Flygbolag erbjuder passagerare att resa utan kläder

2023 09 13

Ett flygbolag har anammat ett annorlunda erbjudande till sina resenärer.

Kläder är för många bland de mest prioriterade sakerna att packa ned i väskan när man ska resa någonstans.

Det finns dock två potentiella problem i det.

Ett handlar om att det kan vara svårt att välja – och välja bort – vilka kläder som ska tas med.

Det andra handlar om att kläderna kräver större väskor – och mer plats på flygplanet som samtidigt blir tyngre och därmed står för större utsläpp.

Ska testa under ett år

Den här problematiken ska nu ett japanskt flygbolag försöka råda bot på, rapporterar CNN.

Bolaget i fråga erbjuder nämligen passagerare att resa utan några kläder alls – och istället med ett väldigt speciellt paketinnehåll.

Under ett års tid kommer man att testa ett upplägg där resenärerna bokar en uppsättning kläder som istället hämtas ut på hotellet vid ankomst.

– Vid slutet av vistelsen lämnas kläderna tillbaka för att tvättas och återgå till systemet, beskriver CNN:s korrespondent Jacopo Prisco systemet.

Förhoppningar på minskat utsläpp

Tjänsten kallas “Any Wear, Anywhere” och Japan Airlines, som är det flygbolag som anammat upplägget i sitt bokningssystem, uppskattar att det är någonting som kan komma att minska koldioxidutsläppen.

Man menar att om resenärerna sparar tio kilo i bagagevikt motsvarar det cirka 7,5 kilo sparat utsläpp – vilket per resenär motsvarar att hålla en hårtork igång tio minuter om dagen i 78 dagar.

– Jag älskar att resa och jag har varit i många främmande länder, men jag har alltid avskytt att släpa runt bagage eller tvätta utomlands, säger Any Wear, Anywheres grundare Miho Maoriya.

"Varför måste vi ta med kläder?"

Den japanska entreprenören tillägger:

– När jag reser är de tre viktigaste sakerna för mig boende, mat och kläder. När vi reser utomlands finns det hotell och restauranger som tillhandahåller logi och mat på plats, men inte kläder.

– Varför måste vi ta med våra kläder hemifrån?

Beprövad metod

Viktminskning är ett beprövat sätt att spara bränsle och minska utsläpp i flygplansbranschen och små förändringar kan göra stor skillnad.

Det har gjorts på flera sätt tidigare – bland annat genom att designa lättare passagerarsäten och att ersätta pappersmanualer av tungt material.

För att Any Wear, Anywhere ska bli en långvarig lösning krävs dock att Japan AIrlines kan se en statistisk signifikant minskning av bagagevikten, enligt flyganalytikern Gary Crichlow.

Foto: J. McArthur

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen