“Faktura” dimper ned i brevlådan – betala inte

2025 01 22

Många svenskar förvånas just nu av vad som ser ut som oväntad faktura i brevlådan.

Under hösten och vintern har det larmats i flera städer och kommuner runtom i Sverige.

Nu tycks “turen” ha kommit till Eskilstuna.

Enligt Svenska kyrkan i staden har det skickats ut brev från ett företag som erbjuder gravskötsel och gravstenstvätt.

Metoden är effektiv eftersom nästan alla har minst en bortgången anhörig vars grav man sköter om då och då.

Men kyrkan pekar på att brevet ser ut som en faktura som ska betalas – när det egentligen handlar om ett valfritt erbjudande.

Av det skälet uppmanas nu alla som fått hem “fakturan” att anmäla detta till Konsumentverket, rapporterar P4 Sörmland.

Som en utpekad målgrupp

Företaget som nämns som avsändare heter “Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB”. 

Svenska kyrkan uppmärksammar att brevet kan se ut att komma från dem, vilket alltså inte stämmer.

– Kyrkogårdsförvaltningen vill informera dig som kontaktas av detta företag, som erbjuder gravskötsel, att vi inte har något samarbete med dem, har man tidigare deklarerat i en annan kommun.

"Rent lurendrejeri"

Eskilstuna är långt från den enda staden vars invånare drabbats av liknande utskick – och svenskar med en relation till kyrkan tycks vara en särskilt utpekad målgrupp för blufförsöken.

I november rapporterades det om andra brev från andra företag som uppmanade folk att genomföra en “gravrättsaktivering” för 99 kronor – som egentligen är gratis.

– Det är rent lurendrejeri, det är skamligt att göra människor oroliga på det här sättet, sade Annelie Sjöström, kommunikationschef på Kyrkogårdsförvaltningen, till TV4 vid tillfället.

Anmäl breven

Just de fakturaliknande erbjudandena från Gravskötsel & Omvårdnad verkar ha hållit på i flera år. Det finns rapporter i medierna om saken ända från 2020.

Och med de senaste incidenterna i Eskilstuna tycks utskicken med andra ord inte ha upphört.

Tvärtom.

– Anmäl deras erbjudande till Konsumentverket, uppmanar Svenska kyrkan.

Företaget: Våra kunder är nöjda

På sin hemsida förklarar Gravskötsel & Omvårdnad att man startades 2019 för att “samla alla tjänster och produkter som relaterar till begravningsplatser på en och samma plats”.

– Förutom att leverera tjänster och produkter till anhöriga så vet vi att för många människor är sorgeprocessen efter en bortgången anhörig väldigt känslomässig. För oss är det därför väldigt viktigt att vi behandlar alla kunder med stor omsorg och respekt, framhåller företaget.

Enligt egna uppgifter har man hjälpt över 30 000 kunder.

– Många sms:ar, ringer och mejlar oss och berättar hur tacksamma de är över vårt arbete. Det värmer väldigt mycket när vi får läsa sådana meddelanden.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


24nov2025

Satsning från Ica och Lidl hyllas – ”fler borde titta på hur de gör”

2025 11 24

En satsning från matjättarna Ica och Lidl hyllas.

Den svenska livsmedelsproduktionen har det ofta kämpigt i konkurrensen med importerade alternativ, som vanligtvis är billigare.

Det gäller också de svenska äppelodlarna.

Av de äpplen som säljs i de svenska mataffärerna är bara 25 procent från svenska odlare.

– Det är jättetråkigt för vi har odlingsförutsättningarna att leverera mycket mer äpplen. Om efterfrågan ökar planterar existerande odlare fler träd samtidigt som antalet odlare säkerligen också ökar, säger äppelodlaren Jan Ehrensvärd på Österlen, till Dagligvarunytt.

Ica och Lidl lyfts fram

Anledningen bakom den relativt låga försäljningsgraden av svenska äpplen är inte given.

