Försöker bryta sig loss: delstat kan lämna USA

2023 09 07

USA:s 50:e och senaste delstat tar större och större kliv mot självständighet.

Den är med ett halvårs marginal USA:s yngsta delstat.

21 augusti 1959, sex månader efter Alaska, blev Hawaii en del av Amerikas förenta stater.

Men efter 64 års gemenskap kan ögruppen i Stilla havet ha tagit ett rejält avstamp mot att bryta sig loss och lämna USA, rapporterar The Guardian.

"Ockupanter"

På Hawaii finns det sedan tidigare ett motstånd bland många ursprungsinvånare över att tillhöra USA.

Man anser att Washington “ockuperar” öarna.

Motståndet har växt i takt med att klimatkrisen ökat, resurser blivit allt mindre och kapitalismen fått ett oundvikligt inflytande.

Och i efterdyningarna av de katastrofala skogsbränderna på ön Maui har nu kampen om suveränitet inte bara ökat – den skenar.

"Åk hem"

Bland annat har president Joe Biden kritiserats för att ha varit för passiv i samband med naturkatastrofen.

Beskedet om att Vita huset skulle förse drabbade hushåll med en check på 700 dollar för att tillgodose "omedelbara behov" ansågs vara långt ifrån tillräckligt – till och med förolämpande.

Dessutom har ilska riktats mot att Ukraina tilldelats stöd värt sammanlagt 12,1 miljarder dollar – medan jämförelsevis 8,2 miljoner dollar godkänts för Hawaii.

Då presidenten besökte Maui möttes Biden av arga invånare som höll upp skyltar som uppmanade honom att "åka hem".

– När vi pratar om suveränitet handlar det om att bokstavligen fysiskt och andligt ta tillbaka land som vi med tvång avlägsnades från, säger den hawaiianska aktivisten Noelani Ahia till The Guardian.

Utnyttjade brandoffer

Lahaina, Mauis största stad, ödelades i princip av bränderna.

Bara några dagar efter katastrofen försökte fastighetsmäklare, med aggressiva erbjudanden, fiska efter försäljningar.

Det fick Hawaiis guvernör Josh Green att utreda ett tillfälligt försäljningsstopp – och rädslan för att ursprungsbefolkningen som befunnit sig på ön i tusentals år ska fördrivas ytterligare har stigit.

Men amerikansk lag gäller – och då riskerar många hawaiianer att hamna sist i kön till bostäder.

– Guvernören får inte bara säga att en invånare i Hawaii får köpa det här huset och att någon från Kalifornien inte får göra det, sade Josh Green till Honolulu Civil Beat nyligen.

Före detta kungarike

Under stora delar av 1800-talet var Hawaii ett kungadöme och en internationellt erkänd suverän nation.

År 1893 störtades drottning Liluokalani i en amerikansk statskupp och USA tog därefter kontroll över öarna som utgjorde republiken Hawaii.

Hawaiianer är idag den enda ursprungsbefolkning i USA som saknar självstyrande rättigheter.

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


JUST NU: Ukrainare riskerar massutvisning

2025 11 23

Ukrainare i USA är oroade.

Detta då hundratusentals ukrainare i USA kastas in i ett rättsligt vakuum – och många fruktar att massutvisningar kan bli nästa steg, rapporterar Reuters.

Ständig osäkerhet

När den 35-åriga ukrainska medborgaren Kateryna Golizdra fick sitt uppehållstillstånd indraget i maj hamnade hon omedelbart i riskzonen för utvisning.

– Det är en konstant stress, ångest. Om jag måste lämna USA måste jag börja om helt från början, säger Golizdra till Reuters.

Hon är en av de nästan 200 000 ukrainare som nu befinner sig i ett rättsligt limbo efter att Trumpadministrationen stoppat och försenat handläggningen av förnyelser i det humanitära program som infördes 2022.

För många betyder detta att deras lagliga status redan har gått ut – och att de när som helst kan tas i förvar av immigrationsmyndigheterna.

