“Faktura” dimper ned i brevlådan – betala inte

2025 01 22

Många svenskar förvånas just nu av vad som ser ut som oväntad faktura i brevlådan.

Under hösten och vintern har det larmats i flera städer och kommuner runtom i Sverige.

Nu tycks “turen” ha kommit till Eskilstuna.

Enligt Svenska kyrkan i staden har det skickats ut brev från ett företag som erbjuder gravskötsel och gravstenstvätt.

Metoden är effektiv eftersom nästan alla har minst en bortgången anhörig vars grav man sköter om då och då.

Men kyrkan pekar på att brevet ser ut som en faktura som ska betalas – när det egentligen handlar om ett valfritt erbjudande.

Av det skälet uppmanas nu alla som fått hem “fakturan” att anmäla detta till Konsumentverket, rapporterar P4 Sörmland.

Som en utpekad målgrupp

Företaget som nämns som avsändare heter “Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB”. 

Svenska kyrkan uppmärksammar att brevet kan se ut att komma från dem, vilket alltså inte stämmer.

– Kyrkogårdsförvaltningen vill informera dig som kontaktas av detta företag, som erbjuder gravskötsel, att vi inte har något samarbete med dem, har man tidigare deklarerat i en annan kommun.

"Rent lurendrejeri"

Eskilstuna är långt från den enda staden vars invånare drabbats av liknande utskick – och svenskar med en relation till kyrkan tycks vara en särskilt utpekad målgrupp för blufförsöken.

I november rapporterades det om andra brev från andra företag som uppmanade folk att genomföra en “gravrättsaktivering” för 99 kronor – som egentligen är gratis.

– Det är rent lurendrejeri, det är skamligt att göra människor oroliga på det här sättet, sade Annelie Sjöström, kommunikationschef på Kyrkogårdsförvaltningen, till TV4 vid tillfället.

Anmäl breven

Just de fakturaliknande erbjudandena från Gravskötsel & Omvårdnad verkar ha hållit på i flera år. Det finns rapporter i medierna om saken ända från 2020.

Och med de senaste incidenterna i Eskilstuna tycks utskicken med andra ord inte ha upphört.

Tvärtom.

– Anmäl deras erbjudande till Konsumentverket, uppmanar Svenska kyrkan.

Företaget: Våra kunder är nöjda

På sin hemsida förklarar Gravskötsel & Omvårdnad att man startades 2019 för att “samla alla tjänster och produkter som relaterar till begravningsplatser på en och samma plats”.

– Förutom att leverera tjänster och produkter till anhöriga så vet vi att för många människor är sorgeprocessen efter en bortgången anhörig väldigt känslomässig. För oss är det därför väldigt viktigt att vi behandlar alla kunder med stor omsorg och respekt, framhåller företaget.

Enligt egna uppgifter har man hjälpt över 30 000 kunder.

– Många sms:ar, ringer och mejlar oss och berättar hur tacksamma de är över vårt arbete. Det värmer väldigt mycket när vi får läsa sådana meddelanden.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


10 november 2025

Ryanair inför kritiserad regel – folk uppmanar till bojkott

2025 11 10

Redan i våras meddelade Ryanair att en större förändring var på gång.

Från och med i maj tidigare i år skulle flygbolaget slopa pappersbiljetterna en gång för alla.

Beskedet möttes av massiv kritik.

Resenärer blev fullkomligt rasande och har uppmanat folk att bojkotta Ryanair på grund av ändringen, enligt norska Dagbladet.

Kritiken tvingade Ryanair att backa. Istället sköts beslutet fram.

Tills nu.

Imorgon inför Ryanair den kritiserade regeländringen, vilket innebär att alla passagerare nu måste ha sitt boardingkort digitalt i appen för att få lov att gå ombord. 

Ifrågasätts

Enligt Ryanair använder redan 80 procent av passagerarna digitala boardingkort. Men det har inte lugnat kritikerna.

