Finansinspektionen varnar för nya investeringstrender

2025 04 27

Finansinspektionen vill nu informera om farliga investeringstrender.

Under de senaste årtiondena har aktiehandel blivit allt mer lättillgängligt i samband med framväxten av nätbaserade plattformar som Avanza och Nordnet.

På senare år har även kryptohandel blivit mer populärt.

Samtidigt medföljer oseriösa aktörer marknadens tillväxt – någonting som Finansinspektionen nu varnar för.

FI varnar

Oseriösa investeringsråd från AI eller finfluencers, och löften om snabba vinster från kryptohandel. 

Det är exempel på konsumentskyddsrisker som har vuxit fram på finansmarknaden på senare tid.

Det konstaterar Finansinspektionen i en ny rapport.

Sociala medier påverkar

FI förklarar att sociala medier gör det enklare för information att nå ut till användare – oavsett om det är nyttig eller farlig information.

Aktörer som kanske inte har konsumentens bästa i åtanke bör man ställa sig skeptisk till.

– I årets konsumentskyddsrapport pekar FI bland annat på risker förknippade med att allt fler konsumenter söker sig till sociala medier och AI-tjänster för att få tips kring privatekonomi och investeringar, meddelar Finansinspektionen.

– Men i dessa kanaler möter många information från aktörer som saknar tillstånd, och som inte alltid utgår från konsumentens bästa.

“Var medveten”

Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI, kommenterar.

– Vi ser att allt fler konsumenter söker finansiell information på nya sätt. Då är det viktigt att vara medveten om riskerna, säger hon.

– Nya trender uppstår hela tiden, men som konsument är det ofta bra att hålla huvudet kallt och skynda långsamt. Du ska aldrig investera i något som du inte fullt ut förstår, oavsett vem som försöker sälja in investeringen till dig

Bedrägerier ett problem

Samtidigt fortsätter bedrägerier att skapa problem.

Bedrägerier där konsumenten luras att själv sätta över pengar till bedragaren är den typ som har ökat mest. 

FI anser att lagstiftningen behöver skärpas för att öka konsumentskyddet vid sådan social manipulation.

Foto: A. Taissin

Text: Redaktionen


Ny kontroll införs på alla flygplatser i EU – många vill inte resa längre

2025 05 20

En ny så kallad biometrisk teknik ska lanseras på alla flygplatser inom EU.

Ett automatiserat registreringssystem för alla som reser till eller ut från unionen ska införas.

Det inkluderar bland annat ansiktscanning och avlämnande av fingeravtryck, rapporterar Euronews.

Dessutom ska resenärerna  scanna sina pass, samt övriga resedokument, vid en självbetjäningskiosk varje gång de passerar en EU-gräns.

Resenärens namn, biometriska uppgifter, samt datum och plats för in- och utresa ska lagras tillsammans med ansiktsfotot och fingeravtrycken i tre år efter varje resa.

Polisen bekräftar

Det nya systemet, som kallas Entry Exit System (EES), har varit på gång under ett par års tid. Planen var en lansering i höstas, men har flera gånger skjutits upp.

Senaste budet efter att EU kom överens om saken i mars är att systemet ska kunna tas i bruk i oktober 2025. 

Polisen i Sverige har bekräftat planerna.

– Syftet med systemet för in- och utresa är att göra det lättare att identifiera resenärer som försöker resa in i eller ut ur Schengenområdet med falska identiteter eller pass, samt de som har stannat kvar längre än sin tillåtna vistelse i Schengenområdet, framhåller myndigheten.

Har kritiserats

Enligt EU kommer systemet att bidra till att förebygga, upptäcka och bekämpa såväl identitetsbedrägerier som terroristbrott och andra allvarliga brott.

Men det finns kritik.

Var femte brittisk resenär skulle bli “avskräckt” från att resa in i EU under dessa förutsättningar, enligt en undersökning från Co-op Insurance. Dessutom har nästan hälften inte hört talas om de nya reglerna för medborgare utanför EU.

Finns liknande system redan idag

Redan idag finns ansiktscanning på flera flygplatser, bland annat i Italien, vilket gör det möjligt att ersätta pass och annan pappersdokumentation med tekniken, enligt Euronews.

Systemet kallas för “Faceboarding” och har även testats i Finland och Norge. 

Valérre Viale, produktchef på reseteknikföretaget Amadeus, menar att de nya digitala resehandlingarna  kan vara det mest revolutionerande sedan e-biljetten blev en grej för över 20 år sedan, rapporterar The Times.

Foto: Y. Alfuhigi resp Chris F

Text: Redaktionen


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen