Flygbolag erbjuder passagerare att resa utan kläder

2023 09 13

Ett flygbolag har anammat ett annorlunda erbjudande till sina resenärer.

Kläder är för många bland de mest prioriterade sakerna att packa ned i väskan när man ska resa någonstans.

Det finns dock två potentiella problem i det.

Ett handlar om att det kan vara svårt att välja – och välja bort – vilka kläder som ska tas med.

Det andra handlar om att kläderna kräver större väskor – och mer plats på flygplanet som samtidigt blir tyngre och därmed står för större utsläpp.

Ska testa under ett år

Den här problematiken ska nu ett japanskt flygbolag försöka råda bot på, rapporterar CNN.

Bolaget i fråga erbjuder nämligen passagerare att resa utan några kläder alls – och istället med ett väldigt speciellt paketinnehåll.

Under ett års tid kommer man att testa ett upplägg där resenärerna bokar en uppsättning kläder som istället hämtas ut på hotellet vid ankomst.

– Vid slutet av vistelsen lämnas kläderna tillbaka för att tvättas och återgå till systemet, beskriver CNN:s korrespondent Jacopo Prisco systemet.

Förhoppningar på minskat utsläpp

Tjänsten kallas “Any Wear, Anywhere” och Japan Airlines, som är det flygbolag som anammat upplägget i sitt bokningssystem, uppskattar att det är någonting som kan komma att minska koldioxidutsläppen.

Man menar att om resenärerna sparar tio kilo i bagagevikt motsvarar det cirka 7,5 kilo sparat utsläpp – vilket per resenär motsvarar att hålla en hårtork igång tio minuter om dagen i 78 dagar.

– Jag älskar att resa och jag har varit i många främmande länder, men jag har alltid avskytt att släpa runt bagage eller tvätta utomlands, säger Any Wear, Anywheres grundare Miho Maoriya.

"Varför måste vi ta med kläder?"

Den japanska entreprenören tillägger:

– När jag reser är de tre viktigaste sakerna för mig boende, mat och kläder. När vi reser utomlands finns det hotell och restauranger som tillhandahåller logi och mat på plats, men inte kläder.

– Varför måste vi ta med våra kläder hemifrån?

Beprövad metod

Viktminskning är ett beprövat sätt att spara bränsle och minska utsläpp i flygplansbranschen och små förändringar kan göra stor skillnad.

Det har gjorts på flera sätt tidigare – bland annat genom att designa lättare passagerarsäten och att ersätta pappersmanualer av tungt material.

För att Any Wear, Anywhere ska bli en långvarig lösning krävs dock att Japan AIrlines kan se en statistisk signifikant minskning av bagagevikten, enligt flyganalytikern Gary Crichlow.

Foto: J. McArthur

Text: Redaktionen


Ny kontroll införs på alla flygplatser i EU – många vill inte resa längre

2025 05 20

En ny så kallad biometrisk teknik ska lanseras på alla flygplatser inom EU.

Ett automatiserat registreringssystem för alla som reser till eller ut från unionen ska införas.

Det inkluderar bland annat ansiktscanning och avlämnande av fingeravtryck, rapporterar Euronews.

Dessutom ska resenärerna  scanna sina pass, samt övriga resedokument, vid en självbetjäningskiosk varje gång de passerar en EU-gräns.

Resenärens namn, biometriska uppgifter, samt datum och plats för in- och utresa ska lagras tillsammans med ansiktsfotot och fingeravtrycken i tre år efter varje resa.

Polisen bekräftar

Det nya systemet, som kallas Entry Exit System (EES), har varit på gång under ett par års tid. Planen var en lansering i höstas, men har flera gånger skjutits upp.

Senaste budet efter att EU kom överens om saken i mars är att systemet ska kunna tas i bruk i oktober 2025. 

Polisen i Sverige har bekräftat planerna.

– Syftet med systemet för in- och utresa är att göra det lättare att identifiera resenärer som försöker resa in i eller ut ur Schengenområdet med falska identiteter eller pass, samt de som har stannat kvar längre än sin tillåtna vistelse i Schengenområdet, framhåller myndigheten.

Har kritiserats

Enligt EU kommer systemet att bidra till att förebygga, upptäcka och bekämpa såväl identitetsbedrägerier som terroristbrott och andra allvarliga brott.

Men det finns kritik.

Var femte brittisk resenär skulle bli “avskräckt” från att resa in i EU under dessa förutsättningar, enligt en undersökning från Co-op Insurance. Dessutom har nästan hälften inte hört talas om de nya reglerna för medborgare utanför EU.

Finns liknande system redan idag

Redan idag finns ansiktscanning på flera flygplatser, bland annat i Italien, vilket gör det möjligt att ersätta pass och annan pappersdokumentation med tekniken, enligt Euronews.

Systemet kallas för “Faceboarding” och har även testats i Finland och Norge. 

Valérre Viale, produktchef på reseteknikföretaget Amadeus, menar att de nya digitala resehandlingarna  kan vara det mest revolutionerande sedan e-biljetten blev en grej för över 20 år sedan, rapporterar The Times.

Foto: Y. Alfuhigi resp Chris F

Text: Redaktionen


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen