Försäkringsbolag avlivar vanlig myt om telefoner

2025 07 22

Under sommaren ökar antalet mobilskador drastiskt.

Många har varit med om det åtminstone en gång.

Man tappar mobiltelefonen i vattnet eller råkar spilla vätska på den.

Många tar då beslutet att lägga den blöta mobiltelefonen i ris – ett knep som har blivit mycket populärt.

Ett finskt försäkringsbolag avlivar dock nu den myten – och uppger att det istället kan skada telefonen.

Avlivar myten

Antalet mobilskador ökar under sommaren med cirka 90 procent jämfört med november–december.

Enligt försäkringsbolaget Lokal-Tapiola beror cirka 15 procent av bräckage på mobiltelefoner på ett eller annat sätt på fukt – mobilen har vanligtvis antingen simmat i sjön, havet eller toalettstolen.

Den som då väljer att lägga telefonen i ris gör inte rätt, menar försäkringsbolaget.

Inte ris

Lokal-Tapiola Pirkanmaas ersättningsdirektör Antti Määttänen förklarar.

I många skadeanmälningar anges fortsättningsvis att den våta telefonen har lagts bland ris, säger Määttänen.

– Att det skulle vara nyttigt att lägga en våt telefon i en rispåse är en urban legend. Det är inte till någon nytta.

Läs mer: Kjell & Company tvingas agera – kunderna sviker kedjan

Kan vara skadligt

Määttänen fortsätter.

– Riset varken försnabbar eller gagnar torkningen av telefonen och därtill kan de små partiklarna i riset till och med skada anordningen. Även Apple ger samma råd.

Det ska man göra

Määttänen förklarar vad man ska göra istället för att lägga mobiltelefonen i ris.

– Efter att en telefon har badat i en toalettstol eller tappats i havsvatten ska den snabbt spolas av med rent vatten. 

– Först ska du stänga av telefonen, om möjligt. Torka sedan utsidan av telefonen med en handduk, trasa eller med skjortärmen. Ta bort SIM-kortet och dess hållare.

Nya smarttelefoner kan i praktiken inte öppnas så till exempel Apple rekommenderar att man ännu ger den en mild skakning så att uttaget är neråt och vätskan rinner ut.

Läs mer: Svenskt företag har blivit global sensation – värderingen rusar

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Ica-butik har lurat kunder

2025 08 25

En Ica-butik straffas nu efter att ha lurat kunderna.

Det är Ica Nära i Hästveda i Hässleholms kommun som nu uppmärksammas.

Butiken har lurat kunderna genom att ha flyttat fram bäst före-datumet på kött.

Nu straffas butiken och tvingas betala vite, rapporterar Dagligvarunytt.

Har lurat kunderna

Bäst före-datumet på entrecote hade flyttats fram med tre dagar.

Det ska inte vara första gången som butiken har ändrat märkningen.

Ett misstag, menar butikschefen.

– Vi skulle aldrig göra något som gör kunderna sjuka. Vi jobbar varje dag för att ha en bra butik och sätter en stolthet i det, har han sagt till Kristianstadsbladet.

Straffas nu

Utöver den felaktiga märkningen har även kommunens livsmedelsinspektör upptäckt bristande rengöring.

Hässleholms kommun agerar nu genom att tvinga butiken betala vite på 15 000 kronor.

15 000 kronor ska även betalas för varje gång som reglerna bryts.

Läs mer: Stor upptäckt om Ica Maxis priser

Inte första gången

Det är inte första gången som en butik anklagas för att ha lurat kunderna.

En kund som ofta besöker Willys i Södertälje hamn har sagt att butikspersonalen flyttar fram bäst före-datumen på bröd genom att märka om paketeringen, uppger Länstidningen.

“Nu förstår jag”

Kunden “Robin” – som inte velat träda fram med sitt riktiga namn – menar att han känner sig bedragen.

– Han satte på nya lappar med nytt bäst före-datum över den gamla lappen. Men den nya lappen gick att ta bort och då såg jag att de förlängt datumet med en hel månad, säger han till LT.

Enligt “Robin” märktes bröd om från att ha ett utgångsdatum den 2 juni till den 6 juli.

– Nu förstår jag varför brödet möglar så snabbt här hemma, säger han.

När LT besökte butiken och påpekade datummärkningen kom svaret “det är fel, det är fel”, och brödet plockades bort.

Enligt butiken rör det sig om att en anställd gjort ett misstag där personen skrev fel datum “som sedan korrigerades”.

Liknande uppgifter har även kommit från Ica Maxi i Jönköping.

En tidigare anställd berättade då om pajer som packas om med nytt datum och återkommande fusk med matsäkerheten.

Foto: Ica

Text: Redaktionen


600 000 ansökningar om året – sjuksköterskor och vaktmästare i topp

2025 08 25

En ny lista visar inom vilka yrken flest sjukskriver sig.

600 000.

Så många ansökningar om sjukpenning får Försäkringskassan in varje år.

Nu visar en ny lista inom vilka yrken flest sjukskriver sig.

600 000 ansökningar

Varje år får Försäkringskassan in runt 600 000 ansökningar om sjukpenning.

Inom skola, vård och omsorg är antalet sjukskrivningar högst.

Det är också många sjukfall inom djurvård, socialtjänst, tillverkning och transport. 

I flera fall är det över 100 sjukfall som blir längre än 14 dagar per 1 000 yrkesverksamma varje år. Bland militärer, politiker och höga chefer är antalet sjukfall lägst.

Hela listan

Undersköterskor, sjuksköterskor och vaktmästare finns alla med i toppen.

Detsamma gäller tandhygienister och vårdbiträden, enligt Försäkringskassans statistik.

Här är hela listan på de yrken där flest sjukskriver sig, enligt TV4.

  1. Undersköterskor
  2. Tidningsdistributör, vaktmästare och övriga servicearbetare
  3. Tandhygienister
  4. Barnskötare och elevassistenter
  5. Tandsköterskor
  6. Djursjukskötare
  7. Skötare, vårdare och personliga assistenter
  8. Maskinoperatör, textilindustri
  9. Sjuksköterskor
  10. Vårdbiträde

“Viktigaste faktorn”

Ulrik Lidwall, analytiker på Försäkringskassan, kommenterar.

– Arbetsmiljö är den enskilt viktigaste faktorn som påverkar sjukskrivningar på sammantagen nivå, även om det för enskilda såklart kan finnas privata omständigheter som påverkar, säger han.

Mycket stress

De flesta sjukskrivningar i Sverige beror enligt Försäkringskassan på psykiatriska diagnoser, som ofta är stressrelaterade. 

Antalet sjukskrivningar på grund av fysiska faror i arbetsmiljön har däremot minskat under lång tid.

– När det gäller stressrelaterade sjukskrivningar så visar forskning att relationen mellan å ena sidan krav och prestation och å andra sidan belöning, mandat och resurser är väldigt viktigt, fortsätter Lidwall.

– Att det finns en balans mellan vad man förväntas prestera på jobbet och de förutsättningar man har.

Foto: J. Taubitz

Text: Redaktionen