”Explosionsartat intresse” för en läsk – istället för Coca-Cola och Pepsi

2025 05 06

Facebookgruppen “Bojkotta varor från USA” närmar sig 88 000 medlemmar.

Gruppen startade som en reaktion på Donald Trump och republikanernas politik efter att presidenten återtagit platsen i Vita huset i vintras.

Liknande tendenser syns även i andra länder.

I Danmark har exempelvis Coop börjat märka amerikanska varor i butikerna. Samma land kunde nyligen konstatera att bojkotter gett viss effekt när det gäller Coca-Cola, enligt Financial Times.

– Våra Coca-Cola-volymer är något lägre i Danmark. Det finns en viss konsumentbojkott kring de amerikanska varumärkena och det är den enda marknaden där vi ser det i större utsträckning, säger Carlsbergs vd Jacob Aarup-Andersen.

Svensk klassiker gör succé

Effekten syns även i Sverige. Dock kanske inte främst i butikerna – utan i svenskarnas beteende på nätet. Sökningarna på “bojkott av Coca-Cola och Pepsi” på Google har fullkomligt skjutit i höjden, rapporterar Dagligvarunytt.

Det sker samtidigt som folk har börjat googla på den klassiska svenska läskedrycken från 1953 – Cuba Cola, som sedan 2020 ägs av Spendrup.

– Statistiken visar ett explosionsartat intresse för Cuba Cola. Det är jätteintressant! säger Kristofer Dalin som är analytiker på My Telescope, till tidningen.

Däremot har inte Carlsberg, som distribuerar Pepsi i Sverige, märkt några avvikelser i försäljning kopplad till bojkotten, enligt Dagligvarunytt.

Mest sålda

Coca-Cola är Sveriges mest sålda läsk, enligt siffror från Cirlce K 2022.

Hack i häl kom Red Bull. Cuba Cola, som började säljas kort före Coca-Cola kom till Sverige, fanns inte ens på topp tiolistan.

Coca-Cola har tidigare i år varit omtalat även av andra skäl än att det skulle vara föremål för bojkott.

I februari inleddes ett priskrig mellan läskjätten och Ica, Sveriges största livsmedelskedja. Det fick flera butiker att plocka bort delar av Coca-Colas sortiment.

LÄS MER: EU storsatsar – för att få folk att välja bort USA

Kan tvingas svika löfte

Coca-Cola har också till viss del fallit offer för den 25-procentiga importskatt på aluminium som Trumpgeringen gav besked om i mars.

En följd kan bli att priserna på konserver och drycker stiger i USA, vilket kan innebära att företaget tvingas avvika från sitt hållbarhetslöfte och börja sälja mer läsk i plastflaskor istället.

– Om en förpackning drabbas av en viss ökning av insatskostnader fortsätter vi att ha andra förpackningserbjudanden som kommer att göra det möjligt för oss att konkurrera i prissättningen, säger han i samtal med investerare, sade Coca-Colas vd Jamers Quincey enligt BBC i februari.

LÄS MER: Oväntat besked om Pepsi – “ingen såg det här komma”

Foto V. Izquierdo resp J. Yarema resp NIKHIL

Text: Redaktionen


22 dec 2025

“Något har hänt” – kraftig förändring i opinionen

2025 12 22

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson är på frammarsch i förtroendeopinionen.

Under lång tid har S-ledaren Magdalena Andersson varit relativt överlägsen när det gäller partiledarnas förtroendesiffror.

Det kan nu vara på väg att förändras. På måndagen visar Demoskops nya mätning att Jimmie Åkesson får sin högsta siffra någonsin, rapporterar SvD.

Nu anger 42 procent att de har högt förtroende för Åkesson. Det är tre procentenheter mindre än Magdalena Andersson på 45 procent och det minsta avståndet någonsin mellan de två partiledarna.

– Det är faktiskt spännande, det har ju verkligen hänt någonting. Han ses som en mer normal politisk karaktär, men det är inte helt nytt utan det har han gjort ganska länge, säger Demoskops opinionschef Johan Martinsson till SvD.

Krympt 25 procentenheter på mindre än 2,5 år

I augusti 2023 var skillnaden dem emellan 28 procentenheter. Då låg Magdalena Andersson på 59 procent och Jimmie Åkesson på 31 procent.

Två år senare, augusti 2025, var skillnaden 9 procentenheter. Avståndet har fortsatt att krympa och har sedan dess alltså minskat med 6 procentenheter. 

Beskedet innebär att Socialdemokraterna kan behöva fundera över strategin om att förlita sig på Anderssons höga förtroendesiffror, enligt Johan Martinsson

Om Åkesson blir mer populär och har högre förtroendenivå än Andersson, eller att det blir jämnare, då fungerar antagligen en sådan strategi sämre – att ta det ganska lugnt och visa upp Magdalena Andersson.

Rekordlågt för Mohamsson

Ett annat rekord i dagens mätning står Liberalernas partiledare Simona Mohamsson för. Det handlar dock om ett bottenrekord – andelen som säger sig ha mycket stort eller ganska stort förtroende för L-ledaren ligger på rekordlåga 6 procent. 

Beskedet kommer bara några dagar efter att Liberalerna tangerat en historisk låg opinionssiffra på 2,0 procent.

Antagligen är det snarare Liberalernas politik och politiska position som spökar i grunden. Det handlar troligen inte alls om henne som person, utan mer om partiet, och möjligen att hon inte har lyckats förändra partiet eller dess position på ett sätt som inger mer förtroende, säger Johan Martinsson till Aftonbladet.

LÄS MER: Kristersson går ut med varning – om bensinbilar

Hela mätningen

Andelen visar hur många som säger att de har ganska eller mycket stort förtroende för partiledaren. I parantes anges förändringen jämfört med för en månad sedan.

🔴Magdalena Andersson               45           +/-0
🔵Jimmie Åkesson                             42           +1,0
🔵Ulf Kristersson                               38            -1,0
🔵Ebba Busch                                      38            +2,0
🟢Amanda Lind                                   24            +3,0
🔴Nooshi Dadgostar                        18            -1,0
🟢Daniel Helldén                               14            +1,0
🟢Elisabeth Thand Ringqvist       10            +/-0
🔵Simona Mohamsson                     6             +/-0
 
 
Källa: Demoskop
 
 
Foto: Ninni Andersson/Regerinskanliet
Text: Redaktionen

Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen