FÖRSÄKRINGSBOLAG: Så varmt bör det alltid vara i köket

2024 10 28

Antalet frysskador i hus har ökat dramatiskt.

Det fastslår försäkringsbolaget Folksam i en ny kartläggning.

Värst är utvecklingen för fritidshus i Sverige.

Under första halvåret av 2024 har antalet frysskador i fritidshus ökat med 132 procent, enligt Folksams statistik.

– Vi ser att antalet vattenskador ökar när vintern varit extra kall. Den vanligaste skadan uppstår när vatten i rören fryser och expanderar så att rören går sönder, vilket ofta kan leda till läckage. Följer man våra enkla tips så är det i sig ett bra skydd, säger Erik Arvidsson, skadeförebyggare på Folksam.

Det som föranleder de flesta frysskador är att många stänger av eller sänker värmen i sitt fritidshus under vinterperioden.

Samtidigt glömmer många att tömma rörsystemet på vatten, vilket ökar skaderisken.

– Då ingen värme finns i huset är det dessutom viktigt att inkommande vatten stängs av vid huvudanslutningen, förklarar Erik Arvidsson.

Så varmt bör det alltid vara i köket

Folksam går nu ut med flera tips för att förebygga skador i huset, bland annat ger försäkringsbolaget besked om hur varmt det bör vara i kök och badrum.

Här är Folksams tips:

- Behåll viss uppvärmning – Minst 10 grader i grundvärme, men i kök och badrum bör temperaturen ligga runt 15 grader. 

- Stäng av vattnet – både huvudkranen och vattentillförseln till disk- och tvättmaskin.

- Rörsystemen – tappa ur rörsystem, varmvattenberedare och spolcistern.

- Tvättställ, dusch och diskho – Öppna vattenkranarna och håll dem öppna över vintern.

- Kontrollera fönster och dörrar – se till att isoleringen är god 

- Håll fortsatt koll – till exempel kan ett strömavbrott och vinterstormar orsaka stora skador. Ha därför fritidshuset under uppsikt, även under vintersäsongen.

Ökad risk för brott

Folksam varnar även för att inbrottsrisken har ökat i fritidshus.

Detta eftersom fritidshusens standard har närmat sig permanenta bostäder. Många har kvar vitvaror, musikanläggningar och annan hemelektronik i fritidshuset, vilket lockar inbrottstjuvar.

– Finns det permanentboende i området, se om det går att ordna med grannsamverkan, annars är vårt bästa tips är att se över skalskyddet, det vill säga lås på dörrar och fönster samt eventuellt larm, säger Erik Arvidsson.

Foto: J. Briscoe

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


JUST NU: Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen