Fick miljardstöd av skattebetalarna – delar ut 49 miljarder till aktieägarna

2021 06 02

Lastbilstillverkaren AB Volvo fick miljardbelopp i coronastöd av Sveriges skattebetalare men delade ändå ut rekordhöga 30 miljarder i utdelning till aktieägarna  i våras – och nu är det dags igen. Ytterligare 19 miljarder ska delas ut.

Volvo fick hård kritik för jätteutdelningen i våras just på grund av att man nyligen fått så stora statliga stöd men då skyllde vd Martin Lundstedt på att företaget avstod från aktieutdelning i fjol, rapporterar SVT.

När det nu vankas ytterligare 19 miljarder landar man i en gigantisk utdelning på 49 miljarder i år om bolagsstämman säger ja. SVT uppger att Volvos styrelse förklarar den nya 19-miljardersutdelningen med att man sålt UD Trucks i våras men SVT klargör att affären var känd redan i höstas.

Stark finansiell ställning

SVT har ställt frågan om man medvetet avvaktat med utdelningen för att undvika kritik men kommunikationsdirektör Claes Eliasson slår ifrån sig och menar att försäljningen inte var formellt slutförd vid tidpunkten för bolagsstämman.

– Gällande kritik så har väl alla rätt att tycka vad man vill, men förslaget bygger ju på att vi har en stark finansiell ställning, säger han till SVT.

ANALYS

Att göra rekordutdelning på 49 miljarder kronor så nära inpå att man fått miljardstöd av Sveriges skattebetalare väcker frågor om coronastödet gått till rätt företag. Om Volvo har så stark finansiell ställning så nära inpå coronastödet är ju frågan om man inte borde betala tillbaka pengarna till Sveriges skattebetalare.

Det skulle betyda väldigt mycket för förtroendet för stödpengar till storföretagen men uppenbarligen väldigt lite för Volvo som fullkomligt badar i pengar med tanke på de gigantiska utdelningarna. Volvos agerande rimmar illa med hur verkligheten är för svenska folket i gemen, som är de som stått för miljardstödet till Volvo.

Foto: Volvo Trucks
[yop_poll id="142"]

Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Befolkningskollaps väntar Ryssland – här är sjuka siffran

2025 09 18

Ryssland står inför enorma demografiska utmaningar.

Vladimir Putin har en rad problem att lösa under de kommande åren.

Kriget i Ukraina går inte riktigt som Kreml hade tänkt sig – och allt fler tecken kommer om att den ryska ekonomin mår dåligt.

Även befolkningskrisen blir allt värre – och nya siffror visar att det kan röra sig om en nära förestående kollaps.

Siffror visar

Uppgifter från Ukrainas underrättelsetjänst som har sett interna dokument från Moskva tyder på att det råder stora problem.

Ukrainas militära underrättelsetjänst HUR uppger att Ryssland står inför en demografisk kris som kan leda till att landets befolkning minskar med minst 25 procent under de kommande 50 åren, rapporterar Kyiv Post.

"På bekostnad av folket"

HUR uppger i ett uttalande på torsdagen att ryska företag redan kämpar med brist på arbetskraft, samtidigt som yrkesskolorna saknar elever. 

De mest dystra demografiska indikatorerna rapporteras från Rysslands Fjärran Östern, där ett stort antal män har skickats för att strida i Ukraina.

– Ett sådant tillvägagångssätt visar än en gång Kremls ovilja att avsluta kriget mot Ukraina och istället fortsätta det på bekostnad av Rysslands förtryckta folk, liksom män från ockuperade ukrainska territorier, framgår av rapporten.

Läs mer: Är emot Ukrainakriget – försvinner nu från Kreml

“Kommer bli så”

Även den amerikanska tankesmedjan Atlantic Council har reflekterat kring frågan.

Så här låter det från tankesmedjans Harley Balzer:

– Rysslands framtid kommer att präglas av en mindre befolkning, menar Balzer. 

– Rysslands president Vladimir Putins krig har i praktiken garanterat att Rysslands befolkning under kommande generationer inte bara kommer att bli mindre, utan också äldre, mer sårbar och mindre välutbildad.

Inga tecken

Det rådande kriget i Ukraina sätter press på Rysslands ekonomi och demografi.

Det finns dock inga tecken på att kriget skulle vara på väg att ta slut inom en överskådlig framtid.

Läs mer: Kreml: Situationen i Västeuropa är katastrofal

Foto: N. Vorobyev

Text: Redaktionen