Här är nya arvodet i riksdagen – Och så ser kurvan ut senaste 15 åren

2021 12 13

Lagom till jul kommer nu besked om att landets 349 riksdagsledamöter får mer i plånboken.

Det är riksdagens arvodesnämnd som fattat beslut om att riksdagsledamöterna från de åtta olika partierna ska få mer i plånboken efter nyår.

Från och med nyårsdagen

I januari 2021 fick riksdagsledamöterna påslag till 69 900 kronor i månaden och nu är det dags att spränga 70 000-kronorsvallen. Från och med nyårsdagen, den 1 januari 2022, får de ett arvodeslyft som innebär att de hamnar på 71 500 kronor i månaden.

Så har man resonerat

Johan Hirschfeldt, Peter Egardt och Barbro Holmberg som tillsammans utgör arvodesnämnden förklarar hur man kommit fram till den nya nivån.

– I de överväganden som legat till grund för beslutet har nämnden främst beaktat de löneförändringar som det tidigare träffats avtal om på arbetsmarknaden, förklarar de på riksdagens webbsida.

Kan få ännu mer pengar

Riksdagsledamöterna är inte anställda av riksdagen utan har ett uppdrag av sina väljare att sitta i riksdagen. Därför får de ett arvode och inte en lön, klargör webbsidan.

Utöver riksdagskvinnornas och riksdagsmännen nya grundarvode på 71 500 kronor i månaden får de även tillägg om de har andra uppdrag i riksdagen. Är man ordförande i ett utskott får man påslag med 20 % och och vice ordföranden får påslag med 15 %.

Föräldraledighet

Vid föräldraledighet får riksdagsledamoten i regel föräldrapenningtillägg och vid sjukdom blir det sjuklön efter karensavdraget precis som för andra arbetstagare. Men avdraget beräknas lite annorlunda eftersom en ledamot anses jobba 7 dagar i veckan och inte 5.

Får inte avstå arvodet

En ledamot kan även ha lön eller sidoinkomster utöver sitt riksdagsarvode men kan inte välja att avstå från sitt arvode från riksdagen.

Utvecklingen senaste 15 åren

Så här ser arvodesutvecklingen ut i kronor för riksdagsledamöterna de senaste 15 åren.

▪2006 oktober      50 000 

▪2006 november  51 200

▪2007 november  52 900

▪2007 november  52 900

▪2008 januari         52 900

▪2008 november  54 500

▪2009 januari         54 500

▪2009 november  55 000

▪2010 januari        55 000

▪2010 november  56 000

▪2011 januari         56 000

▪2011 november  57 000

▪2012 januari         57 000

▪2012 november  58 300

▪2013 januari         58 300

▪2013 november  59 800

▪2014 januari         59 800

▪2014 november  61 000

▪2015 januari         61 000

▪2015 november  62 400

▪2016 januari        62 400

▪2016 november  63 800

▪2017 januari        63 800

▪2017 november  65 400

▪2018 januari        65 400

▪2018 november  66 900

▪2019 januari        66 900

▪2019 november  68 400

▪2021 januari        69 900

Foto: Sveriges Riksdag


10 okt 26

Faktura på väg – hundratusentals bilister måste betala

2026 10 10

En faktura är på väg till många svenska bilister.

Hundratusentals svenska bilägare får denna månad hem en faktura.

Fakturan måste betalas innan månadens slut.

Sista siffran avgör

Nu är det dags för många svenska bilägare att betala fordonsskatt.

Transportstyrelsen använder sig av siffror för att bestämma när fordonsskatten ska betalas.

– Sista siffran i fordonets registreringsnummer bestämmer i vilken månad fordonsskatten ska betalas, skriver myndigheten.

För den som har en bil med registreringsnummer som slutar på siffran 5 är oktober den ordinarie betalningsmånaden.

Läs mer: Matjätte i botten – dyrast av alla

Undantag finns

Men det finns undantag.

– Om det sista tecknet på skylten är en bokstav är det näst sista tecknet som avgör, och det är alltid en siffra, uppger Transportstyrelsen.

