15okt2025

Fel på var femte bil i Sverige – måste kontrolleras

2025 01 20

Var femte svensk personbil har fel som både måste åtgärdas och kontrolleras.

Det slår däck- och bilservicekedjan Vianor fast i en ny granskning.

Stora brister

Slutsatsen baseras på den besiktningsstatistik från Bilprovningen som presenteras idag och som påvisar fortsatt stora brister hos personbilar.

Av nästan en miljon bilar som kontrollbesiktas upptäcktes brister på var tredje bil (33,5 procent).

Dessutom hade var femte bil (22,5 procent) någon form av fel som dessutom kräver efterkontroll.

– Det innebär att bristerna är så pass allvarliga att fordonet inte får användas mer än nödvändigt förrän felen åtgärdats och en fackman bedömt att dessa gjorts korrekt, framhåller Vianor i en kommentar.

Bromsar vanligaste orsaken

Den vanligaste orsaken till att personbilar måste ombesiktas är anmärkningar mot komponenter i bromssystemet.

Hela 12,1 procent av bilarna hamnar i den kategorin.

Ojämn bromsverkan, brister i hjulbromsen, otillräcklig bromsverkan på parkeringsbromsen och skadade bromsledningar nämns som några exempel.

Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor, är bekymrad.

– Det är oroande att så många personbilar har allvarliga fel vid besiktning, och det bekräftar behovet av kontinuerlig service för att öka trafiksäkerheten, säger han.

LÄS MER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

Rapport: korruption inom branschen

Att det är så hög andel bilar med fel som måste efterkontrolleras kan också sättas i relation till tidigare uppgifter om att flera livsfarliga bilar släpps igenom – trots besiktning.

Häromåret rapporterades det om utbredda muthärvor i branschen där personer med kopplingar till besiktningsföretag misstänktes ha tagit emot betalning under bordet för att släppa igenom bilar som kanske inte alls höll måttet.

Mycket tyder på att det misstänkta fusket är organiserat.

Och så sent som i december förra året kom en ny rapport på ämnet.

Enligt polisens Nationella anti-korruptionsgrupp (NKG) är bilbesiktningsbranschen särskilt utsatt för korruption.

– Det brottsliga moduset har bestått i att bilbesiktningstekniker vid bilbesiktningsföretag godkänt fordon eller underkänt fordon utan krav på ombesiktning, trots att fordonen inte faktiskt har besiktats. I majoriteten av fallen har aktuellt fordon över huvud taget inte varit på plats på bilbesiktningsföretaget, framhöll polisen i rapporten.

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen


1nov2025

BILEXPERTEN: Missa inte detta – kan kosta flera tusenlappar extra

2025 11 01

Det är den tiden på året när sommardäck ska bytas mot vinterdäck.

Men en expert på riksförbundet M Sverige uppmanar alla bilister att tänka till innan man åker till en däckverkstad och får däcken bytta.

Risken är att man få besked att det behövs nya däck, vilket kan utnyttjas av firmorna för att tjäna lite extra pengar.

Ibland ges ett till synes bra erbjudande om man slår till direkt.

– Det känns skönt för att man sparar lite pengar men i långa loppet så var detta en merkostnad på nästan 10 000 kronor, säger riksförbundet M Sveriges tekniska expert Carl-Erik Stjernvall, till GP.

Försök förutse

Rekommendationen är att ha god framförhållning så att man kan ta ett mer övervägt beslut.

– Hela situationen kan vara stressig så säger de ”vi har nya däck här det kostar 6300, vi måste sätta på dem nu”. Då måste man ha is i magen ”jag får titta på det, tack så mycket”, säger Carl-Erik Stjernvall, till tidningen.

Han menar också att det väldigt sällan är speciellt akut att byta ut slitna däck.

Istället kan man lugnt köra hem bilen och sedan beställa hem billigare däck, menar experten.

LÄS MER: Förslaget: Ska gå långsammare att tanka bilen

Föreskrifter

Transportstyrelsen hanterar föreskrifter och råd för sommar- och vinterdäck.

Vid sommarväglag är lägsta tillåtna mönsterdjup 1,6 millimeter.

Men när det råder vinterväglag under perioden 1 december till 31 mars är det 3 millimeter som gäller.

Råd från Transportstyrelsen

- De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar.

- Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

- Förvara dina däck svalt, torrt och mörkt.

- Fel däcktryck kan påverka köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens livslängd. Rätt däcktryck för däcken till din bil kan du hitta i bilens instruktionsbok.

Källa: Transportstyrelsen

LÄS MER: Trump uppmanar: Köp den här bilen

Foto: Obi - @pixel8propix

Text: Redaktionen


1nov2025

UPPGIFTER: Panik i Kreml – ”Putin rensar”

2025 11 01

Ett stort antal återvändande krigsveteraner skapar kaos i Kreml.

Förra året höll Vladimir Putin ett tal i Kreml och förklarade att den verkliga eliten i Ryssland i framtiden kommer att vara soldater som har bevisat sin lojalitet mot fosterlandet.

– Ordet elit har till stor del förlorat sitt rykte på grund av dem som, utan någon som helst förtjänst för samhällets bästa, betraktar sig själva som någon form av kast med särskilda rättigheter och privilegier, sa Putin då, rapporterar finska Iltalehti.

Putin målade upp en bild av ett nytt Ryssland, där män som återvände från den ukrainska fronten skulle stiga till samhällets topp.

– Dessa ord var tydligt utformade för att rekrytera fler män till sin armé genom att försäkra dem om att återvändande veteraner skulle få maktpositioner och auktoritet, uppger den amerikanska tankesmedjan Jamestown Foundation, i en analys.

Möter motstånd

När nu Kreml försöker att integrera veteraner från kriget i Ukraina i den politiska eliten så stöter man, enligt uppgifter, på panikartat motstånd.

– Nu fruktar många av de nuvarande aktörerna i administrationen att veteranerna är Putins verktyg för att rensa ut den nuvarande eliten, uppger Jamestown Foundation.

Samtidigt är det många veteraner som inte är intresserade av makten i Kreml utan nöjer sig med de lukrativa militära bonusar som de får för sin krigstjänst.

LÄS OCKSÅ: "Sverige retar Ryssland till vansinne"

Många får andra jobb

Många av de som återvänt från kriget har fått andra jobb.

Några exempel är lärare, ordningsvakt, chaufför eller inom byggbranschen.

– Myndigheterna betonar att veteranerna överför sina erfarenheter till unga människor och stärker den patriotiska uppfostran, men i praktiken är deras integration i samhällets topp främst ett PR-trick som inte bådar gott för Putin och Kreml, uppger Iltalehti.

137 000 soldater i sommar

I dagsläget har omkring 137 000 soldater återvänt från kriget.

Putin hävdar att Ryssland har mer än 700 000 soldater vid frontlinjen.

– Deras återkomst till samhället kommer oundvikligen att innebära problem, av vilka en del redan är synliga, uppger tidningen.

– Antalet våldsamma oroligheter och väpnade incidenter har ökat kraftigt sedan veteraner från kriget i Ukraina började återvända.

LÄS OCKSÅ: "48 procent har förstörts" - Ukrainas nya prioritering

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen