FORSKARE: Ny hälsoinformation rörande de som haft mild covid-19

2022 04 02

Två år efter att pandemin inleddes blir nu effekterna av covid-19 allt tydligare.

Forskare och experter lägger mycket fokus på att studera hälsoeffekterna bland de som smittats av covid-19.

Löper högre risk

Det har länge varit känt att personer som lider av diabetes löper högre risk än andra att drabbas av allvarlig covid-19-infektion men nu kan man klarlägga ett nytt samband.

– De som drabbas av covid-19 löper också högre risk att själva drabbas av diabetes, rapporterar CNN.

Mild covidsmitta 

En ny studie har granskat personer som har smittats av mild covid-19-infektion i Tyskland och studien visar att den gruppen löper hela 28 procent högre risk att diagnosticeras med diabetes typ 2 jämfört med personer som aldrig smittades.

Inom ett år

Resultatet stöds även av en studie som genomförts i USA. Den amerikanska studien visar att personer som smittats av coronaviruset och sedan tillfrisknat löper 40 procent högre risk att drabbas av diabetes inom ett år efter att man fick smittan

Två av 100

– Forskarna uppskattar att omkring två av 100 personer som smittades med covid-19 kommer att drabbas av diabetes, uppger CNN.

Studien publicerades nyligen i den medicinska tidskriften The Lancet och den visar att även de som innan covid-19-smittan hade en låg risk att i framtiden drabbas av diabetes så ökade risken med 38 procent efter att de smittades.

276 procent högre risk

Desto allvarliga infektion man drabbats av ju större är risken att senare få diabetes visar forskningen.

Personer som fick vårdas på intensiven löper hela 276 procent högre risk att få diabetes, fastslår studien.

Mycket stor studie

– Risken finns kvar ett år efter att man smittades och även de som inte behövde sjukhusvård drabbas, säger doktor Ziyad Al-Aky som är chefsforskare på St Louis Health Care System i USA.

Den amerikanska studien inkluderar 180 000 personer som fick covid-19 och de har jämförts med en kontrollgrupp på över 4 miljoner människor.

Första gången

Det har varit känt i många år att studier indikerar att de som drabbats av olika former av luftinfektioner kan löpa högre risk att drabbas av diabetes.
Men enligt doktor Robert Gabbay, chefsforskare vid Amerikanska Diabetesförbundet, är detta första gången som studier påvisar så pass starka samband mellan diabetes och ett specifikt virus.

Foto: Region Uppsala

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


2dec25

Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen