Hård kritik för iskalla bussar – Resenärer fick åka i 7 grader

2022 01 03

Det var minus 32 och vi hade 7 grader inne i bussen. Iskallt!

Det säger busspendlaren Philip Lidén i Norsjö i Västerbotten till SVT och han inte är glad på Skellefteå Buss.

Politiskt ansvar i botten

Ansvaret ligger ytterst hos politikerna som styr Region Västerbotten. Regionen äger Länstrafiken i Västerbotten AB som är den aktör som upphandlar kollektivtrafiken i Västerbottens län. Problemen med kalla bussar har drabbat flera resenärer den senaste tiden.

Uppskattas inte av resenärerna

Det har tidvis varit rejält kallt i norra Sverige och när man står och väntar på bussen i 32 minusgrader har man förhoppningar om att komma in i en varm buss. Blott 7 plusgrader är inget som uppskattas av resenärerna hos Skellefteå Buss.

Fruktansvärt kallt

– Det var fruktansvärt kallt. Jag hade på mig täckbyxor, jacka, mössa och vantar. När det är 32 minusgrader ute måste det vara varmare bussar, säger säger Philip Lidén till SVT. Han åkte buss från Norjsö till gymnasieskolan i Lycksele.

Väldigt olyckligt

Bussbolaget förklarar att föraren hade att välja på att ställa in bussresan men att folk då inte hade kommit fram dit de skulle.

– Det var väldigt olyckligt. En sådan gång så skulle man kanske rent ha ställt in den turen. Men då gör chauffören en avvägning att det är bättre att turen går. Men så klart olyckligt att det var så kallt hela färden. Och det ska inte vara på det sättet, säger Marie Larsson som är vd för Skellefteå buss, till SVT.

Värmen kollas fyra gånger per dygn

Hon förklarar att det var fel på bussen men det åtgärdades när den kom in till Skellefteå.

– Vi har väldigt mycket rutiner som är insatta de här kalla månaderna. Minst fyra gånger per dygn kontrolleras utrustning i bussarna och värmepaketen som finns i bussen och kopplingarna till dem, säger hon.

Bussar svårare än bilar

Hon förklarar att bussar är lurigare än bilar.

– Det är inte som att värma en bil. En buss tar mycket längre tid att värma upp och det kan inträffa att värmepaketen inte fungerar men vi gör absolut allt det vi kan för det är en viktig fråga för oss att resenärerna får åka i behagligt uppvärma bussar.

Klagomål på fler bussbolag

Även bussbolaget Transdev som trafikerar E4:an i Västerbotten har fått klagomål om kalla bussar.

 – Det gäller två av våra 25 bussar. Värmarna har gått sönder och vi har haft svårt att få fram reservdelar, säger Transdevs marknads- och kommunikationschef till SVT.

Socialdemokraterna

Region Västerbotten styrs av Socialdemokraterna med regionråd Peter Olofsson (S) i spetsen och Region Västerbotten äger Länstrafiken i Västerbotten AB som ansvarar för upphandlingen av busslinjerna.

– Vi har också stött på hos bussbolagen. Så här ska det inte vara och i deras avtal står det angivet att bussarna ska hålla minst 18 plusgrader – annars kan de drabbas av vite, säger Länstrafikens vd Harriet Söder, till SVT.

Äger inga egna bussar

Länstrafiken i Västerbotten förklarar läget på sin webbsida.

– Länstrafiken äger inga egna bussar och har inga chaufförer anställda. Vi anlitar trafikföretag med egna bussar och chaufförer. Länstrafiken anlitar i dag ungefär 30 bussföretag och ett stort antal taxientreprenörer.

Fem största bolagen

Regionens avtal med trafikföretagen ställer krav på bland annat miljö, kvalitet, trafiksäkerhet och funktionsanpassning. De största bolagen som trafikerar Västerbotten busslinjer är följande:
◾Transdev

◾Skellefteå buss

◾Centrala Buss

◾Vilhelmina Taxi

◾Busspoolen

Foto: Länstrafiken Västerbotten FB


JUST NU: Zelenskyj ger klartecken – beordrar akut insats

2025 11 22

En omfattande utredning har beordrats av Ukrainas president.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har beordrat en omedelbar granskning av statliga försvarsbolag och tillhörande kontrakt efter att den omfattande korruptionsskandalen i landet uppdagats, rapporterar Kyiv Post.

Zelenskyjs beslut

– Ett beslut har också tagits om en fullständig granskning av statliga försvarsbolag och tillhörande kontrakt, säger Zelenskyj i ett inlägg på sociala medier som publicerats under lördagen.

