbolagen en skarp deadline att svara på kommissionens varning.

Inom 30 dagar måste de ha återkommit – annars kan sanktioner vänta.

– Om vi vill ha ansvarsfulla konsumenter måste vi förse dem med korrekt information. De förtjänar korrekta och vetenskapliga svar, inte vaga eller falska påståenden, säger Vera Jourova, EU:s kommissionär för värderingar och öppenhet, i ett uttalande enligt Reuters.

Så sent som förra månaden fälldes det nederländska flygbolaget KLM på grund av en reklamkampanj som ansågs vilseleda kunder. Reklamen syftade att lyfta fram företagets arbete för miljön.

Foto: D. Dudov resp SAS Group

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen