I morgon torsdag – nya regler för A-traktorer

2023 08 30

Från och med den 31 augusti så börjar nya regler att gälla för A-traktorer.

Flera nya krav införs för det motordrivna fordonet, som främst används som ett transportmedel av ungdomar.

De nya reglerna är följande:

- Passagerare måste sitta på en plats som är avsedd för passagerare.

- Det får endast sitta en person på respektive plats.

- Den som färdas i en A-traktor måste använda bälte.

- En A-traktor får endast köra i högst 30 kilometer i timmen.

Regeln om maxhastighet kompletterar den fordonsregel som redan finns, om att en A-traktor inte får vara konstruerad för att kunna köra i mer än 30 kilometer i timmen, och gör det lättare för polisen att övervaka hastighetsöverträdelser med A-traktor.

Extrem ökning

Det nya regelverket togs fram av regeringen under sommaren.

Bakgrunden till de nya kraven är den extrema ökningen av olyckor med A-traktorer i Sverige.

Från 2018 till 2022 ökade olyckorna med över 250 procent.

Under 2022 förekom 348 olyckor med A-traktor.

Fyra personer förlorade livet. Den högsta dödsiffran sedan mätningarna startade 2016.

”Tydliga signaler”

Regeringen framhåller att det nya regelverket syftar till att öka trafiksäkerheten.

– De regler som vi nu inför skickar tydliga signaler till ungdomar som kör A-traktor och underlättar även för polisen som ska övervaka att A-traktorn framförs på ett säkert sätt, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Regler för A-traktorer

- För att köra A-traktor krävs ett körkort med AM-behörighet, det vill säga körkort för moped klass I (ibland kallat moppekörkort), eller ett traktorkort. Du får också köra A-traktor om du har ett körkort med någon annan behörighet.

- Åldersgränsen för att ta AM-körkort är 15 år och för traktorkort är den 16 år.

- Fordonet ska vara utrustat med en så kallad LGF-skylt baktill, som talar om att traktorn är ett långsamtgående fordon.

- Alla A-traktorer ska besiktas. När en bil byggs om till A-traktor ska den genomgå en registreringsbesiktning för att godkännas innan den tas i trafik. Därefter ska den regelbundet genomgå kontrollbesiktningar.

- A-traktor får framföras i högst 30 km/tim vid färd på väg.

- Det är inte tillåtet att manipulera en A-traktor för att fordonet ska gå fortare än 30km/h.

- Alla som färdas i en A-traktor ska använda bilbälte. Föraren ansvarar för att passagerare under 15 år använder bilbälte.

- Passagerare i en A-traktor får endast sitta på en plats avsedd för passagerare och det får endast sitta en person per plats.

- I en A-traktor får passagerare bara sitta i framsätet. 

Källa: Trafikverket

Foto: H. Nilsson

Text: Redaktionen


Folk struntar i samma vägskylt – höga böter utfärdas

2025 09 15

Det finns en vägskylt som var tredje bilist helt tycks ignorera.

Och det är kanske en av de viktigaste av allihop.

Hela 31 procent av bilisterna struntar nämligen att hålla hastigheten när de passerar 30-skyltarna utanför landets skolor.

Det visar en ny granskning av Riksförbundet M Sverige.

– Det är fortfarande alldeles för många som kör för fort utanför skolor. Barnen är några av våra mest sårbara medtrafikanter och de måste respekteras. Av de uppmätta personbilarna kördes nästan var tredje över hastighetsgränsen 30 kilometer i timmen, säger Jacob Sidenvall från M Sverige i en kommentar.

"Ledsamt"

Siffran på 31 procent avser bara personbilar. Bland övriga fordon är statistiken än värre.

Till exempel struntar 52 procent av taxichaufförerna i 30-skyltarna. Bland lätta och tunga lastbilar är siffran 46 procent.

– Det är ledsamt att se, säger Jacob Sidenvall. 

– Yrkesförare måste se till att hålla hastighetsgränserna. Taxibilarna som kör kring skolor handlar ofta om färdtjänst för elever med olika typer av svårigheter, det är beklagligt att hastigheten så ofta är hög vid dessa körningar.

LÄS OCKSÅ: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Värst av alla

A-traktorförare är dock värst av allihop – 56 procent håller inte 30 utanför skolorna.

Av dessa höll 31 procent dessutom en hastighet över 36 kilometer i timmen, enligt M Sveriges rapport.

Det är en skarp påminnelse om att denna mycket förmånliga fordonstyp missbrukas. Föräldrarna måste vara garanten för att ungdomarnas A-traktorer inte kan överstiga 30 kilometer i timmen, säger Jacob Sidenwall.

Här är bötesskalan

För den som struntar i 30-skylten och åker fast gäller följande bötesskala:

  • 1–10 km över gränsen: 2 000 kronor
  • 11–15 km över gränsen:  2 400 kronor
  • 16–20 km över gränsen: 2 800 kronor
  • 21–25 km över gränsen: 3 200 kronor
  • 26–30 km över gränsen: 3 600 kronor
  • 31–35 km över gränsen: 4 000 kronor
  • 36 km/h över gränsen, och mer: Till åklagare

Källa: Riksförbundet M Sverige

Under den här veckan genomför Polismyndigheten en nationell trafikvecka och kommer ha högre närvaro ute på Sveriges vägar. Hela landet kommer att beröras.

Läs mer om det här: Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen


Lågprisjätte utklassar konkurrenter – ”26 procent billigare”

2025 09 17

Lågpriskedjan Lidl utklassar konkurrenterna i en ny prisundersökning.

En prisjämförelse av ekologiska livsmedel från Matpriskollen visar att Lidl är det billigaste alternativet. Kedjans matkasse är 26 procent billigare än Coop, som har den dyraste matkassen.

Lidls matkasse kostar 1 065 kronor jämfört med 1 346 kronor hos konkurrenten.

– Vi vill göra det möjligt för fler att göra hållbara val, därför är det väldigt roligt att se att vår kasse var undersökningens mest prisvärda, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Vanliga produkter 

I den undersökta matkassen ingick flera varor, bland annat:

- Spannmål

- Frukt och grönt

- Mejeriprodukter

- Pasta och ris

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Många vill ha ekologiskt

Matpriskollens undersökning visar också att många kunder vill handla ekologiskt. Hela 25 procent uppger att de vill handla ekologiska matvaror. 

Samtidigt svarar 70 procent av kunderna att det är för dyrt att handla ekologiskt.

– EKO-Havregrynen kan vara 44 procent dyrare och mellan kedjorna skiljer det över 20 procent på EKO-kassen.  Det avslöjar att konsumenter kan spara betydande belopp genom att vara multilojal, men också att kedjorna måste minska gapet mellan eko och ej eko-produkter, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, i en kommentar till undersökningen. 

”Betydande roll”

Lidls hållbarhetschef Anneli Bylund hoppas att kedjan kan sälja mer ekologiskt framöver.

– Ekologiska varor spelar en betydande roll för en långsiktigt hållbar livsmedelsproduktion och vi strävar efter att öka den ekologiska försäljningen, säger hon.

LÄS MER: City Gross och Stora Coop sågas | Ekonomibladet

Foto: Lidl pressbild

Text: Redaktionen