Här är flaskan som allt fler vill ha på Systembolaget

2024 12 22

En dryck har blivit allt mer populär och är också en favorit att köpa till julbordet.

Julen närmar sig och många svenskar har nu fullt upp med att inhandla mat, dryck och julklappar.

En dryck ser ut att vara extra populär i år, rapporterar SR, som hänvisar till statistik från Sveriges bryggerier.

”Stor skillnad på kvaliteten”

Allt fler kunder på Systembolaget frågar efter alkoholfri öl.

– Över åren så märks det tydligt att det har blivit mer och mer populärt, säger Åsa Flodin, som jobbar på Systembolaget i Östersund, till radiokanalen.

Den alkoholfria ölen väcker ett allt större intresse i takt med att urvalet blir bättre, menar hon.

Förr var den alkoholfria ölen ganska tråkig, men idag finns det desto fler goda alternativ att välja mellan.

– Jag har jobbat väldigt länge i det här företaget, och jag ser att det är stor skillnad på kvaliteten på dryckerna som vi säljer nuförtiden. De var ganska utslätade och lite småtråkiga för 15-20 år sedan, säger hon till radiokanalen.

Snabbast växande segmentet

Den alkoholfria ölen har alltså kommit starkt på senare år, och 2024 verkar den vara mer populär än någonsin.

Det gäller inte bara på julen.

I somras såldes det mer alkoholfri öl än någonsin i dagligvaruhandeln, enligt en undersökning från Carlsberg Sverige.

– Alkoholfri öl är det snabbast växande segmentet på ölmarknaden och trenden växer sig allt starkare, har Carlsberg Sveriges VD Peter Hammarstedt tidigare sagt i ett uttalande.

Siffror från Sveriges Bryggerier bekräftar också att det handlar om en långsiktig trend. Under de senaste 10 åren har försäljningen av alkoholfri öl gått upp med mer än 750 procent.

Så brygger man alkoholfri öl

Enligt Carlsberg finns det två sätt att brygga alkoholfri öl: Antingen brygger man ölet som vanligt och tar sedan bort alkoholen med en så kallad vakuumdestillering. Eller så brygger man ölet alkoholfritt från början med en metod som kallas ”stopp-fermentering”, som innebär att man kyler ner vörten när den jäst till 0,5 procent, och jästen tas bort från ölet.

Öl får innehålla max 0,5 procent för att klassas som alkoholfritt.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

2025 04 21

“Lidl Plus” är den bästa kundklubben bland landets matkedjor och detaljhandeln i stort.

Det visar en ny konsumentundersökning från Nordic Bench, som listat Sveriges bästa kundklubbar under sju års tid.

Även Willys Plus ligger högt upp och placerar sig på en andraplats, som tidigare hölls av Ica Stammis som nu sjunker till fjärde plats, rapporterar Dagligvarunytt.

Jätte i botten

Sist på listan, på plats 17 av 17 av alla undersökta företag inom detaljhandeln, hamnar dock Klubb Hemköp. Förra året låg matjätten på 13:e plats, vilket även det var sämst av alla matjättar.

Siffrorna kommer mindre än ett år efter att Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i juli förra året pekade ut just Hemköp som den matjätte med lägst kundnöjdhet, bakom Lidl, Willys, ICA, City Gross och Coop. Hemköp hade även lägre kundnöjdhet än branschen i snitt.

När SKI släppte sina nya siffror tidigare i april hade Hemköp dock höjt sig och gått förbi både Coop och Willys.

"Skapar irritation"

Men Hemköps kundklubb, med drygt två miljoner medlemmar, hamnar ändå sist på listan.

Och övriga butiker och matkedjor kan lära av Lidl, menar Jan Borg, vd på Nordic Bench.

– Jag har en känsla av att de är bättre på att se vad kunderna handlar. Många av de andra kommer med veckans erbjudanden om exempelvis Coca-Cola, även om kunden inte dricker det, vilket bara skapar irritation, säger han till Dagligvarunytt.

