Flygbolag erbjuder passagerare att resa utan kläder

2023 09 13

Ett flygbolag har anammat ett annorlunda erbjudande till sina resenärer.

Kläder är för många bland de mest prioriterade sakerna att packa ned i väskan när man ska resa någonstans.

Det finns dock två potentiella problem i det.

Ett handlar om att det kan vara svårt att välja – och välja bort – vilka kläder som ska tas med.

Det andra handlar om att kläderna kräver större väskor – och mer plats på flygplanet som samtidigt blir tyngre och därmed står för större utsläpp.

Ska testa under ett år

Den här problematiken ska nu ett japanskt flygbolag försöka råda bot på, rapporterar CNN.

Bolaget i fråga erbjuder nämligen passagerare att resa utan några kläder alls – och istället med ett väldigt speciellt paketinnehåll.

Under ett års tid kommer man att testa ett upplägg där resenärerna bokar en uppsättning kläder som istället hämtas ut på hotellet vid ankomst.

– Vid slutet av vistelsen lämnas kläderna tillbaka för att tvättas och återgå till systemet, beskriver CNN:s korrespondent Jacopo Prisco systemet.

Förhoppningar på minskat utsläpp

Tjänsten kallas “Any Wear, Anywhere” och Japan Airlines, som är det flygbolag som anammat upplägget i sitt bokningssystem, uppskattar att det är någonting som kan komma att minska koldioxidutsläppen.

Man menar att om resenärerna sparar tio kilo i bagagevikt motsvarar det cirka 7,5 kilo sparat utsläpp – vilket per resenär motsvarar att hålla en hårtork igång tio minuter om dagen i 78 dagar.

– Jag älskar att resa och jag har varit i många främmande länder, men jag har alltid avskytt att släpa runt bagage eller tvätta utomlands, säger Any Wear, Anywheres grundare Miho Maoriya.

"Varför måste vi ta med kläder?"

Den japanska entreprenören tillägger:

– När jag reser är de tre viktigaste sakerna för mig boende, mat och kläder. När vi reser utomlands finns det hotell och restauranger som tillhandahåller logi och mat på plats, men inte kläder.

– Varför måste vi ta med våra kläder hemifrån?

Beprövad metod

Viktminskning är ett beprövat sätt att spara bränsle och minska utsläpp i flygplansbranschen och små förändringar kan göra stor skillnad.

Det har gjorts på flera sätt tidigare – bland annat genom att designa lättare passagerarsäten och att ersätta pappersmanualer av tungt material.

För att Any Wear, Anywhere ska bli en långvarig lösning krävs dock att Japan AIrlines kan se en statistisk signifikant minskning av bagagevikten, enligt flyganalytikern Gary Crichlow.

Foto: J. McArthur

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryssland under attack – massiva explosioner

2025 10 31

Flera ryska regioner är under attack.

Ukraina har genomfört motanfall mot energiinfrastruktur i ett flertal regioner i Ryssland.

Det uppger flera lokala medier, rapporterar Kyiv Independent.

Luftattacker i form av drönare har hittills genomförts mot anläggningar i Orjol, Vladimir och Jaroslav under natten till fredag.

I Orjol har attackerna orsakat skador på ett värmekraftverk, enligt den regionala guvernören Andrej Klychkov.

– Invånare i staden Orjol har rapporterat explosioner under natten, uppger den ryska oppsositionskanalen Astra.

På sociala medier sprids nu bilder från övervakningskameror som har fångat attacken mot värmekraftverket, där en kraftig explosion syns och följs av ett stort rökmoln som stiger mot himlen.

En av de största

I Vladimir ska en transformatorstation, som även är en av regionens största energianläggningar, ha attackerats, enligt den ukrainska tidningen.

Regionens guvernör Alexander Avdeyev har bekräftat en attack mot en anläggning, men har inte pekat ut transformatorstationen specifikt.

