Godispåse på Ica väcker ilska: “Normaliserad rasism”
2025 12 09
När musikproducenten Blizz Bugaddi besökte Ica Kvantum i Mölndal fick han syn på en produkt som slog honom "rakt i magen”.
I butikshyllorna möttes musikprofilen av halstablettsgodis med namnet “Negro”.
På Facebook uttryckte Blizz Bugaddi sin bedrövelse över det anmärkningsvärda namnet på godispåsen.
– Jag är ute och handlar med min 5-åriga dotter på Ica— och plötsligt ser jag det här i hyllan. ”Negro.” En ljushyad man som poserar bredvid loggan, prydligt och leende, skriver han på sociala medier.
"Normaliserad rasism"
Blizz Bugaddi menar att hans reaktion inte handlar om hudfärg, utan “något mycket större än så”.
– Det här är normaliserad rasism. Den där tysta, undangömda sorten som smyger sig in i vår vardag, i våra butiker, i våra barns ögonhöjd… och behandlas som om det vore helt accepterat.
– Och helt ärligt — vi är snart inne i 2026. Hur kan något sådant här fortfarande ligga i svenska butikshyllor? Vem godkänner detta? Hur kan det här passera utan att någon reagerar? skriver musikproducenten.
"Förjävligt"
Det är det serbiska företaget Pionir som ligger bakom produkten.
När Blizz Bugaddi gjorde Ica-butikens personal uppmärksamma på påsens namn var reaktionen chockartad, skriver GP.
– De sa att: Vi känner likadant som du gör och att vi ska skicka ett mejl till de som köper in sakerna och kolla. För vi tycker också att det är förjävligt, säger han till tidningen.
LÄS MER: Viktig uppmaning till svenska folket inför julhandeln

Godispåsen, så som den kan se ut. Påsen på bilden ser inte likadan ut som den som påträffades i Ica-butiken. Foto: Metsavend
Ica: Vi har förståelse
Enligt Magnus Alkmark, butikschef på Ica Kvantum i Mölndal, finns produkten i det mångkulturella sortimentet.
Han säger att han aldrig tänkt tanken på en rasistisk koppling och att “vi får se över” om produkten kan plockas bort.
Jenny Eriksson, sortiments- och inköpsdirektör på Ica Sverige, har förståelse för att namnet “Negro” väcker reaktioner och framhåller att namnet är en referens till kol och godisets svarta färg.
– Vi förstår att ordet i andra sammanhang kan vara stötande eller upplevas diskriminerande, men i detta fall är det dock etablerat som varumärke i lokal kontext, uppger hon för GP.
LÄS OCKSÅ: Massiv vändning för solceller i Sverige
Foto: Ica Sverige
Text: Redaktionen