Men en anledning kan vara hur butikerna exponerar de svenska livsmedlen, menar producentorganisationen Sydgrönts vd Martin Löfstedt.

Han tycker att de svenska varorna ofta hamnar i skymundan och att de inte får samma plats som de i regel lite billigare importerade produkterna.

Han lyfter fram två matkedjor som har lyckats bättre med att lyfta fram de svenska äpplena, än de övriga butikerna.

– Ica och Lidl gör på samma sätt med både svenska och importerade äpplen. Fler borde titta på hur de gör för då får ju svensk frukt verkligen samma chans, säger han.

Svensk äppelproduktion

I Sverige finns goda förutsättningar för att odla äpplen, och det finns över 200 äppelsorter i landet.

Och möjligheten att lagra äpplena gör att man kan sälja svenskt året runt.

Äpplena läggs i svala rum med kontrollerad luftkvalitet och temperatur, vilket får äpplena att fortsätta andas samtidigt som mognadsprocessen avstannar. Det gör att de svenska äpplena nu kan säljas hela året runt, uppger organisationen bakom märkningen ”Från Sverige”.

LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Från Sverige

”Från Sverige” är en frivillig ursprungsmärkning för svenska livsmedel.

– I märkningen ingår märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

Märkningen ställer krav på att allt från odling och uppfödning, till förädling, packning och eventuella kontroller utförs inom Sveriges gränser.

LÄS MER: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Ica Sverige resp Willys resp Coop resp Lidl

Text: Redaktionen


24nov2025

Oväntad varning för Coca Cola Zero – ”stor riskfaktor”

2025 11 24

Många väljer lightläsk med förhoppningen att det är ett nyttigare alternativ.

Men de sockerfria dryckerna är inte en garanti för att hälsan in ska påverkas negativt.

Regelbundet intag av Coca Cola Zero och andra lightprodukter kopplas till en rad oväntade hälsoproblem, trots att de är sockerfria.

– Även om lightläsk minskar kalorier och socker, är det inte direkt ett frikort för din hälsa. Att dricka det för ofta har kopplats till problem som diabetes, högt blodtryck och tandskador, uppger hälsosajten Verywell Health.

Dåligt för tänderna

Att vanlig läsk är dåligt för tänderna är allmänt känt.

Men faktum är att också lightläsk kan vara skadligt för tandhälsan, speciellt om man dricker ofta.

Även om lightläsk inte innehåller socker är de ändå mycket sura, vilket försvagar tandemaljen över tid. Emaljerosion gör tänderna mer känsliga, missfärgade och ökar risken för karies, framhåller hälsosajten.

Diabetesrisken ökar

Ett annat skäl till att undvika sockrade drycker kan vara oron för att utveckla diabetes.

Men inte heller här elimineras risken för att man väljer ett sockerfritt läskalternativ.

– Forskning visar att personer som konsumerar näringsfattiga sötningsmedel kan uppleva förändringar i ämnesomsättningen som försämrar insulinkänsligheten och blodsockerkontrollen. Forskning kopplade att bara en lightläsk i veckan gav 67 procent högre risk att utveckla typ 2-diabetes.

Njurar och blodtryck

Lightläsk innebär också en belastning på njurarna.

Sötningsmedel och fosforsyra, som ofta finns i de sockerfria varianterna, belastar njurarna och öka risken för skador.

– Att dricka mer än två portioner om dagen har kopplats till en märkbar nedgång i njurfunktionen. Överdrivet intag av lightläsk är också kopplat till högt blodtryck och diabetes – två stora riskfaktorer för njursjukdom.

Läs också: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Oregelbunden hjärtrytm

Ett högt intag av lightläsk innebär också en ökad risk för oregelbunden hjärtrytm.

Och det krävs inga jättestora volymer.

– Forskning visar att personer som konsumerar mer än två liter lightläsk per vecka kan ha 20 procent högre risk att utveckla förmaksflimmer, uppger hälsosajten.

Läs också: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: T. Barbhuiya resp M. Aminrad

Text: Redaktionen