Hamburgarkris i Sverige – många kedjor stänger restauranger

2024 11 24

Det är riktigt tufft för många hamburgerkedjor.

För några år sedan introducerades en ny kulinarisk trend i Sverige.

Hamburgerkedjor bortom Max, McDonalds och Burger King började etableras i hög fart.

Det rörde sig om så kallade “finburgarkedjor” som exempelvis Brödernas, Bores och Tugg Burgers.

Är i kris

Nu flera år senare tycks nischen vara i kris.

Vissa av kedjorna har gått in i rekonstruktion, andra har gått i konkurs och flera har tvingats stänga restauranger.

En som har stängt restauranger trots att varken konkurs eller rekonstruktion är nära förestående är Johan Jureskog, som driver kedjan Jureskogs.

– Vi öppnade precis innan pandemin och satsade på citylägen men det är så himla överetablerat. Och blir det en överetablering går det helt enkelt inte runt, säger han till SVT.

“Ville bli stora”

Toby Lee från recensionssajten Burgerdudes förklarar att överetableringen blev till följd av höga ambitioner i branschen.

– Jättemånga småställen ville bli stora kedjor och expanderade snabbare än de kunde. De kunde inte bromsa, säger han.

Brödernas har det tungt

En av de många kedjor som uppstod när trenden var som hetast är Brödernas.

Enligt Fastighetsvärlden har kedjan försatts i rekonstruktion och en av deras restauranger i AMF:s centralt belägna Mood-gallerian har stängt ner.

Brödernas omsättning har på senare tid sjunkit rejält och bolaget har det senaste året gjort en förlust på hela 174 miljoner kronor.

Flera faktorer

Det bedöms finnas flera olika faktorer som spelar in på “finburgarkedjornas” kris.

Utöver överetableringen som blev ett faktum i takt med att trenden växte så har även en pandemi, höjda räntor och mindre köpkraft hos konsumenter bidragit till situationen.

När Riksbanken nu gått in i en räntesänkningscykel finns hopp om att den ekonomiska situationen ska bli bättre igen och att hamburgarsugna kunder åter ska flockas till restaurangerna.

Det återstår att se vilka och hur många av kedjorna som överlever den rådande krisen och kan fortsätta bedriva framgångsrik verksamhet i Sverige.

Foto: Jean-Claude Attipoe

Text: Redaktionen


24nov2025

Ökad trygghet för husägare – ny branschstandard för hantverkare lanseras

2025 11 24

En ny kompetensstandard för utvalda hantverkare lanseras.

Hus och hem kräver ständig tillsyn och upprustning.

Inom flera hantverksyrken finns olika kompetenskrav som måste följas.

Men inom glasbranschen har det inte funnits något liknande.

Lansering av kompetensstandard

Nu lanseras den första kompetensstandarden för glasbranschen.

Syftet är att renoveringar ska genomföras på ett korrekt sätt, vilket ska öka tryggheten för de som anlitar en glasfirma.

– Den nya kompetensstandarden för fönsterrenovering syftar till att säkerställa att yrkesutövare har de kunskaper och färdigheter som krävs för att utföra renoveringar på ett professionellt och hållbart sätt, uppger Glasbranschföreningen, i ett uttalande.

Stor brist

När det kommer till kompetensförsörjning i branschen väntar stora utmaningar.

Det är få som väljer att inrikta sig mot glas och fönster och pensionsavgångarna är många inom de närmaste åren.

– Vi ser att arbeten gällande fönsterrenovering ökar. Det finns idag ingen gymnasie- eller vuxenutbildning inom yrket, men med den här satsningen möjliggör vi för våra fönsterrenoverande medlemsföretag att anställa lärlingar, säger Glasbranschföreningens yrkesutbildningsansvarige Joakim Länder, i ett uttalande.

Läs också: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Standarden innehåller

Den nya kompetensstandarden kommer innehålla några olika obligatoriska delar.

- Bedömning av fönstrets skick och renoveringsbehov. 

- Demontering och märkning av fönster och komponenter. 

- Arbetsmiljörisker och säkerhetsrutiner. 

- Miljömedvetet arbete med fokus på avfallsminimering och optimerad återvinning. 

Glasbranschföreningen

- Glasbranschföreningen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för cirka 380 glasmästerier, bilglasmästerier, konstinramningsföretag och glas- och fasadentreprenörer i Sverige.

- Det finns även ett 60-tal företag som har associerat medlemskap, och det är branschens leverantörer.

- Föreningens främsta uppgift är att förse medlemsföretagen med de rätta kunskaperna och redskapen för att kunna bedriva en så bra verksamhet som möjligt.

Källa: Glasbranschföreningen

Läs också: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Callum Hill

Text: Redaktionen


24nov2025

”Borde titta på Ica och Lidl” – flera matjättar kritiseras

2025 11 24

En satsning från matjättarna Ica och Lidl hyllas.

Den svenska livsmedelsproduktionen har det ofta kämpigt i konkurrensen med importerade alternativ, som vanligtvis är billigare.

Det gäller också de svenska äppelodlarna.

Av de äpplen som säljs i de svenska mataffärerna är bara 25 procent från svenska odlare.

– Det är jättetråkigt för vi har odlingsförutsättningarna att leverera mycket mer äpplen. Om efterfrågan ökar planterar existerande odlare fler träd samtidigt som antalet odlare säkerligen också ökar, säger äppelodlaren Jan Ehrensvärd på Österlen, till Dagligvarunytt.

Ica och Lidl lyfts fram

Anledningen bakom den relativt låga försäljningsgraden av svenska äpplen är inte given.

Men en anledning kan vara hur butikerna exponerar de svenska livsmedlen, menar producentorganisationen Sydgrönts vd Martin Löfstedt.

Han tycker att de svenska varorna ofta hamnar i skymundan och att de inte får samma plats som de i regel lite billigare importerade produkterna.

Han lyfter fram två matkedjor som har lyckats bättre med att lyfta fram de svenska äpplena, än de övriga butikerna.

– Ica och Lidl gör på samma sätt med både svenska och importerade äpplen. Fler borde titta på hur de gör för då får ju svensk frukt verkligen samma chans, säger han.

Svensk äppelproduktion

I Sverige finns goda förutsättningar för att odla äpplen, och det finns över 200 äppelsorter i landet.

Och möjligheten att lagra äpplena gör att man kan sälja svenskt året runt.

Äpplena läggs i svala rum med kontrollerad luftkvalitet och temperatur, vilket får äpplena att fortsätta andas samtidigt som mognadsprocessen avstannar. Det gör att de svenska äpplena nu kan säljas hela året runt, uppger organisationen bakom märkningen ”Från Sverige”.

LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Från Sverige

”Från Sverige” är en frivillig ursprungsmärkning för svenska livsmedel.

– I märkningen ingår märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

Märkningen ställer krav på att allt från odling och uppfödning, till förädling, packning och eventuella kontroller utförs inom Sveriges gränser.

LÄS MER: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Ica Sverige resp Willys resp Coop resp Lidl

Text: Redaktionen