Hamburgarkris i Sverige – många kedjor stänger restauranger

2024 11 24

Det är riktigt tufft för många hamburgerkedjor.

För några år sedan introducerades en ny kulinarisk trend i Sverige.

Hamburgerkedjor bortom Max, McDonalds och Burger King började etableras i hög fart.

Det rörde sig om så kallade “finburgarkedjor” som exempelvis Brödernas, Bores och Tugg Burgers.

Är i kris

Nu flera år senare tycks nischen vara i kris.

Vissa av kedjorna har gått in i rekonstruktion, andra har gått i konkurs och flera har tvingats stänga restauranger.

En som har stängt restauranger trots att varken konkurs eller rekonstruktion är nära förestående är Johan Jureskog, som driver kedjan Jureskogs.

– Vi öppnade precis innan pandemin och satsade på citylägen men det är så himla överetablerat. Och blir det en överetablering går det helt enkelt inte runt, säger han till SVT.

“Ville bli stora”

Toby Lee från recensionssajten Burgerdudes förklarar att överetableringen blev till följd av höga ambitioner i branschen.

– Jättemånga småställen ville bli stora kedjor och expanderade snabbare än de kunde. De kunde inte bromsa, säger han.

Brödernas har det tungt

En av de många kedjor som uppstod när trenden var som hetast är Brödernas.

Enligt Fastighetsvärlden har kedjan försatts i rekonstruktion och en av deras restauranger i AMF:s centralt belägna Mood-gallerian har stängt ner.

Brödernas omsättning har på senare tid sjunkit rejält och bolaget har det senaste året gjort en förlust på hela 174 miljoner kronor.

Flera faktorer

Det bedöms finnas flera olika faktorer som spelar in på “finburgarkedjornas” kris.

Utöver överetableringen som blev ett faktum i takt med att trenden växte så har även en pandemi, höjda räntor och mindre köpkraft hos konsumenter bidragit till situationen.

När Riksbanken nu gått in i en räntesänkningscykel finns hopp om att den ekonomiska situationen ska bli bättre igen och att hamburgarsugna kunder åter ska flockas till restaurangerna.

Det återstår att se vilka och hur många av kedjorna som överlever den rådande krisen och kan fortsätta bedriva framgångsrik verksamhet i Sverige.

Foto: Jean-Claude Attipoe

Text: Redaktionen


JUST NU: Flygplansdelar har lossnat – ryskt plan tvingas nödlanda

2025 11 16

Ett ryskt trafikflygplan har tvingats till nödlandning efter att delar av flygplanskroppen har lossnat under färden.

Det var i staden Chabarovsk, som ligger i de östra delarna av Ryssland, som passagerarplanet tvingades ner för att nödlanda.

Ombord på planet fanns 90 passagerare och fem besättningsmedlemmar.

Inga skador har rapporterats, uppger The Moscow Times och flera andra ryska medier.

Delar flög av i luften

Flygplanet var på väg från Vladivostok till Blagoveshchensk när det, enligt uppgifter från passagerare på planet, började tappa delar under färden.

– En källa berättar för ryska medier att flygplanet förlorade delar av sin flygkropp. Videor på sociala medier visar att den högra motorn saknar sitt ytterhölje och flera andra delar, rapporterar RBC-Ukraine, med hänvisning till ryska medier.

LÄS OCKSÅ: Macron överraskar - stort lyft för Ukraina väntar

”Tekniskt fel”

Passagerarflyget ska vara en rysktillverkad SSJ100, enligt lokala ryska medier.

Ledare i regionen har uppgett att flygplanet drabbades av ett ”tekniskt fel”.

– Flera ryska medier rapporterade att passagerare väntade på ett ersättningsflygplan från Vladivostok. Några resenärer sa att de inte skulle gå ombord på det skadade planet igen och planerade att nå Blagoveshchensk på egen hand, uppger nyhetsbyrån.

Kris i ryska flygbranschen

Tidigare har flera rapporter kommit om att den ryska flygbranschen befinner sig i ett krisläge.

De ryska flygbolagen har svårt att få tag på reservdelar till sina flygplan på grund av de tunga sanktionerna från väst.

Bristen på reservdelar påverkar också säkerheten för de plan som är i trafik och förra året noterades det högsta antalet flygincidenter i Ryssland någonsin.

Många trafikflyg riskerar att behöva tas ur bruk på grund av bristande säkerhet när de inte kan importerar viktiga reservdelar.

– Enligt den pessimistiska prognosen uppskattar vi, tillsammans med flygbolagen, att cirka 339 flygplan kommer att tas ur bruk år 2030, säger Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, rapporterar Kyiv Post, med hänvisning till ryska medier.

LÄS OCKSÅ: Putinallierad halverar sitt stöd - tung smäll för Ryssland

Text: Redaktionen


16nov2025

JUST NU: ”Vi är körda” – stor uppgivenhet i regeringspartiet

2025 11 16

Uppgivenhet sprider sig i ett av regeringen partier.

Regeringen har sedan den tillträdde efter valet 2022 tappat mark mot oppositionen i många opinionsmätningar.

Och för ett av partierna är läget extra oroande.

I veckan kom en rapport om att Liberalerna ligger på en historiskt låg nivå i den senaste opinionsmätningen, med ett väljarstöd på 2,2 procent med mindre än ett år kvar till valet.

Uppgivna röster

Nu hörs uppgivna röster inifrån Liberalerna som tror att hoppet är ute för partiet att klara riksdagsspärren på fyra procent vid valet nästa år.

– Vi kommer åka ur riksdagen. Vi måste sluta samarbeta med Sverigedmokraterna, säger Liberalernas gruppledare på Lidingö Suzanne Liljegren, till SVT.

– Jag har varit medlem sedan 2003 och hela tiden sagt ”vi löser det här”. Men det här är första gången jag tänker att nu är vi körda, säger partimedlemmen Morad Majlesi.

LÄS OCKSÅ: Aktie rusar när storbank lämnar Ryssland

Tvistar om Sverigedemokraterna

En fråga som splittrar Liberalerna är hur man ska ställa sig till samarbetet med Sverigedemokraterna inför nästa val.

Sverigedemokraterna har gått ut och sagt att man kommer ställa kravet att man ska ingå i en regering efter nästa val, annars kommer man att vara ett oppositionsparti under nästa mandatperiod.

Liberalernas partiledare Simona Mohamsson har uppgivit att hon vill teckna ett nytt Tidöavtal med Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna, men att hon inte vill ha med Åkesson och SD i regeringen.

– Argumenten väger för tungt emot. De beter sig inte, de är inte ett borgerligt parti och de kommer inte att accepteras av väljare som vill komma över till vårt block, skriver Mohamsson i en debattartikel i DN.

Åkesson håller inte med

Men Jimmie Åkesson köper inte L-ledarens argumentation.

– Om vi hade betett oss som Liberalerna kanske vi också hade haft två procent i opinionsmätningarna snarare än 20 procent. Jag vet inte om det är så mycket mer eftersträvansvärt, säger Jimmie Åkesson till tidningen.

LÄS OCKSÅ: Klassiska fotbollsklubben i kris

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen