FHM varnar: Intresset för att vaccinera sig sjunker

2022 02 17

Restriktionerna i Sverige är hävda och vardagen har återgått till det normala.

Kanske har den avslappnade stämningen blivit just – lite för avslappnad. Tecken på en sådan utveckling varnar nu Folkhälsomyndigheten för.

Viljan att vaccinera sig oroar

Britta Björkholm, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten, framhäver att myndigheten uppfattar vissa signaler som tyder på att intresset för vaccin mot covid-19 sjunker.

– Det kan bero på att motivationen går ner eller på att folk varit sjuka och inte kunnat gå och vaccinera sig, sade Britta Björkholm på myndighetens veckoliga presskonferens.

Hårt tryck på sjukvården

Samtidigt fortsätter Sverige att visa upp höga nivåer av smittspridning. Till största del handlar det om den mildare varianten av viruset, omikron.

Men trycket på vården är dock fortfarande högt, poängterar Britta Björkholm även om statistiken tyder på att Sverige kan ha nått toppen.

Antalet på iva minskar

Viljan att vaccinerar sig minskar. Men det gör även antalet inlagda patienter på intensivvårdsavdelningar runt om i landet.

– Inlagda på iva, både bland vaccinerade och ovaccinerade, viker neråt, vilket också är ett tecken på att smittan minskar, kommenterade Björkholm.

Allt fler barn behöver sjukvård

Enligt Socialstyrelsens senaste statistik fortsätter antalet barn som vårdas på sjukhus på grund av covid-19 att öka. På två veckor har antalet fall ökat från 117 till senaste siffran, 187. Siffrorna gäller barn mellan 0 och 9 år.

Vaccinering av barn måste rättfärdigas 

Frågan om vaccinering av barn har diskuterats, men ingenting nytt har framkommit.  

Det skulle vara om det framkommer data som tyder på att det är till nytta för det enskilda barnet. Det är en princip, ska vi vaccinera barn ska de ha nytta ha det - inte för att skydda andra. Barn som smittas av covid-19 drabbas väldigt sällan av svår sjukdom, framhävde Britt Björkholm på dagens presskonferens.

Foto: M. Napo

Text: Redaktionen


Ny mobilregel införs i sommar – ska gälla i hela Sverige

2025 04 24

Nya EU-regler gällande mobiltelefoner träder i kraft i sommar.

Det innebär därmed förändringar för hela Sverige.

Förändringarna är flera och den röda tråden är att mobilerna ska bli mer hållbara över tid.

En av de mest omtalade justeringarna är att alla mobiltelefoner numera måste tåla vatten, damm och ha ett hållbart skydd mot “oavsiktliga fall eller repor”.

– Krav på ekodesign kommer att gälla för smartphones och surfplattor som släpps ut på EU-marknaden från och med den 20 juni 2025, bekräftar EU-kommissionen i ett uttalande.

Dessutom införs regler om demontering och reparation, vilket innebär att tillverkaren blir skyldig att tillhandahålla reservdelar inom 5-10 arbetsdagar och i sju år efter att varan sålts.

Alla ska säljas med etikett

EU har fler krav som blir verklighet i sommar.

Till exempel ska då alla mobiltelefoner säljas med en etikett som idag vanligtvis syns på vitvaror som kylskåp och tvättmaskiner.

Det handlar om en energimärkning som måste informera om telefoners och surfplattors energieffektivitet och batterilivslängd. Även skyddet mot damm, vatten och fall ska framgå på etiketten.

Denna energimärkning kommer att hjälpa EU-konsumenter att göra mer informerade och hållbara köpval och uppmuntra hållbar konsumtion, framhåller EU-kommissionen.

Etiketten som ska synas på telefoner och surfplattor. Foto: EU-kommissionen.

Sparar två tredjedelar av energi

Enligt EU ska batterierna hålla åtminstone 800 så kallade laddcykler utan att tappa mer än 20 procent av den ursprungliga kapaciteten.

Produkter som undantas från de nya reglerna är sådana med vikbar skärm eller som redan släppts ut på marknaden före den 20 juni. Annars gäller förändringen samtliga mobiler och surfplattor med en skärm på 7-17,4 tum.

– Mobiltelefoner och surfplattor som produceras under dessa regler kommer att spara nästan 14 terawattimmar i primärenergi varje år till 2030, förklarar EU-kommissionen.

– Detta är en tredjedel av den primära energiförbrukningen för dessa produkter idag. De nya reglerna kommer också att bidra till att optimera användningen och återvinningen av kritiska råvaror.

LÄS MER: Mobilbolag i konkurs – “Aldrig tidigare skådade utmaningar”

Foto: Kaboompics.com

Text. Redaktionen


Rusning till Swedbank – “exceptionellt”

2025 04 24

Swedbank stänger en rad kontor för spontana besök över hela Sverige.

Storbanken ligger i botten när det gäller kundnöjdheten bland svenska privatkunder, enligt en mätning från Svenskt Kvalitetsindex.

Swedbank har framför allt fått kritik för att vara otillgängliga och har själva lovat att bli bättre att svara i telefon.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, sade Anna-Karin Laurell, chef för Svensk bankverksamhet på Swedbank, till Di i februari.  

Stänger för spontanbesök  

Samtidigt har en rad Swedbankkontor över hela Sverige stängt för spontana besök.

Totalt handlar det om 23 av 142 kontor i landet som tagit bort möjligheten, enligt Lapplandsbaserade Lokaltidningen.

Förändringen trädde i kraft den 3 mars och istället hänvisas kunder till telefon eller internet för enklare bankärenden.

Det är ett besked som tagits emot av kraftig kritik på flera orter som berörs.

– Många är förtvivlade, säger en bankkund i skånska Klippan till HD.

Rusningen: långa köer  

Nu syns också konsekvenserna av att möjligheten till spontanbesöken försvunnit, i kombination med begränsade öppettider.

I Helsingborg ringlar sig köerna långa utanför Swedbanks kontor, rapporterar HD. 

Väktare har behövt kallas in för att hålla ordning.  

– Det är extra mycket idag, eftersom det är första dagen efter påsk. Det här är exceptionellt, säger Swedbanks presschef Hannes Mård till tidningen.  

Två av tre kunder ringer 

Enligt Swedbank tar två av tre kunder kontakt via telefon. Banken menar att anpassningen är nödvändig.

Det handlar inte heller om att kontoren läggs ned, utan de omvandlas till rådgivningskontor.

Liknande trender syns över hela landet, från söder till norr.

I Jönköping stängde Swedbank för spontabesök redan 2021 medan exempelvis Haparanda omfattas av de nya villkoren som infördes nu i mars.

För att anpassa oss till våra kunder omfördelar vi resurser så att vi kan möta våra kunder där de vill träffa oss. Det skapar förutsättningar för att öka vår tillgänglighet på telefon, förklarar Charlotte Nilsson, presskommunikatör på Swedbank, för Haparandabladet.

LÄS MER: Så mycket bör “de flesta” hushåll ha i akutbuffert – enligt storbanken

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen