Flygbolag erbjuder passagerare att resa utan kläder

2023 09 13

Ett flygbolag har anammat ett annorlunda erbjudande till sina resenärer.

Kläder är för många bland de mest prioriterade sakerna att packa ned i väskan när man ska resa någonstans.

Det finns dock två potentiella problem i det.

Ett handlar om att det kan vara svårt att välja – och välja bort – vilka kläder som ska tas med.

Det andra handlar om att kläderna kräver större väskor – och mer plats på flygplanet som samtidigt blir tyngre och därmed står för större utsläpp.

Ska testa under ett år

Den här problematiken ska nu ett japanskt flygbolag försöka råda bot på, rapporterar CNN.

Bolaget i fråga erbjuder nämligen passagerare att resa utan några kläder alls – och istället med ett väldigt speciellt paketinnehåll.

Under ett års tid kommer man att testa ett upplägg där resenärerna bokar en uppsättning kläder som istället hämtas ut på hotellet vid ankomst.

– Vid slutet av vistelsen lämnas kläderna tillbaka för att tvättas och återgå till systemet, beskriver CNN:s korrespondent Jacopo Prisco systemet.

Förhoppningar på minskat utsläpp

Tjänsten kallas “Any Wear, Anywhere” och Japan Airlines, som är det flygbolag som anammat upplägget i sitt bokningssystem, uppskattar att det är någonting som kan komma att minska koldioxidutsläppen.

Man menar att om resenärerna sparar tio kilo i bagagevikt motsvarar det cirka 7,5 kilo sparat utsläpp – vilket per resenär motsvarar att hålla en hårtork igång tio minuter om dagen i 78 dagar.

– Jag älskar att resa och jag har varit i många främmande länder, men jag har alltid avskytt att släpa runt bagage eller tvätta utomlands, säger Any Wear, Anywheres grundare Miho Maoriya.

"Varför måste vi ta med kläder?"

Den japanska entreprenören tillägger:

– När jag reser är de tre viktigaste sakerna för mig boende, mat och kläder. När vi reser utomlands finns det hotell och restauranger som tillhandahåller logi och mat på plats, men inte kläder.

– Varför måste vi ta med våra kläder hemifrån?

Beprövad metod

Viktminskning är ett beprövat sätt att spara bränsle och minska utsläpp i flygplansbranschen och små förändringar kan göra stor skillnad.

Det har gjorts på flera sätt tidigare – bland annat genom att designa lättare passagerarsäten och att ersätta pappersmanualer av tungt material.

För att Any Wear, Anywhere ska bli en långvarig lösning krävs dock att Japan AIrlines kan se en statistisk signifikant minskning av bagagevikten, enligt flyganalytikern Gary Crichlow.

Foto: J. McArthur

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen