Här är Sveriges ”sämsta” mobiloperatör – 2,8 miljoner kunder
2025 10 28
Missnöjet mot landets mobiloperatörer ökar bland svenska kunder.
Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland privatkunder har minskat kraftigt – från ett kundhetsnöjdhetsbetyg på 68,7 till 66,5.
Sämst av alla
Störst kundmissnöje orsakar Tre, som har omkring 2,8 miljoner kunder. Mobiloperatören får värdet 61,5 på indexet som mäts mellan 0 och 100 – där betyg över 75 visar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller lägre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.
Högst upp på listan hamnar de små aktörerna Vimla (82,5) och Fello (81,7).
Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, finns det en tydlig förklaring till de små företagens topplaceringar.
Kunderna har skiftat fokus, uppger Parmler – från att endast bry sig om teknisk kvalitet och mobiltäckning till att värdera en helhetsupplevelse som inkluderar allt från priser och abonnemang till personlig kontakt.
– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med. De vill inte känna sig låsta av långa avtal eller betala för tjänster de inte använder, säger Parmler.
LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning
Hela listan
Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av mobiloperatörer bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.
- Vimla (82,5)
- Fello (81,7)
- Comviq (75,5)
- Halebop (74,1)
- Hallon (72,3)
- Övriga (67,1)
- Telia (66,6)
- Branschen (65,8)
- Telenor (63,9)
- Tele2 (63,3)
- Tre (61,5)
Källa: Svenskt Kvalitetsindex
LÄS OCKSÅ: Tung rapportvecka: Techjättarna i fokus
Foto: P. Du Preez
Text: Redaktionen


