Här är svenska partiet med sämst närvaro i EU

2021 03 23

SD har sämst närvaro av alla Sveriges partier i EU-parlamentet. Och S har bäst.

Detta konstaterar Europaportalen som granskat de 21 svenska EU-parlamentarikernas närvaro i utskottsarbetet den senaste perioden. En del av politikerna har inte ens varit på hälften av sina utskottsmöten.

Topplaceringarna intas av Erik Bergkvist (S), Alice Bah Kuhnke (MP) och Jytte Guteland (S) som alla når över 60%. Peter Lundgren (SD) kommer i botten av listan på bara 33% när parlamentarikernas ordinarie och ersättarutskott räknas med.

Flera av parlamentarikerna med låg närvaro svarar att flera utskottsmöten där de ska närvara kan pågå samtidigt och att det då blir krockar men Europaportalens granskning visar att det oftast inte varit krockar. Peter Lundgren (SD) framhåller även att han drabbas då han bor på landsbygden som har ett dåligt nät vilket lett till internetproblem med svårigheter att koppla upp sig på EU-parlamentets särskilda möteslänkar.

▪Partiernas sammantagna närvaro avseende de svenska EU-parlamentarikerna närvaro på utskottsmötena juli 2019 – december 2020:

🔸 59% Socialdemokraterna

🔸 54% Miljöpartiet

🔸 52% Moderaterna

🔸 51% Vänsterpartiet

🔸 50% Centern

🔸 47% KD

🔸 40% Liberalerna

🔸 39% SD

▪De enskilda EU-parlamentarikernas närvaro i utskotten 2019-2020:

1, Erik Bergkvist (S), 64%

2, Alice Bah Kuhnke (MP), 63%

3, Jytte Guteland (S), 63%

4, Johan Danielsson (S), 62%

5, Arba Kokalari (M), 59%

6, Abir Al-Sahlani (C), 57% *** (graviditet/födsel)

7, Tomas Tobé (M), 55%

8, David Lega (KD), 54%

9, Heléne Fritzon (S), 54%

10, Jörgen Warborn (M), 53%

11, Jakop Dalunde (MP), 52%

12, Malin Björk (V), 51%

13, Evin Incir (S), 51%

14, Pär Holmgren (MP), 50%

15, Fredrick Federley (C), 45%

16, Charlie Weimers (SD), 44%

17, Jessica Polfjärd (M), 41%

18, Karin Karlsbro (L), 40%

19, Jessica Stegrud (SD), 39%

20, Sara Skyttedal (KD), 35% *** (graviditet/födsel)

21, Peter Lundgren (SD), 33%

ANALYS

Parlamentarikernas närvaro speglar inte en linjär koppling till hur effektiva eller framgångsrika de är i EU-parlamentet men allt annat lika är det givetvis ett plus med god närvaro. Framförallt är det något som är mätbart och tydligt kan redovisas för väljarna.

Det hade varit intressant om EU-parlamentarikerna presenterade egna mått på deras framgångar i EU och inte minst torde parlamentariker som har lägst närvaro kunna vara intresserade av det. 

En fördel med att Europaportalen mäter närvaron är att de parlamentariker med låg närvaro får möjlighet att förklara sig och sedan får väljarna själva värdera det hela. Det är enligt min bedömning viktigt att väljarna som anställt politikerna har möjlighet att värdera politikernas insatser och vad de faktiskt levererar i EU-parlamentet och det gäller även riksdagen. Ett mått är hur aktiva de är i kommunikationen till väljarna men samtidigt kan kvaliteten på kommunikationen variera.

[forminator_poll id="2180"]

JUST NU: “En mardröm” – stort problem vid ryska gränsen

2025 11 08

Det råder stora problem vid Rysslands gräns med Kazakstan.

Vanligtvis fraktas stora mängder varor in och ut från Ryssland genom gränsen till Kazakstan.

Men nu råder stora problem.

Gränsen beskrivs som en “parkeringsplats” – 10 000 lastbilar är fast och det finns inga tecken på att situationen kommer att lösas inom en nära förestående framtid, rapporterar ryska Meduza.

10 000 lastbilar

Lastbilar lastade med varor värda miljontals rubel har stått fast där sedan början av september, då Ryssland avbröt godskorsningar med hänvisning till förfalskade tulldeklarationer.

Enligt ryska statliga medier står nu cirka 10 000 lastbilar i kö vid gränsen – och många har stått där så länge som två månader.

Ryssland är som bekant beroende av importen på grund av de västerländska sanktionerna.

Det rör sig bland annat om elektronik, drönare och komponenter från länder som Kina, Turkiet och Kirgizistan.

“En mardröm”

Irina, frun till en lastbilschaufför som sitter fast, kommenterar.

– Det är en mardröm, säger hon.

– De står parkerade överallt där de kan; det är kaos — olyckor, gräl, slagsmål. Det finns ingenstans att gå på toaletten, ingenstans att äta ordentligt.

Läs mer: Nytt Tomahawk-besked – direkt från Zelenskyj

Började i september

Köerna började bildas i mitten av september att 99 procent av lasten kontrolleras, rapporterar Kyiv Post.

“Storskaliga inspektioner för olagliga importsystem" är orsaken till problemen, och uppgifter pekar på att Kazakstan ökar kontrollerna för att följa de västerländska sanktionerna.

Omfattande sanktioner

USA, Storbritannien och EU har som bekant infört sanktioner mot Ryssland för att begränsa landets tillgång till material som används i kriget i Ukraina.

Samtidigt försöker Ryssland hela tiden på olika sätt runda sanktionerna för att få in varor i landet.

Läs mer: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Foto: E. Berk Benli

Text: Redaktionen


Nu ska bilar bli billigare – helt ny kategori på gång

2025 11 08

Europeiska elbilar måste bli billigare.

Den slutsatsen har EU kommit till.

Kritik riktas återkommande mot att elbilar är alldeles för dyra när det pratas om elektrifieringen av fordonsflottan.

Samtidigt är konkurrensen från Kina stenhård – någonting som EU nu ska försöka lösa genom att införa en helt ny kategori för att pressa ner priserna, rapporterar Reuters.

Ska bli billigare

EU-kommissionen siktar på att i december tillkännage skapandet av en ny kategori av prisvärda små elbilar i ett försök att motverka kinesisk konkurrens och återuppliva den europeiska marknaden.

Planen är att små elfordon inte ska behöva inkludera lika mycket säkerhetsutrustning och teknik som en stor sedanbil.

Så mycket ska de kosta

EU-kommissionären för industri Stephane Sejourne kommenterar.

– Målet för tillverkarna är att få ut nya småfordon prissatta mellan 15 000 och 20 000 euro på marknaden, och eftersom regleringskrav också påverkar priset kommer vi att skapa det här regelverket, säger han.

De nya mindre elbilarna kan alltså komma att kosta motsvarande mellan 165 000 och 220 000 kronor.

Läs mer: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Senaste siffrorna

Årets elektrifiering bland personbilar i Sverige ligger kvar på fjolårets nivå, och privatmarknaden bidrar i allt högre grad till årets ökning av nya elbilar samtidigt som laddhybriderna ökar kraftigt.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

– 36 procent elbilar och 30 procent laddhybrider. Hittills i år utgör elbilar 35,5 procent av nyregistreringarna, vilket är i nivå med 2024 års totala utfall.

Viss minskning

I oktober registrerades totalt 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året.

Mobility Sweden bedömer alltjämt att nivån av laddhybrider är hög i jämförelse med övriga Europa.

Läs mer: Kinas elbilar gör succé – i Brasilien

Foto: My Energy

Text: Redaktionen