Betalningen ska vara bokförd på Transportstyrelsens konto för fordonsskatt senast den sista dagen i månaden. Om den dagen infaller på en helgdag ska pengarna vara bokförda senast nästföljande vardag.

För bilägare med en årsskatt på mer än 3 600 kronor kan skatten dessutom behöva betalas vid ytterligare två tillfällen under året.

Den som ställer av bilen under oktober behöver inte betala fordonsskatten för den perioden, eftersom skatten betalas i förskott.

Det betyder däremot inte att alla avgifter försvinner. Transportstyrelsen tar fortfarande ut en vägtrafikregisteravgift även för avställda fordon.

Avgiften ligger på 76 kronor. Transportstyrelsen har också uppgett att en höjning har diskuterats inför nästa år.

Kan gå till Kronofogden

Den som missar betalningen riskerar mer än en påminnelse. Transportstyrelsen skickar inte ärendet till inkasso, utan tar ut en förseningsavgift om fordonsskatten inte betalas i tid.

Om avgiften fortfarande är obetald efter en månad kan ärendet skickas direkt till Kronofogden. Obetalda skulder kan i sin tur leda till betalningsanmärkningar.

Det finns även en konsekvens som direkt påverkar bilägaren på vägen. Om fordonsskatten inte betalas får bilen automatiskt användningsförbud.

Den som ändå kör bilen trots förbudet riskerar att göra sig skyldig till otillåtet brukande.

Andra läser: UPPGIFTER: Då ställs S inför det stora testet 

Foto: S Kang resp M Nilov

Text: Redaktionen


10 okt 2026

Ukraina slår stort rekord – gör ”det omöjliga”

2026 10 10

Ukraina har slagit sitt tidigare rekord.

Landet bekräftar att de utvecklat en attackdrönare med en längre räckvidd än tidigare.

Nu kan de nå ännu längre in i Ryssland, rapporterar United24 media.

Slår nytt rekord

Ukraina fortsätter att utveckla sina långdistansdrönare för att kunna slå till mot mål långt inne på ryskt territorium.

Ukraina bekräftar att den nya versionen av drönaren FP-6 nu kan nå upp till 3 400 kilometer, någonting som under krigets början ansågs vara omöjligt.

Det innebär ett ukrainskt rekord, med en längre räckvidd än den hittills längsta attacken på ryskt territorium, som uppges ha nått omkring 3 200 kilometer.

Andra läser: Turkiet står redo – Erdogan ger besked

Attacker 2 500 kilometer in

Under gårdagen träffade Ukrainas långdistansdrönare flera mål långt inne i Ryssland.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj uppger även att den modifierade drönaren AN-196 RS Liutyi nu kan flyga upp till 2 500 kilometer.

– Ännu en attack mot ett ryskt oljeraffinaderi i Omsk – ett av de större raffinaderierna – samt mot oljeraffinaderiet i Ukhta, 1 900 kilometer från Ukrainas statsgräns, skriver Ukrainas president Zelenskyj i ett inlägg på X.

– Målet i Ukhta träffades av drönare av typen An-196 RS, som kan flyga omkring 2 500 kilometer. Samtidigt användes FP-6-drönare, modifierade versioner av FP-1, mot raffinaderiet i Omsk dagen innan.

Ger längre räckvidd

Den omarbetade FP-6-drönaren, som tidigare kallades FP-1, har enligt den ukrainska försvarssajten Militarnyi, fått en ny konstruktion.

Det är just det som bidrar till att drönaren flyger längre. Vingarna har fått en trapetsformad utformning som kan minska luftmotståndet och förbättra lyftförmågan.

Bränslet ska dessutom kunna förvaras i vingarna. Det kan ge utrymme för längre flygningar utan att behöva minska stridsspetsens storlek.

Den snabba utvecklingen av drönare med längre räckvidd ger Ukraina större möjligheter att hota fler mål långt inne i Ryssland.

Andra läser: Länsförsäkringar: Så kan pensionärer förbättra sin ekonomi

Foto: President of Ukraine

Text: Redaktionen