– Alla upptäckta överträdelser kommer att överlämnas till rättsväsendet och anti-korruptionsmyndigheter, fortsätter han.

De två huvudmisstänkta i mutskandalen, Timur Mindich och Oleksandr Tsukerman, har lagts till på Ukrainas efterlysningslista och tros befinna sig på fri fot.

Mindich är delägare i medieföretaget Kvartal 95, som Zelenskyj själv grundade.

LÄS MER: Lukasjenko ger Ukraina oväntat glädjebesked

100 miljoner dollar borta

Korruptionsutredningen som lett till Zelenskyjs akuta åtgärder började i energisektorn och har avslöjat omfattande förskingring och mutor.

Undersökningen visar att omkring 100 miljoner dollar misstänks ha försvunnit, vilket väckt stark kritik och upprördhet i Ukraina, särskilt eftersom ryska attacker har orsakat omfattande strömavbrott och kraftig belastning på landets elnät.

Utredarna fann att kontrakt som skulle skydda kritisk infrastruktur, inklusive elnätet, hade manipulerats.

Detta innebär att både statliga och privata aktörer kan ha dragit fördel av situationen, samtidigt som Ukrainas energiförsörjning blivit sårbar.

Skandalen har även kopplingar till försvarsindustrin, där kontrakt och leveranser misstänks ha påverkats av korruption, vilket väcker frågor om landets säkerhet under pågående krig.

Möten förbereds i Kyiv

En översyn av styrelserna i försvarsbolagen pågår samtidigt som granskningen av energisektorn fortsätter.

Zelenskyj uppger att Kyiv förbereder möten med internationella finansinstitut för att säkra medel i ljuset av ryska framryckningar.

Skandalen har redan lett till att två ministrar avskedats, och flera europeiska allierade har uppmanat Ukraina att intensifiera kampen mot korruption.

LÄS MER: Krym under attack – rysk militärhelikopter utslagen

Foto: President of Ukraine office

Text: Redaktionen


22 november 2025

Populär smartphone överhettas – användare varnar

2025 11 22

En nyhet inom Android-familjen får stark kritik av användare.

Flera ägare av mobilen OnePlus 15 rapporterar att telefonen snabbt blir glödhet vid tung användning, vilket har lett till att funktioner stängts av automatiskt, rapporterar Android Police.

Extrem värme vid test

Problemet har uppmärksammats efter att teknikkanalen Max Tech utsatt modellen för stresstestet 3DMark Wild Life Extreme.

Temperaturen steg över 50 grader, och appen stoppade testet efter meddelandet på mobilen “Device too hot.”

– Ficklampan och möjligheten att dela internet via hotspot stängdes av tills enheten svalnat, uppger Android Police.

En ökande mängd användare rapporterar att deras smartphone hettar upp så mycket vid hög belastning att vissa funktioner slutar fungera, och ibland kraschar telefonen helt.

LÄS MER: FÖRSLAG: Populära drycker kan stoppas från Systembolaget

Processorn i fokus

Kärnan i problemet sägs vara den kraftfulla Snapdragon 8 Elite Gen 5-processorn, där OnePlus 15 är den enda mobilen på marknaden som har den.

Enligt tillverkaren ska kylsystemet hålla temperaturen under kontroll.

– Under vardagligt användande oavsett vid multitasking eller tungt spelande – ligger enheterna inom normala temperaturgränser. Vi har inte fått några rapporter om överdriven värme, säger OnePlus till Android Police.

Samtidigt påpekar de att processorn kan nå sin maximala temperaturgräns vid extrem belastning.

Blandade testresultat

Flera tester som gjorts på mobilen har visat olika resultat.

– Jag lyckades få OnePlus 15 att överhettas, men det var under mycket specifika omständigheter efter flera tester och en uppdatering. Detta är inte representativt för alla telefoner, säger en testare från Android Police.

I andra tester, där telefonen dessutom laddades under stresstestet, blev enheten varm men hanterbar.

– OnePlus 15 blir obehagligt varm vid extrema stresstester, men jag har inte upplevt något ovanligt, som att appar kraschar eller att enheten stängs av, säger en annan användare.

Problemen med överhettning är inte enbart obekväma.

Överhettning kan påverka prestanda, batteriets livslängd och säkerheten.

LÄS MER: Bensinkedja kollapsar – förbereder nedläggning

Foto: DuoNguyen

Text: Redaktionen