Hamburgerkedja expanderar – bjuder kunder på burgare

2025 01 04

Hamburgerkedjan Mister York fortsätter att växa.

Under de senaste åren har hamburgerkedjan Mister York utökat sin närvaro i landet och etablerat nya restauranger i flera olika städer.

Nu kommer besked om att de expanderar ytterligare - och det rör sig om en av kedjans nordligaste restauranger hittills.

Det framhåller kedjan i ett pressmeddelande.

Bjuder kunder

Det är i Östersund som Mister York snart kommer att öppna.

Kedjan firar efter invigningen genom att bjuda kunder på burgare.

– Vi vill servera högkvalitativ mat, till schyssta priser och det ska också gå relativt snabbt att få maten i handen. I Östersund på premiären så kommer vi köra en helt ny grej som vi aldrig gjort förut. säger Gustav Haglund, VD och medgrundare på Mister York. 

– Är du en av dom 50 första gästerna under öppningen så kommer vi att bjuda på burgare under dom första 3 månaderna oavsett hur många gånger du besöker oss, så först till kvarn!.

Stadsdel norra

Det är i stadsdel Norra som en ny Mister York-restaurang snart kommer att öppna upp.

Mister York har tecknat ett hyresavtal för etablering av en ny fristående restaurang på Arenavägen 13, där man kommer att ta över lokalen för den tidigare Sibylla-restaurangen.

Den nya restaurangen ligger placerad intill McDonald's, ICA Maxi och Östersund Arena samt i närheten av ett större bostadsområde. 

30 arbetstillfällen

Mister York förklarar vidare detaljerna kring den nya öppningen.

– Lokalen, som är på cirka 250 kvm och som besitter över 100 sittplatser totalt inomhus och utomhus, kommer att renoveras och designas om enligt företagets unika koncept, framhåller kedjan.

– Som gäst kommer man att kunna beställa sin mat i restaurangens drive thru, kassa, expresskiosk men även digital via webb/app samt delivery-tjänster som Foodora, Wolt och Uber Eats. Verksamheten förväntas skapa cirka 30 nya arbetstillfällen i Östersund.

Flera positioner

Kedjan avslutar.

– Tjänsterna inkluderar chefspositioner, heltid, deltid och extrajobb. Öppningen är planerad till vintern 2025.

Foto: Jean-Claude Attipoe

Text: Redaktionen


17 nove 2025

Globalt jätteföretag förutspås gå under – “inte en chans de överlever”

2025 11 17

Oron ökar för att en ny bubbla växer i finansvärlden.

Varningarna har börjat dugga tätt under de senaste veckorna.

I slutet av oktober uppgav exempelvis entreprenören Jerry Kaplan att en AI-bubbla håller på att blåsa upp sig – och att den kommer att spricka.

– Det kommer att dra ned resten av ekonomin, sade professorn och AI-experten till BBC vid tillfället.

Nu fortsätter fler experter att hissa illröd varningsflagg.

Bland annat jämfört investeraren Paul Kedrosky situationen med det som föregick finanskrisen 2007.

Harris Kupperman, även han investerare, tar till skarpa ord för att beskriva allvaret.

– Alla vet att AI-hajpen är vansinnig. Det finns inte en chans att Open AI överlever, säger han i en intervju med SvD.

Värt 500 miljarder dollar

Open AI är ett branschledande teknikföretag som utvecklar avancerad artificiell intelligens. Företaget värderades nyligen till 500 miljarder dollar, enligt Bloomberg.

Det är ett av de största privata företagen i värde, men kan alltså komma att kollapsa den dag AI-bubblan eventuellt spricker, enligt experterna.

Enligt Harris Kupperman kommer det att bli en utmaning att tajma undergången.

– När det är slut på idioter för att finansiera galenskapen kollapsar det. Då blir det ett hårt slag för världsekonomin, säger han till tidningen.

LÄS MER: Snart smäller det – Wall Street-ikon förutspår jättekrasch

"Självklart orolig"

Under 2024 investerades den närmast astronomiska summan på sex tusen miljarder kronor i AI över hela världen.

