Här är Sveriges ”sämsta” mobiloperatör – 2,8 miljoner kunder

2025 10 28

Missnöjet mot landets mobiloperatörer ökar bland svenska kunder.

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland privatkunder har minskat kraftigt – från ett kundhetsnöjdhetsbetyg på 68,7 till 66,5.  

Sämst av alla

Störst kundmissnöje orsakar Tre, som har omkring 2,8 miljoner kunder. Mobiloperatören får värdet 61,5 på indexet som mäts mellan 0 och 100 – där betyg över 75 visar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller lägre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Högst upp på listan hamnar de små aktörerna Vimla (82,5) och Fello (81,7).

Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, finns det en tydlig förklaring till de små företagens topplaceringar.

Kunderna har skiftat fokus, uppger Parmler – från att endast bry sig om teknisk kvalitet och mobiltäckning till att värdera en helhetsupplevelse som inkluderar allt från priser och abonnemang till personlig kontakt.

– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med. De vill inte känna sig låsta av långa avtal eller betala för tjänster de inte använder, säger Parmler.

LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av mobiloperatörer bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Vimla (82,5)
  2. Fello (81,7)
  3. Comviq (75,5)
  4. Halebop (74,1)
  5. Hallon (72,3)
  6. Övriga (67,1)
  7. Telia (66,6)
  8. Branschen (65,8)
  9. Telenor (63,9)
  10. Tele2 (63,3)
  11. Tre (61,5)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Tung rapportvecka: Techjättarna i fokus 

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


JUST NU: Lägsta någonsin – så många flyktingar ska USA ta in

2025 10 30

Trump-administrationen kommer att ta in rekordfå flyktingar nästa år.

När Donald Trump blev installerad som president för andra gången kom en rejäl förändring vad gäller migrations-och flyktingpolitiken i USA.

Trump-administrationen arbetar som bekant för en restriktiv migrationspolitik.

Nu kommer besked om att USA nästa år kommer att ta in rekordfå flyktingar, rapporterar CBS News på torsdagen.

Rekordfå flyktingar

Under 2024 tog Biden-administrationen in över 100 000 flyktingar.

Nu faller den siffran till rekordlåga nivåer.

Nästa år planerar Trump-administrationen att ta in 7 500 människor – varav de flesta kommer att vara vita personer från Sydafrika.

Lägre än senast

Det tidigare lägsta talet för flyktingar sattes av den första Trump-administrationen år 2020, då det avsattes 15 000 platser för budgetåret 2021.

Den amerikanska presidenten har sagt att hans administration kommer att fokusera på Afrikanders – vita människor som bor i Sydafrika.

Läs mer: Trump uppmanar: Köp den här bilen

“Folkmord”

Trump-administrationen tog i maj in ett litet antal vita sydafrikaner till USA som flyktingar.

De 59 sydafrikanerna fick sina ansökningar snabbehandlade av USA efter att president Donald Trump tillkännagav omflyttningsprogrammet i februari. 

Han sade då att vita sydafrikaner står inför ett "folkmord" i sitt hemland, ett påstående som starkt förnekas av den sydafrikanska regeringen, rapporterar AP.

“Falskt”

Sydafrikas regering har svarat att anklagelserna är “falska” och ett resultat av "missvisande information".

Afrikanders är ättlingar till främst nederländska och franska koloniala bosättare som först kom till Sydafrika på 1600-talet. 

Det finns omkring 2,7 miljoner Afrikaners bland Sydafrikas befolkning på 62 miljoner.

Lite drygt 80 procent av landets befolkning är svarta.

Läs mer: Trump hävdar: Har fått tungt löfte av Kina

Foto: R. DeAnda

Text: Redaktionen


30okt2025

150 000 felaviseringar från Postnord – anmälningar väller in

2025 10 30

Postnord har skickat ut 150 000 fraktaviseringar som är fel.

Under torsdagen har mängder av svenskar fått en avisering från Postnord.

Men trots aviseringen finns inga paket att hämta.

– Aviseringen är felaktig, så finns det inget paket att hämta, säger Postnords presschef Anders Porelius, till Aftonbladet.

Systemfel

Enligt Postnord beror de 150 000 felaktiga aviseringarna på ett systemfel hos en av företagets leverantörer.

De som fått de felaktiga utskicken är privata kunder som sedan tidigare gjort beställningar av paket från Kina, och som nu fått en ny felaktig avisering.

Postnords kundtjänst har fått in hundratals samtal från förvirrade kunder under dagen.

Men beskedet har varit att om man inte har gjort några beställningar i närtid så ska man inte bry sig om aviseringen.

– Eftersom aviseringen är kopplad till en gammal order, och därmed är felaktig så finns det inget paket att hämta. Mottagaren ska vara trygg med att bortse från den, säger Anders Porelius, till tidningen.

Postnord framhåller också att det inte handlar om något bedrägeri.

LÄS MER: Covid-19 har förändrats – första gången någonsin

Fel tidigare i veckan

Tidigare under veckan rapporterades att kunder som kontaktat Postnords kundservice riskerar att inte få sina mejl lästa.

Då uppmanades kunderna att ta kontakt via telefon eller Postnord-appen då systemfelet gjort att e-post till kundservice inte kommit fram.

Orsaken bakom problemen hänvisades till ett fel hos en underleverantör.

Åtgärdat

Felet åtgärdades den 23 oktober klockan 15:00, men en del mejl som skickats under perioden 21–23 oktober har ännu inte nått fram till kundservice.

Postnord uppmanade därför kunder som väntar på svar att istället ringa 0771–33 33 10 eller använda chatten i Postnords app.

– Om du har mejlat oss under detta tidsintervall och inte fått svar ber vi dig istället ringa oss, uppmanade Postnord då.

LÄS OCKSÅ: Hastighetsgräns införs för fotgängare – så fort får man gå 

Foto: Postnord

Text: Redaktionen