I NATT: “Öppnat portarna till helvetet”

2023 09 21

FN:s generalsekreterare utfärdade mer eller mindre den skarpaste varningen han kunde göra.

– Mänskligheten har öppnat portarna till helvetet.

Så sade FN-chefen António Guterres när han samlat världens ledare i en och samma lokal i ett av organisationens möten i New York City sent igår kväll.

"Fasansfullt"

Han fortsatte därefter att beskriva en direkt mardrömslik situation inför församlingen.

– Fasansfull värme har fasansfull effekt. Bedrövade bönder ser på när skördar förs bort av översvämningar. Svällande temperaturer ger upphov till sjukdomar, sade António Guterres enligt CNN och syftade på klimatförändringarna.

"Farlig och instabil värld"

– Klimatågärderna förminskas utifrån omfattningen av utmaningen sade han och adderade ytterligare en skarp varning.

– Om inget förändras så går vi mot en farlig och instabil värld.

Förbjöd flera talare

Nästan 200 länder är representerade i New York i dagarna.

Men enbart 34 nationer och sju icke-statliga organ fick lov att tala i samband med FN-chefens toppmöte.

António Guterres hade gjort något så ovanligt som att begränsa talarlistan till de länder han bedömde ha tydliga och effektiva klimatplaner och som skickat en ledare på “hög nivå” att tala till församlingen.

Som en konsekvens var länder som Kina, Indien och Storbritannien frånvarande.

USA fanns på plats representerade av klimatsändebudet John Kerry.

Uppmanar att fasa ut fossila bränslen

I sitt tal uppmanade António Guterres världens länder att inte skjuta fram utfasandet av fossila bränslen.

Han pekade också på att fattigare länder måste få hjälp med att gå över till ren energi och att investera i klimatåtgärder för att kunna stå emot extremväder.

– Vi ligger decennier efter. Vi måste ta igen tid som gått förlorad av att vi har dragit benen efter oss och på grund av den nakna girigheten av förankrade intressen som drar in miljarder från fossila bränslen, sade António Guterres.

Foto: A. Wilson

Text: Redaktionen


21 juni 2026

Ny avgift införs första juli – blir dyrare att handla

2026 06 21

Snart blir det dyrare att beställa varor från länder utanför EU.

På senare år har kinesiska e-handelsjättar som Shein och Temu fullkomligt exploderat.

För att stötta inhemsk handel har EU tagit fram ett nytt regelverk som i praktiken innebär att det blir dyrare för svenskar att beställa varor från länder utanför EU.

Detta i form av en ny tullavgift som kommer att gälla från och med den första juli.

Ny tullavgift

Från och med den första juli införs en tullavgift på 3 euro – knappt 33 kronor – när man beställer en vara värd upp till 150 euro, alltså 1 645 kronor.

Det här gäller när man handlar på nätet och varan skickas från ett land utanför EU. 

– Har du beställt före den 1 juli? Om dina varor kommer till EU och anmäls för import efter den 30 juni tas en tullavgift ut, oavsett när du gjorde din beställning, förklarar Tullverket.

Allt utanför EU

Den nya tullavgiften gäller för alla länder utanför EU. 

Tullavgiften betalas per vara och hur stor tullavgiften blir beror på om man köper olika eller likadana varor. 

– Beställer du flera varor med ett sammanlagt värde över 150 euro betalar du en procentuell tullavgift baserat på varornas värde, fortsätter Tullverket.

Läs mer: Lägre priser i sommar – orsakar rusning

Tre offentliga skäl

Tullverket anger tre offentliga skäl till EU:s nya regler:

- Minska mängden småpaket till EU och Sverige vilka ger fler transporter, mer förpackningar och mer avfall.

- Minska risken att privatpersoner får hem produkter som kan vara brandfarliga, giftiga, felmärkta eller osäkra.

- Företag inom EU ska konkurrera på rättvisa villkor med företag utanför EU.

Ersätts 2028

Tullavgiften kommer att gälla inom hela unionen.

Avgiften är tillfällig och ersätts med en procentuell tullavgift från den 1 juli 2028. 

– Om varan till exempel har gått sönder under transporten och du har reklamerat den, kan den som är deklarant ansöka om att få tillbaka avgifter från Tullverket, framhåller myndigheten.

Läs mer: Sverige slår USA – hamnar en plats före

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


21 juni 2026

De swishar 200 kronor – se upp

2026 06 21

Många svenskar tar emot Swishpengar som de borde säga nej till.

Många barn och ungdomar övertygas om att ta emot pengar på Swish.

Nu går polisen ut med en varning.

Förfrågan om Swishöverföring

Det händer att barn och unga blir tillfrågade på stan eller i digitala forum om att ta emot Swishförfrågningar.

Enligt polisen kan det hända att någon kommer fram på stan och säger: ”Min mamma ska skicka mig pengar till mat men mitt kort funkar inte. Kan hon swisha till dig?”

Förfrågan gäller ofta mindre summor, cirka 200 kronor.

Men sedan swishas ofta en större summa, till exempel 15 000 kronor, som barnet eller ungdomen pressas att ta ut eller skicka vidare.

På så vis luras barn och unga att begå penningtvättsbrott via Swish, och personen som gör Swishförfrågningarna ingår i kriminella nätverk.

Det kan alltså handla om pengar som kommer från exempelvis narkotikabrott eller skjutningar.

– Var tjugonde barn mellan 9 och 17 har blivit ombedd av någon att ta emot och sedan skicka vidare pengar. Det kan verka oskyldigt, men kan faktiskt vara inkörsport till tyngre kriminalitet, säger Peter Tobisson, som jobbar med kriminell ekonomi i polisregion Syd, till SR.

LÄS OCKSÅ: SWEDBANK: Lägre priser i sommar - orsakar rusning

Håll ett vakande öga

Föräldrar uppmanas nu att föra en dialog med sina barn och ungdomar, och att vara vaksamma.

– Att ha en öppen dialog med barnen är väl en bra början, men sedan också förstås kanske ett lite vakande öga, se om det är ett förändrat beteende hos ens barn. Märker man att barnen skaffar nya bankkonton till exempel så kan det vara en indikation, säger Peter Tobisson till radiokanalen.

Konsekvenserna kan bli allvarliga för den som blir indragen, varnar polisen Syd på sin hemsida.

Man riskerar att bli skuldsatt och återbetalningsskyldig, få sitt bankkonto nedstängt, bli avstängd från Swish och Bank-ID, och i värsta fall bli dömd för penningtvättbrott och hamna i brottsregistret.

Öva med barnen

Föräldrar rekommenderas därför att hålla koll på bankkonton och transaktioner om man har ett minderårigt barn, och även att föra en dialog med unga vuxna vars konton man inte längre har insyn i.

Det kan även vara bra att öva med barnen på vad de ska göra om någon kontaktar dem. Prata om olika sätt att ta sig ur situationen. Man kan till exempel ljuga och säga att man inte har Swish och att man inte har bankkortet på sig, enligt polisen.

LÄS OCKSÅ: Sverige slår USA - hamnar en plats före

Foto: Swish

Text: Redaktionen