Det är samtidigt den största förklaringen till tillväxt i USA, vilket gjort den amerikanska ekonomin helt beroende av att artificiell intelligens fortsätter sin framgångsresa.

Just det beroendet har bland annat fått Internationella valutafonden, IMF och JP Morgan, världens största bank, att varna för att en AI-bubbla blåser upp sig.

– Självklart är jag orolig. Det är tydligt när man tittar på den mycket stora ökningen som har varit i AI-aktier. De utgör en mycket stor del av den totala aktiemarknaden i USA, sade Jesper Rangvig, professor i finans vid CBS och som ledde expertkommittén som utredde finanskrisen 2008, till TV2 i oktober.

Analytikern tror dock inte att en sprucken bubbla skulle leda till samma globala kris som för 17 år sedan.

LÄS OCKSÅ: Aktie rusar när storbank lämnar Ryssland

Foto: J. Zerdzicki

Text: Redaktionen


16 november 2025

Här är “sämsta” försäkringsbolaget – har fem miljoner kunder

2025 11 17

Ända sedan 1989 har Svenskt Kvalitetsindex, SKI, mätt kundnöjdheten i försäkringsbranschen.

Nu i november har undersökningsföretaget släppt sin senaste studie i ämnet.

Där framgår det att trygghet och pålitlighet är de värden som kunderna i störst grad efterfrågar.

Och till stor del tycks försäkringsbolagen leverera.

Kundnöjdheten är generellt ganska hög bland privatkunder, högre än i flera andra branscher.

Enligt Johan Parmler, vd på SKI, finns förklaringen sannolikt i att försäkringsbolag inte påverkas av vad som sker utanför Sveriges gränser i samma utsträckning som exempelvis banker och livsmedelsföretag.

– Det handlar ofta om en grundläggande förväntan på trygghet och stabilitet snarare än starka känslor av engagemang. Det förklarar varför branschen står sig väl även när andra backar, säger Johan Parmler i ett uttalande.

Trygg Hansa sist på listan

När SKI sammanställer sina resultat visar det sig att branschen i sin helhet har ett snittbetyg på 71,0 av 100. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

Listan toppas av Dina Försäkringar som når 76,0 på skalan.

Allra sist ligger dock en av jättarna. Trygg Hansa, med en bas på drygt 5,3 miljoner kunder i Skandinavien, hamnar i botten med 66,0 på samma skala. Dessutom ligger företaget sist även gällande fordonsförsäkringar.

LÄS MER: Uppmaningen: Så mycket kontanter måste du ha hemma

"Trygghet och stabiliteten".

Johan Parmler menar att det försäkringsbolag som bäst lyckas möta kundernas behov “genom att kombinera relevanta produktegenskaper med en välavvägd balans mellan relation, service och självbetjäning" kommer ha större chans att rankas högre än sina konkurrenter.

Exempelvis premierar kunder bolag som ger möjlighet att själv hantera ärenden digitalt. Även tydliga försäkringsvillkor spelar en viktig roll.

– Det handlar om att erbjuda en trygg och stabil produktmix som ger kunderna den balans de efterfrågar. Aktörer som lyckas leverera rätt täckning och tydligt värde, utan att krångla till det, är de som uppskattas mest.

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland försäkringsbolag när det gäller sakförsäkring bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

Sakförsäkring

1. Dina Försäkringar 76,0
2. Länsförsäkringar 74,6
3. Övriga 71,6
4. Folksam 71,4
5. Branschen 71,0
6. If 69,4
7. Trygg Hansa 66,0

Fordonsförsäkring

1. Dina Försäkringar 80,2
2. Svedea 79,9
3. Länsförsäkringar 77,9
4. Volvia 75,8
5. Folksam 75,2
6. Branschen 74,8
7. Övriga 72,5
8. If 72,0
9. Trygg Hansa 71,0

Källa: SKI

LÄS OCKSÅ: ”Snart 100 butiker” – lågprisutmanare växer i raketfart

Foto: S. Graham

Text: Redaktionen