Grundlurad på Booking.com – alla kunder varnas

2025 04 27

Över 1,5 miljoner rumsnätter bokas på Booking.com varje dag.

Den populära bokningssajten har tidigare pekats ut som en av de absolut bästa i Sverige. Dess tydliga information om pris och innehåll, användarvänlighet och effektivitet är några av motiveringarna.

Men samtidigt flockas bedragarna.

Förra året ökade antalet bedrägerier mot Bookingkunder med 500 till 900 procent, enligt BBC.

Nyligen drabbades en grupp schweiziska turister som föll för en falsk annons på Booking.com. Sällskapet betalade motsvarande 90 000 svenska kronor för att hyra en villa på Ibiza under sex dagar.

Problemet: villan fanns inte i verkligen.

– Vi hade fullt förtroende för Booking. Vi visste att sådana här bedrägerier finns, men trodde aldrig att de här skulle hända oss, säger resenären Kristina till schweiziska nyhetssajten 20 Minuten.

Sajten varnar samtliga kunder

Det var banken som slog larm till turisterna. 

– Vi fick höra att bokningen förmodligen var en bluff. Pengarna är förlorade, säger Kristina.

Enligt Booking har dock beloppet återbetalats till resenärerna.

Men sajten varnar nu samtidigt alla kunder att vara vaksamma när de betalar för sina bokningar.

– Om ett boende verkar be om att få bekräfta en bokning eller att betala utanför Booking.coms plattform rekommenderar vi starkt att våra kunder inte delar någon personlig eller ekonomisk information, säger en talesperson för sajten till 20 Minuten.

Svenskar lurade

Booking.com sticker ut bland bokningssajter i att vara särskilt utsatt för nätfiskeattacker. Ökningen beror sannolikt på större möjlighet att använda AI för att luras.

Många svenska resenärer tillhör också den stora grupp som drabbats, har DN tidigare rapporterat.

Enligt Anna-Lena Tapper, brottsförebyggare på polisens nationella bedrägericentrum, tycks bluffmakarna rikta in sig på en specifik typ av kunder.

– Generellt kan vi se att bedrägerifenomenet uppstått när användare väljer att boka hotell men att betala vid en annan tidpunkt, har hon sagt till tidningen.

"Ligger steget före"

Booking själv uppger att man jobbar hårt för kundernas säkerhet i samband med att bokningar genomförs. Och AI kan också vara en fördel då tekniken kan användas även för att blockera falska annonser.

– Vi utvärderar ständigt säkerhetshot online och arbetar med att stärka vår säkerhet så att vi kan ligga steget före. Vi har väletablerade säkerhetsprocedurer på plats för att skydda ditt Booking.com-konto, framhåller sajten på sin hemsida.

Foto: K. Angelsö resp Jeshoots.com

Text: Redaktionen


24nov2025

Ökad trygghet för husägare – ny branschstandard för hantverkare lanseras

2025 11 24

En ny kompetensstandard för utvalda hantverkare lanseras.

Hus och hem kräver ständig tillsyn och upprustning.

Inom flera hantverksyrken finns olika kompetenskrav som måste följas.

Men inom glasbranschen har det inte funnits något liknande.

Lansering av kompetensstandard

Nu lanseras den första kompetensstandarden för glasbranschen.

Syftet är att renoveringar ska genomföras på ett korrekt sätt, vilket ska öka tryggheten för de som anlitar en glasfirma.

– Den nya kompetensstandarden för fönsterrenovering syftar till att säkerställa att yrkesutövare har de kunskaper och färdigheter som krävs för att utföra renoveringar på ett professionellt och hållbart sätt, uppger Glasbranschföreningen, i ett uttalande.

Stor brist

När det kommer till kompetensförsörjning i branschen väntar stora utmaningar.

Det är få som väljer att inrikta sig mot glas och fönster och pensionsavgångarna är många inom de närmaste åren.

– Vi ser att arbeten gällande fönsterrenovering ökar. Det finns idag ingen gymnasie- eller vuxenutbildning inom yrket, men med den här satsningen möjliggör vi för våra fönsterrenoverande medlemsföretag att anställa lärlingar, säger Glasbranschföreningens yrkesutbildningsansvarige Joakim Länder, i ett uttalande.

Läs också: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Standarden innehåller

Den nya kompetensstandarden kommer innehålla några olika obligatoriska delar.

- Bedömning av fönstrets skick och renoveringsbehov. 

- Demontering och märkning av fönster och komponenter. 

- Arbetsmiljörisker och säkerhetsrutiner. 

- Miljömedvetet arbete med fokus på avfallsminimering och optimerad återvinning. 

Glasbranschföreningen

- Glasbranschföreningen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för cirka 380 glasmästerier, bilglasmästerier, konstinramningsföretag och glas- och fasadentreprenörer i Sverige.

- Det finns även ett 60-tal företag som har associerat medlemskap, och det är branschens leverantörer.

- Föreningens främsta uppgift är att förse medlemsföretagen med de rätta kunskaperna och redskapen för att kunna bedriva en så bra verksamhet som möjligt.

Källa: Glasbranschföreningen

Läs också: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Callum Hill

Text: Redaktionen


24nov2025

”Borde titta på Ica och Lidl” – flera matjättar kritiseras

2025 11 24

En satsning från matjättarna Ica och Lidl hyllas.

Den svenska livsmedelsproduktionen har det ofta kämpigt i konkurrensen med importerade alternativ, som vanligtvis är billigare.

Det gäller också de svenska äppelodlarna.

Av de äpplen som säljs i de svenska mataffärerna är bara 25 procent från svenska odlare.

– Det är jättetråkigt för vi har odlingsförutsättningarna att leverera mycket mer äpplen. Om efterfrågan ökar planterar existerande odlare fler träd samtidigt som antalet odlare säkerligen också ökar, säger äppelodlaren Jan Ehrensvärd på Österlen, till Dagligvarunytt.

Ica och Lidl lyfts fram

Anledningen bakom den relativt låga försäljningsgraden av svenska äpplen är inte given.

Men en anledning kan vara hur butikerna exponerar de svenska livsmedlen, menar producentorganisationen Sydgrönts vd Martin Löfstedt.

Han tycker att de svenska varorna ofta hamnar i skymundan och att de inte får samma plats som de i regel lite billigare importerade produkterna.

Han lyfter fram två matkedjor som har lyckats bättre med att lyfta fram de svenska äpplena, än de övriga butikerna.

– Ica och Lidl gör på samma sätt med både svenska och importerade äpplen. Fler borde titta på hur de gör för då får ju svensk frukt verkligen samma chans, säger han.

Svensk äppelproduktion

I Sverige finns goda förutsättningar för att odla äpplen, och det finns över 200 äppelsorter i landet.

Och möjligheten att lagra äpplena gör att man kan sälja svenskt året runt.

Äpplena läggs i svala rum med kontrollerad luftkvalitet och temperatur, vilket får äpplena att fortsätta andas samtidigt som mognadsprocessen avstannar. Det gör att de svenska äpplena nu kan säljas hela året runt, uppger organisationen bakom märkningen ”Från Sverige”.

LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Från Sverige

”Från Sverige” är en frivillig ursprungsmärkning för svenska livsmedel.

– I märkningen ingår märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

Märkningen ställer krav på att allt från odling och uppfödning, till förädling, packning och eventuella kontroller utförs inom Sveriges gränser.

LÄS MER: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Ica Sverige resp Willys resp Coop resp Lidl

Text: Redaktionen