2 maj 2026

Forskare varnar: Vanlig matvana är farligare än man tror

2024 11 29

Forskare varnar för att en väldigt vanlig matvana kan vara farlig för hälsan.

Människor som är måna om sin hälsa är ofta noggranna med vad de äter, och hur mycket de äter.

Men det finns också en tredje faktor som i allra högsta grad påverkar hälsan, rapporterar Daily Mail.

Det handlar om vilka tider på dygnet man äter. Att äta på ”fel” tider kan vara farligare för hälsan än man tror, enligt forskare vid Universitat Oberta de Catalunya (UOC) and Columbia University.

Kan leda till sjukdom

Att äta på kvällen är dåligt för oss av flera skäl, menar forskarna, som tycker att man ska göra lunchen till dagens viktigaste måltid.

Om du äter minst 45 procent av dina dagliga kalorier efter klockan 17 så hindras kroppens förmåga att reglera blodsockernivåer, rapporterar tidningen.

Att äta sent på kvällen leder bland annat till kraftigt ökad risk att utveckla diabetes typ 2.

– Kroppens förmåga att metabolisera glukos är begränsad på natten, eftersom utsöndringen av insulin minskar, och våra cellers känslighet för detta hormon minskar på grund av dygnsrytmen, säger Dr. Diana Díaz Rizzolo, en av forskarna bakom rapporten, enligt tidningen.

Stödjer populär bantningsmetod

Forskningen ger alltså ett visst stöd till det som kallas för intermittent fasta, som är en bantningsmetod som innebär att man bara äter inom ett visst tidsfönster under dygnet, och ofta då före solnedgången.

I den nya studien deltog 26 personer mellan 50 och 75 år som var överviktiga och hade prediabetes eller diabetes typ 2.

Deltagarna delades upp i två grupper: den ena gruppen åt tidigt och den andra sent. De åt samma mat och samma mängd kalorier, men vid olika tidpunkter på dagen.

De som åt mer efter klockan 17 hade högre glukosnivåer, vilket tyder på lägre glukostolerans, enligt forskarna.

Äter sämre på kvällen

Intermittent fasta kan däremot förbättra kroppens förmåga att använda glukos från mat och använda insulin för att hantera blodsockernivåerna, menar forskarna, tidningen.

Forskning har dessutom visat att vi ofta äter sämre mat på kvällen, vilket bidrar ytterligare till att man går upp i vikt och att hälsan försämras.

Forskarna framhåller därför att vi inte bara bör fundera över vad vi äter och hur mycket – utan också vilken tid på dygnet vi äter, vilket alltså kan ha en stor påverkan på vår hälsa.

Foto: F Ibrahimzade

Text: Redaktionen


8 juni 2026

Utropar seger – superfiasko för Moskva

2026 06 08

Rysslands diktator Vladimir Putin tvingas konstatera ett större magplask.

Fortsätta närma sig Europa eller gå tillbaka till Moskva.

Det var de två scenarierna som präglade Armeniens val som ägde rum under söndagen. 

På måndagsmorgonen står utfallet klart.

Nikol Pashinyan, premiärminister i Armenien, utropar seger efter en överlägsen ledning för hans parti Civil Contract mot det proryska oppositionspartiet Starkt Armenien.

En “historisk seger”, menar Pashinyan.

Det armeniska folket röstade för regionalt välstånd och samarbete, och jag hoppas att detta kommer att få ett positivt gensvar från Turkiet och Azerbajdzjan, säger han enligt AFP.

Glider Putin ur händerna

De tidiga resultaten visar att Starkt Armenien väntas landa på runt 23 procent i parlamentsvalet.

Ett fiasko för Moskva, som hade hoppats på betydligt större proryskt inflytande i landet som håller på att glida Putin ur händerna.

Armenien har historiskt stått Ryssland mycket nära, men har de senaste åren svängt och närmat sig både Europa och USA.

Vladimir Putin har tidigare varnat för att landet är på väg att bli ett “nytt Ukraina”.

Vi lever nu igenom allt som händer på det ukrainska spåret. Och var började det? Med Ukrainas försök att gå med i EU, sade Putin i maj enligt RBC Ukraine.

Desperata metoder

Kreml har på senare tid börjat ta till desperata metoder för att tvinga in Armenien på en mer ryssvänlig linje. Ryssland är fortfarande Armeniens största handelspartner, och har de senaste veckorna visat sin makt genom att stoppa importen av en rad armeniska varor, enligt BBC.

– Det enda sättet Ryssland kan påverka Armenien nu är ekonomiskt, säger Haykaz Fanyan vid Armeniens centrum för socioekonomiska studier, till kanalen.

Läs mer: ”Siffran ska fördubblas” – Ukraina slår rekord

Över 50 procent

Att Pashinyan sitter kvar som premiärminister efter söndagens val bedöms som en missräkning för Kreml.

EU har lovat att hjälpa landet klara de ryska ekonomiska påtryckningarna. Armenien har den senaste tiden även utökat sitt militära samarbete med USA. Den armeniske premiärministern Nikol Pashinyan har tidigare uttryckt att det varit ett “strategiskt misstag” att förlita sig på Ryssland som garanti för säkerheten.   

Civil Contract ser ut att landa på strax över 50 procent av rösterna.

Läs mer: LAVROV: USA har backat – gäller inte längre

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


08 jun 26

Kraftigt regn och åska drar in över Sverige

2026 06 08

Vädret slår om i stora delar av landet under tisdagen.

Det visar en färsk prognos från SMHI.

– I morgon tisdag bildas ett lågtryck över Sydnorge och dess kallfront sveper in över södra Sverige. Dess regn når in över Västkusten under natten eller morgonen och sprider sig sedan över övriga Götaland, Svealand och sydligaste Norrland, framhåller myndigheten.

Lokalt kan det bli riktigt stökigt väder.

– På en del håll kan regnet bli kraftigt och ha inslag av åska, meddelar SMHI.

Håller i sig

Det ostadiga vädret ser ut att dominera större delen av veckan. 

Enligt prognosen sveps sommarvärmen bort under tisdagen och svalare temperaturer väntas i hela landet när lågtrycket tar över.

–  Dess kallfront vandrar under onsdagen vidare över Norrland med sitt regn och därefter väntas allmänt mellan 13 och 18 grader runt om i landet, framhåller SMHI.

Onsdagen väntas bjuda på både regn och blåst, särskilt i Götaland.

– I frontens kölvatten ser södra Sverige ut att få en blåsig onsdag med både soliga stunder och en del eftermiddagsskurar. Torsdag och fredag kan bjuda på sådant väder även i norr, men framåt veckoslutet blir prognosens detaljer mer osäkra, uppger SMHI,

ANDRA LÄSER: Tre Natojättar överens – ställer fem villkor till Ryssland

4 800 skador

Under 2024 anmäldes 4 800 brandskador på fastigheter, till följd av åska och blixtnedslag, enligt branschorganisationen Svensk försäkring.

Organisationen uppmanar hushåll att vidta följande åtgärder för att skydda sig mot skador orsakade av blixt och åska:  

- Dra ur kontakterna till elektronik när åskan närmar sig 

- Koppla ur robotgräsklipparen och dess laddstation 

- Installera gnistgap och överspänningsskydd till robotgräsklipparens laddstation 

- Skydda solcellsanläggningar och batterier genom att installera överspänningsskydd.

- Kom ihåg: allt som går på el riskerar att skadas 

Källa: Svensk försäkring  

LÄS OCKSÅ: Överlägsna vinnare – en grupp pensionärer pekas ut

Foto: F. Mittermeier

Text: Redaktionen