På sociala medier har beslutet kallats för “löjligt” och många frågar sig hur den äldre generationen, som inte är lika teknikkunnig, ska kunna hantera förändringen.

Det har också spekulerats i om Ryanair ska ta ut en högre avgift för de som behöver få sitt boardingkort utskrivet på plats, vilket för närvarande kostar drygt 200 kronor per biljett.

Vd:n svarar

Ryanair har svarat på kritiken.

Enligt flygbolaget kommer det att finnas möjlighet att få sitt boardingkort utskrivet på flygplatsen utan kostnad, uppger Independent.

LÄS OCKSÅ: Företag från hela världen ska till Sverige – helt nytt samarbete

Man är också förberedda på flera olika scenarier. Till exempel uppmanas folk som inte har smartphones att be en vän eller familjemedlem att ladda ner boardingkortet åt dem.

– Den stora oron som folk har är vad som händer om batteriet tar slut eller om man tappar sin telefon. Det är inga problem. Så länge du har checkat in innan du kommer till flygplatsen utfärdar vi ett nytt boardingkort i pappersform på flygplatsen utan kostnad. Men du måste ha checkat in innan du kommer till flygplatsen, säger Ryanairs vd Michael O’Leary till den brittiska tidningen.

Tar batteriet slut finns biljettnumret sparat och du kommer ombord ändå.

År 2008 blev Ryanair det första flygbolaget i världen att kräva att passagerare skulle checka in online i förväg. 

LÄS MER: Hit reser svenska folket på höstlovet

Foto: K. Hackert

Text: Redaktionen


10 november 2025

Omtalad mjölk stoppas helt – säljs på Willys och Ica

2025 11 11

För två och ett halvt år sedan släpptes en helt ny mjölkdryck på marknaden.

Det var Norrmejerier som stod för satsningen “Norrlogisk”, en ny mellanmjölk som skulle ge minst 25 procent lägre klimatavtryck än den genomsnittliga svenska mjölken.

Projektet gick bland annat ut på att bönderna använde gödsel med mindre klimatpåverkan och att djuren fick äta sojafritt foder och metanreducerande fodertillskott.

Läggs ned: kunderna ratade den

Mjölken rullades ut i hela Sverige hos såväl Ica och Willys i 1,5-litersförpackningar med en prislapp på 30 kronor, enligt Jordbruksaktuellt.

Även Coop har sålt mjölken.

Men nu läggs projektet och klimatvarumärket ned, rapporterar SR.

Anledningen är att kunderna har ratat produkten.

– Jag tycker det är synd när vi försöker bidra till ett mer hållbart klimat, att konsumenterna inte tycker det är bra, säger Göran Olofsson, ordförande för Norrmejerier, till radion.

"Ingen efterfrågan"

Enligt Göran Olofsson kan timingen vara en av förklaringarna till varför mjölken inte har lyft.

– Det fanns helt enkelt ingen efterfrågan, eller för låg efterfrågan. Konsumenten tyckte helt enkelt inte den var värd sitt pris, kanske var det fel läge.

Fodertillskottet som användes var det EU-godkända tillskotten bovaer, som skapat en del rubriker utomlands efter att ha blivit föremål för granskning i Danmark, enligt BBC.

Tillverkaren, DSM-Firmenich, har hävdat att tillsatsen dock är “bevisad, effektiv och säker”.

Det beskedet ger även Jordbruksverket i Sverige.

– Mjölk från kor som fått bovaer är säker att dricka. Bovaer får ges till mjölkkor i syfte att minska metan­ut­släppet från kornas våm, skriver myndigheten på sin hemsida.

LÄS MER: Oväntad upptäckt om salt – inte bara blodtrycket som påverkas

Tio gårdar ingick

I projektet Norrlogisk ingick från början tio gårdar. Målet var att fler skulle följa efter.

Nu blir det inte så.

Efter att försäljningssuccén uteblivit läggs alltså satsningen ned knappt tre år efter lanseringen.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: Mårten Ryner/Axfood

Text: Redaktionen