Hanif Bali sadlar om

2022 01 30

Moderatprofilen Hanif Bali sadlar om och satsar efter drygt 10 år i riksdagen nu på kommunpolitiken i Österåker.

Han meddelar nu att han ställer upp i kommunvalet i Österåker kommun i Roslagen i Stockholm där han är bosatt.

Vore märkligt avbrott

Hanif Bali, som har placering 16 på Moderaternas kommunvalsedel, lyfter fram tre olika profilfrågor som han hoppas kunna satsa på när han nu siktar in sig mot höstens kommunval.

– All politics are local, ser fram emot att fortsätta sänka skatten, säkra välfärden och rensa bort buset, uppger han på sin Facebooksida.

Tänker på barnen

– Förutom den väldigt låga skatten så handlar det också för min del om en fas i livet då man skaffar familj och barn. Då är det trygghet och skola man börjar fokusera på, att man kan ge en säker och brottsfri uppväxt till sina barn. Då är det viktigt att engagera sig, säger han till Mitt i.

Vore märkligt avbrott

– Jag hade som mål från början när jag flyttade hit – jag  har ju bott här ett år nu – att jag skulle engagera mig lokalt. Och jag har ju engagerat mig lokalpolitiskt sedan jag gick gymnasiet så det vore ett märkligt avbrott att sluta, berättar han för SR P4 Stockholm.

Vill fokusera på trygghetsfrågor

Hanif Bali vill gärna fokusera extra mycket på säkerhet- och trygghetsfrågor i Österåker.

– Jag kommer fokusera väldigt mycket på trygghetsfrågorna, nämligen hur bibehåller man Österåker tryggt och säkert samtidigt som vi expanderar.

Inte kryper sig närmare

– Hur ser man till att den problematik man sett runt om i Stockholmsregionen inte så att säga kryper sig närmare och kryper in i den här kommunen, säger han till P4.

Twittrande

Radion passade på att fråga den 34-årige moderaten om man kan förvänta sig en lägre profil och mindre twittrande framöver. Hanif Bali svarar till P4 att han minns hur han föreläste i Norrtälje om lokapolitik en gång.

– Det lyckades bil rabalder om det också. Så det är väl snarare jag som drar till mig rabaldret än frågorna i sig, svarar han.

Mycket skattepengar

– De lokala frågorna är viktiga och det är väl bara bra om  de får mer utrymme, säger Bali som understryker att det kanske fokuseras allt för mycket på rikspolitiken och att kommunpolitiken inte minst avser en stor andel av skattepengarna.

12 år i riksdagen

Hanif Bali valdes in i riksdagen för Moderaterna vid valet 2010 och representerar Stockholms län.

Han gav nyligen ut sin självbiografi Mina nio liv och har meddelat att han inte ställer upp för omval till riksdagen 2022.

Moderata riksdagsuppdrag

Bali har en omfattande karriär bakom sig i Moderaterna och följande uppdrag uppges på riksdagens hemsida.

Riksdagen:

◾Riksdagsledamot 2010-

◾Ledamot Arbetsmarknadsutskottet 2010-2016

◾Ledamot Näringsutskottet 2016-2018

◾Suppleant Utbildningsutskottet 2010-1018

◾Suppleant Arbetsmarknadsutskottet 2018-

◾Suppleant EU-nämnden 2018-.

Kommunala uppdrag

Hanif Bali har även en lång erfarenhet av kommunpolitik sedan tidigare. Följande meriter listas på hans profilsida på riksdagen.

◾Kommunfullmäktige Upplands Väsby 2006-2007

◾Kommunfullmäktige Solna 2014- och ersättare 2010-14

◾Ledamot barn- och utbildningsnämnden, Upplands Väsby 2005

◾Ledamot tekniska nämnden, Upplands Väsby 2006-07

◾Ledamot miljönämnden, Solna 2008-1010

◾Ledamot stadsbyggnadsnämnden, Solna 2014-

Gymnasiet i Upplands Väsby

Hanif Bali gick gymnasieskolan i Upplands Väsby 2003-2006 och har varit anställd som säljare, God El, webbmaster, Moderata Ungdomsförbundet, webbutvecklare, Moderaterna och webbutvecklare, Moderaterna i Stockholm fram till 2010.

Foto: Riksdagen

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen


18sep2025

JUST NU: Finska regeringen varnar: ”Nato kan splittras”

2025 09 18

Regeringen i Finland släpper en ny rapport med framtidsprognoser.

Finlands statsminister Petteri Orpo och hans regering har tagit fram en rapport med en prognos för landets närmaste framtid.

Rapporten lyfter flera olika scenarier.

Ett av alternativen har namnet "Världen faller sönder".

– I sin prognos varnar regeringen för en sönderfallande värld där EU och Nato splittras. Det finns också en risk för att Finlands självständighet och existens äventyras, framhåller regeringen, rapporterar den finska kvällstidningen Iltalehti.

Prognos för 20 år framåt

Den statliga rapporten gör en uppskattning av vad som skulle kunna hända under de kommande 20 åren.

Prognosen ”Världen faller sönder” målar upp en bild där osäkerheten kommer öka de kommande fem åren.

USA:s inflytande börjar urholkas som ett resultat av landets interna utveckling.

– Handelskriget mellan USA och Kina kommer att intensifieras under Trumps andra mandatperiod som president. USA:s protektionistiska ekonomiska politik försvagar dess ekonomiska tillväxt och ekonomiska dominans, står det i rapporten.

– Samarbetet mellan väst krackelerar.

LÄS OCKSÅ: Trump frustrerad – “Han har verkligen svikit mig”

Nato och EU faller sönder

Enligt rapporten kommer EU att börja upplösas mellan 2030 och 2034.

Majoriteten av länderna kommer att dra sig ur klimatavtalet från Paris.

– Det förekommer upprepade militära incidenter och enskilda väpnade konflikter i Finlands närområden. Folkets motståndskraft mot kriser sätts på prov, varnar den statliga rapporten.

Finlands existens hotas

I rapporten spår regeringen också att Ryssland kommer fortsätta sitt hybridkrig mot demokratier på ett ännu mer aggressivt sätt.

– Finlands självständighet och existens är hotad. Det ständiga hotet om krig och konflikter, intressesfärspolitik och stark hybridpåverkan är närvarande. Korruptionen och den svarta ekonomin ökar, skriver den finska regeringen.

Den finska regeringen lyfter i rapportens avslutning fram landets behov av att förbereda sig för de risker som eventuellt ligger framför.

LÄS MER: Amerikansk militärhelikopter har kraschat

Foto: Nato

Text: Redaktionen