LÄS MER: ”Zelenskyj och Trump överens” – uppgifter om tvärvändning

Omläggning skapar kaos

Programmet, som gav 260 000 ukrainare tillfälligt skydd efter Rysslands invasion, pausades i januari med hänvisning till säkerhetsskäl.

Senare öppnade president Donald Trump för att helt dra tillbaka ukrainarnas status.

Även efter att en domare i maj beordrat att förnyelser ska återupptas ligger handläggningen nästan still där endast 1 900 ansökningar har behandlats.

Samtidigt har en ny avgift på totalt över 2 300 dollar per person införts.

Anne Smith från Ukraine Immigration Task Force vittnar om att ukrainare nu grips vid byggarbetsplatser, i Uber-bilar och under riktade razzior.

– Vi får flera samtal i veckan om familjemedlemmar som tagits av myndigheter, säger hon.

”Hellre hemlös”

Den växande rädslan för att hamna i förvar eller utvisas har fått många ukrainare att självmant lämna USA.

Flera har tagit sig till Kanada, Latinamerika eller Europa i hopp om att undvika ett utvisningsbeslut.

Softwareingenjören Yevhenii Padafa lämnade Brooklyn efter att hans ansökan löpt ut.

– Om jag återvänder till Ukraina hamnar jag på frontlinjen. Jag är hellre hemlös någon annanstans än skickad dit, säger han.

Trots att Trumpadministrationen inte officiellt har avvecklat programmet, är situationen enligt flera experter på väg mot en tyst massutvisning.

En växande grupp ukrainare är redan utan laglig status, utan möjlighet att arbeta och utan skydd mot att gripas.

LÄS MER: Ukraina sätter deadline för Europa – sista chansen

Foto: Himetalor Akhere Unuabona

Text: Redaktionen


Bilförsäkringar blir dyrare nästa år

2025 11 23

Bilförsäkringar blir dyrare för svenska bilägare under 2026.

Nästa år kommer det bli dyrare med försäkringar för bilen.

De som är elbilsägare riskerar de största prishöjningarna, rapporterar Börskollen.

Elbilar värst drabbade

Under 2025 har bilförsäkringarna redan ökat med cirka åtta procent, och många hushåll betalar idag närmare 48 miljarder kronor årligen för sina försäkringar.

Elbilsägare sticker ut som den mest utsatta gruppen.

– Generellt kan man sannolikt räkna med att vi tillsammans med andra bolag inte har hunnit ta ikapp kostnadsutvecklingen på elbilarna, säger Mikael Waldenvik, gruppchef för motorfordon hos Länsförsäkringar.

I vissa fall kan årskostnaden för att försäkra en elbil redan idag uppgå till 50 000 kronor, och nästa år kan det alltså bli ännu dyrare.

Ekonomer varnar för att höga premier kan skrämma bort potentiella köpare.

– Det är synd om höga försäkringskostnader ska skrämma människor från att köpa elbilar. Många kan tro att de lätt går sönder eftersom det är så dyra försäkringar. Men det är bara försäkringsbolagen som är ovana vid den här nya tekniken, säger Claes Hemberg till Carup.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Driver upp priserna

Försäkringsbolagen förklarar att ökade kostnader och inflation ligger bakom höjningarna.

Bolagen menar att prisnivåerna tidigare varit låga, men att den nuvarande marknadssituationen kräver justeringar.

Exempelvis har reparationer och bildelar blivit dyrare, vilket också påverkar försäkringskostnaden.

Vad bilägare kan göra

För bilägare innebär utvecklingen att det blir allt viktigare att jämföra villkor och priser mellan olika bolag.

Det gäller särskilt för elbilsägare, där prisökningarna riskerar att bli kraftiga.

Exakt hur mycket försäkringspremierna kommer att öka nästa år är fortfarande osäkert.

Försäkringsbolagen arbetar fortfarande med att fastställa de nya nivåerna.

– För vår del sitter vi med det arbetet just nu och lite för tidigt att säga något tydligt, säger Waldenvik om kommande premier.

Experter rekommenderar också att man tar höjd för ökade kostnader när man planerar sin bilbudget.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Jeshoots

Text: Redaktionen