– Fienden utförde en attack mot infrastruktur nära staden Vladimir. Alla system fungerar för närvarande normalt. Specialister arbetar på plats, säger Avdeyev.

LÄS MER: Stor ukrainsk attack mot ockuperade Krym

Zelenskyj om ryska attacker: "Terror"

I Jaroslav har det rapporterats om explosioner nära oljeraffinaderiet Novo-Jaroslavskij.

Uppgifterna om de ukrainska motattackerna kommer blott dagen efter att Ryssland beordrade en massiv attack med missiler och drönar emot Ukraina.

Stora delar av landet var igår strömlöst efter att energiinfrasturktur attackerats i anfallet. 

Två personer dödades när Slovjansk värmekraftverk i Donetsk attackerades av Ryssland.

– Uteslutande terror, säger Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj om angreppen.

Kyiv Independent har inte på egen hand kunnat bekräfta de ryska rapporterna om explosioner i Ryssland under natten.

LÄS MER: Ryssland bekräftar jätteproblem – går fyra gånger långsammare

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


22 sep 2025

EU säger nej till Sverige – förslag om elbilar stoppas

2025 10 30

I somras gick regeringen fram med en social klimatplan som bland annat innehöll en ny elbilspremie.

Hushåll med låg inkomst på landsbygden skulle kunna få 54 000 kronor för att köpa en elbil, löd beskedet som följts av hård kritik.

Nu stoppas förslaget.

Det är EU som säger blankt nej till Sverige, avslöjar Borås Tidning.

Nu råder en kamp mot klockan för att ta fram ett nytt förslag som EU ska kunna godkänna.

Det är extremt tajt med tid – och en stor utmaning att vara redo trots att själva beslutet ännu inte är på plats, säger Naturvårdsverkets chef för klimatanalysenheten Sara Almqvist, till BT.

Här är nya summan

Enligt lokaltidningen kommer det nya förslaget se ut enligt följande.

Den huvudsakliga elbilspremien blir högst 46 800 kronor per fordon, till skillnad från tidigare föreslagna 54 000.

Hushåll i glesbygd med lägre inkomster, upp till 50 procent av medelinkomsten, ska dock kunna få ett starttillägg på 18 000 kronor vilket kan höja det totala bidraget till 64 800 kronor.

Om förslaget får grönt ljus väntas EU-kommissionen fatta beslut i mitten av december. Premien ska då kunna sökas under nästa års första månader.

– Vi får hoppas att EU inte kommer med allt för stora ändringar i det uppdaterade förslaget, säger Sara Almqvist.

Kritiken: för få kan söka

Ett kriterium för att kunna ta del av den premie som lades fram i det första förslaget var att man inte redan får lov att äga eller leasa en elbil eller en laddhybrid.

En stor del av kritiken har handlat om att för få kunnat söka premien. Den tilltänkta målgruppen skulle inte gynnas och förslaget var därmed ineffektivt, löd argumentet.

Otydliga eller onödigt komplexa villkor kan öka risken för felaktiga ansökningar, fördröjd handläggning och höga administrativa kostnader, framhöll exempelvis Ekonomistyrningsverket i sitt remissvar, enligt Vi Bilägare.

LÄS MER: Förslaget: Ska gå långsammare att tanka bilen

Regeringen: "Viktig åtgärd"

Med den första planen, som EU nobbat, var tanken att 100 000 elbilspremier skulle kunna delas ut mellan 2026-2032.

– Att snabba på elektrifieringen av transporterna och underlätta även för hushåll med svagare ekonomi och begränsad tillgång till kollektivtrafik att ställa om från fossila bränslen, är en viktig åtgärd som bidrar till att nå klimatmålen och öka acceptansen för en ambitiös klimatpolitik, uttryckte regeringen i ett uttalande när beskedet kom i somras.

LÄS MER: Trump uppmanar: Köp den här bilen

Foto: Elima Mwinyipembe/Regeringskansliet resp K. Medai

Text: Redaktionen