"Slår tillbaka"

I undersökningen har kunderna bland annat betygsatt företagens förmåner, bonussystem, personliga erbjudanden och om konsumenterna behandlas schyst.

Att Ica backar i mätningen bedöms vara kopplat till den negativa publicitet matjätten fick i samband med bojkotten tidigare i våras.

– Ica gör stora pengar samtidigt som medlemmarna knappt får räkenskapen att gå ihop. Nu slår det tillbaka, det handlar om konsumentmakt, säger Jan Borg.

"Strävar efter fler medlemmar"

Klubb Hemköp lanserades i oktober 2020 och har över två miljoner medlemmar. Syftet är att belöna kunderna för sina hemköp. Enligt Axfood premieras hållbara handlingar särskilt mycket.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett uttalande 2024.

Listan: bästa och sämsta kundklubbarna hos matjättarna

Inom parentes anges matkedjans placering på hela topplistan över samtliga 17 företag i undersökningen.

  1. Lidl Plus (1)
  2. Willys Plus (2)
  3. Ica Stammis (4)
  4. Coop Medlem (6)
  5. Priokund City Gross (16)
  6. Hemköp (17)

Se den kompletta listan hos Dagligvarunytt.

Foto: Gemma

Text: Redaktionen


USA-professor varnar för skräckscenario: ”Slutet är nära”

2025 04 21

Donald Trump fortsätter att hota det amerikanska universitetet Harvard.

Presidenten har tidigare fryst 2,2 miljarder dollar i statligt stöd till universitetet. 

Nu uppger källor till Wall Street Journal att Trumpadministrationen planerar att dra in ytterligare en miljard dollar i finansiering.

Bakgrund

Konflikten mellan det välansedda universitetet och Vita huset har pågått i flera veckor. 

Bråket började med att Havard motsatte sig flera krav från Vita huset. Trumpadministrationen har bland annat krävt att universitetet ska införa nya anställningsrutiner, antagningsprocesser och förändringar i styrningen. Dessutom har Vita huset krävt hårdare granskningar av utländska studenter och stängningar av så kallade mångfaldskontor.

Professorn varnar: ”Demokratins slut är nära”

Vita huset motiverar åtgärderna med att Harvard inte gjort tillräckligt för att bekämpa antisemitism.

Harvardprofessorn Ryan Enos bedömer dock att Trumpadministrationens korståg mot universitetet handlar om något mycket större.

Enos, som är professor i statsvetenskap, anser att Vita huset agerande följer ett mönster. Han pekar på att Trumpadministrationen har agerat på samma sätt mot flera andra institutioner.

En mycket oroväckande utveckling, enligt professorn.

Nu varnar Enos för att USA håller på att utvecklas till en totalitär stat.  

– Den amerikanska demokratins slut är nära, säger han till HBL och hänvisar till att Trump har försökt stärka sin kontroll över en lång rad samhällsinstitutioner på ett sätt som ingen tidigare president har gjort.

– Auktoritära ledare tenderar att gå till attack mot dem som är av avvikande åsikt. Det gör Trump just nu och han gör det med kraft. Trump för med andra ord en maktkamp på flera fronter.

”Konkurrerande auktoritarism”

Ryan Enos beskriver dagens USA som en ”konkurrerande auktoritarism” – ett system där demokratiska institutioner samexisterar med en stat som ägnar sig åt ”allvarligt maktmisbruk”.

Enligt professorn leder maktmissbruket till politiska val som kan upplevas som demokratiska, men som inte är fullt fria.

– Statsmakten använder sina verktyg som vapen mot människor regimen upplever som hot, säger han till HBL.

I intervjun radar Enos upp flera exempel på sådant maktmissbruk från Trumpadministrationen. Enligt professorn handlar det bland annat om:

- Massuppsägningar i den statliga byråkratin

- Åtal mot mediebolag

- Vägran att lyda domstolar

- Åtgärder för att straffa enskilda juristbyråer

- Angrepp mot amerikanska universitet

Foto: White House Official Photographer (Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sin bilder)

Text: Redaktionen