Göran Persson är säker: Kommer ske stor ekonomisk förändring

2023 09 09

Göran Persson uttalar sig nu om en mycket aktuell fråga för svensk ekonomi.

Den tidigare statsministern stod bakom införandet av euron som valuta i Sverige vid folkomröstningen år 2003.

20 år senare är det alltjämt kronan som gäller, men Persson är övertygad om att det kommer att ändras snart.

Han menar att Sverige kommer att införa euron som valuta, och att det inte kommer att krävas någon folkomröstning för att göra det.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Kommer bli så”

Persson, som idag är verksam som styrelseordförande i såväl LKAB som Swedbank, är övertygad om att en stor förändring kommer att ske.

– Det kommer att bli så. De som håller ihop kring det här, euron, utgör kärnan i ett framväxande Europa som vi behöver ha för att balansera andra krafter globalt, säger han till SR.

Ingen folkomröstning

Persson menar vidare att det inte behövs röstas kring ämnet för att få igenom ett skifte.

– Jag tror inte att det blir efter någon folkomröstningskampanj, det tror jag inte. 

Han får motstånd från bland annat Socialdemokraternas Mikael Damberg, som menar att det inte finns någon anledning att ompröva folkomröstningen från 2003.

Förespråkar euron

En som står med Göran Persson i frågan om införandet av euron i Sverige är Liberalernas partiledare Johan Pehrson, som varit tydlig om sin ställning i frågan.

– Sverige skulle bli rikare om vi valde att gå med i euron. Det skulle gynna alla samhällsbärare ekonomiskt om vårt land valde en stabilare valuta som stärkte företagen och hushållen, framhåller Liberalerna.

– Sverige bör därför så snart som möjligt införa euron för att uppmuntra till starkare tillväxt och lägre inflation.

Tuffa tider

Det har varit ett tungt år för svensk ekonomi i stort, och kronan har försvagats ordentligt gentemot euron och dollarn.

– I tider av oroligheter drabbas kronan hårt. Pengarna söker sig till trygga hamnar när det blåser och lämnar mindre valutor som kronan vind för våg. Detta försvagar vår valuta och eldar på prishöjningarna, fortsätter Liberalerna.

Foto: J. Ejemalm Talarforum

Text: Redaktionen


”Står med byxorna nere” – Morgan Johansson går i taket

2025 12 03

Morgan Johansson (S) går till angrepp.

Tidöregeringen har betalat ut fem miljoner kronor för tre tjänster på den somaliska premiärministerns kansli.

Men varken svenska myndigheter eller ansvarigt departement vet vilka de betalda tjänstemännen är.

”Står med byxorna nere”

Det rör sig i själva verket om så kallade ”spöktjänster”, och miljonbeloppen har gått till tre redan högavlönade toppar inom den korrupta eliten i Somalia, uppger DN.

Morgan Johansson, Socialdemokraternas utrikespolitiska talesperson, rasar mot uppgifterna och riktar hård kritik mot migrationsminister Forssell (M) och biståndsminister Dousa (M).

– Nu står Johan Forssell och Benjamin Dousa med byxorna nere, säger Morgan Johansson till tidningen.

S och V menar att det är ”uppenbart” att pengarna går till korruption.

De kräver att mellanhänderna för utbetalningen – FN-organen IOM och UNDP samt världsbanken – kallas till riksdagens utrikesutskott.

Förslaget har dock tidigare röstats ned av Tidöpartierna.

LÄS OCKSÅ: ”Exakt som Biden” – film på Trump sprids som en löpeld

”Mest hycklande jag hört”

Vänsterpartiets migrationspolitiska talesperson Tony Haddou kräver också att Johan Forssell avgår som migrationsminister.

– När den här regeringen tillträdde sa de att biståndspolitiken ska präglas av öppenhet och transparens. Det är det mest hycklande jag hört någonsin, säger Tony Haddou till tidningen.

Johan Forssell har tidigare hävdat att det inte finns några tecken på korruption gällande de pengar som har betalats ut till Somalia.

– Vi arbetar inte direkt med Somalia utan det är ett samarbete med FN-organet IOM som jag har förtroende för. IOM är ett väldigt etablerat FN-organ som vi samarbetat med under lång tid, har Forsell sagt till SVT.

– Jag tror att vi behöver fler liknande typer av samarbeten för att personer som begått grova brott i Sverige ska tas emot i sina hemländer, tillade han.

Men enligt uppgifter har man alltså inte koll på vilka de somaliska tjänstemännen är, och enligt flera källor går alltså pengarna till så kallade spöktjänster.

LÄS OCKSÅ: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


03dec25

Tvärvändning om bensin- och dieselbilar

2025 12 03

Sverige och övriga medlemsländer i EU har enats om att nya bilar inte längre kommer att få producera några koldioxidutsläpp från och med 2035.

Beslutet innebär i praktiken ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer, det vill säga bensin- och dieselbilar.

Men nu vänder EU efter påtryckningar från Tyskland.

– EU-kommissionen öppnar för nya fordon med förbränningsmotorer även efter 2035, rapporterar tyska Handelsblatt med hänvisning till flera högt uppsatta ledamöter i EU-kommissionen.

”Ta hänsyn till geopolitiska utvecklingen”

Unionens kommissionär för hållbara transporter och turism, Apostolos Tzitzikostas, är en av flera EU-toppar som citeras.

– Vi är öppna för all form av teknik, säger han enligt tidningen.

– Vi vill hålla fast vid våra mål, men vi måste ta hänsyn till den geopolitiska utvecklingen. Vi måste se till att vi inte äventyrar vår konkurrenskraft samtidigt som vi hjälper den europeiska industrin att behålla sitt tekniska försprång, tillägger Tzitzikostas.

Skickade brev 

EU-kommissionen har reviderat förbudet efter påtryckningar från den tyska regeringen.

Bakgrunden är att Tysklands förbundskansler Friedrich Merz skickat ett brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. I brevet uppmanar förbundskanslern von der Leyen att överge planerna på ett totalförbud.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

Mellanlösning

Enligt den nya planen ska förbränningsmotorer som drivs med biobränslen tillåtas även efter 2035. Det kan exempelvis handla om bilar som körs på HVO (biodiesel).

Svenska Bioföreningen, Svevio, har argumenterat för en sådan lösning.

– Den samlade påverkan av en elbil är större än från en bil som drivs med ett biodrivmedel som HVO, säger Gustav Melin, vd Svebio, i ett uttalande.

– Moderna förbränningsmotorer har tillräcklig rening. I dag kommer 95 procent av partikelutsläppen från däck och asfalt, konstaterar Melin.

LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen