FÖRFÄRLIGT: Nästan så att de äldre måste skydda sig från personalen

2021 09 26

– Nu är det nästan så att de äldre måste skydda sig från personalen.

Det säger Curre Hansson, ordförande för Pensionärernas Riksorganisation i Stockholms län, till SvD, efter att nya siffror visar att Stockholms län kan ha Sveriges lägsta vaccintäckning inom äldreomsorgen. Samtidigt har smittspridningen på äldreboendena ökat till de högsta nivåerna sedan februari.

Är heltokigt

SvD konstaterar att en bidragande orsak till det försämrade läget inom äldreomsorgen kan vara ovaccinerad personal.

– Att så många inte vaccinerats är snurrigt. Nu är det nästan så att de äldre måste skydda sig från personalen. Man kan skratta åt det, men det är heltokigt, säger PRO-ordföranden till SvD.

Ökad smitta på äldreboenden

Han berättar att frågan om ovaccinerad personal inom äldreomsorgen har diskuterats flera gånger bland medlemmarna. Senast registrerade veckan nu i september visar dessutom på fler covid-19-fall på äldreboenden jämfört med alla veckor under värsta smittvågen sett till antalet bekräftade fall.

Ovaccinerad personal

I en del fall misstänks smittoutbrott bero på ovaccinerad äldreomsorgspersonal men tydlig data saknas. 

En begränsad analys som presenteras i SvD visar dock att vaccinationsgraden är högre inom vården än hos allmänheten generellt men bland omsorgspersonalen i Stockholms län är läget illa.

Stora skillnader

Bara 53 % av hemtjänstpersonalen och 64 % av äldreboendepersonalen var fullvaccinerad enligt analysen jämfört med 77 % i Värmland uppger SvD.

Bästa fingervisningen

Emma Spak vid Sveriges kommuner och regioner konstaterar att analysen är osäker men att det ändå ger en fingervisning.

– Det här är den bästa fingervisningen vi har. Man noterar att vaccinationsgraden är lägre bland omsorgspersonal än vårdpersonal, säger hon till SvD.

ANALYS

Anställda inom äldreomsorgen som arbetar så nära de äldre, vilka är den mest utsatta riskgruppen, har givetvis ett mycket stort ansvar för de äldres hälsa. Det är förfärligt att pensionärerna enligt PRO ska känna sådan fruktan att de upplever att de nästan måste skydda sig från personalen.

Det är hemskt inte bara för de äldre utan även för barn, barnbarn och andra anhöriga till de äldre att man inte kan lita på att personalen har vaccinerats.

Att Sverige inte kan ge de äldre ett bättre skydd är skamligt.

[yop_poll id="672"]

Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen