19 september 2025

Idag fredag: Tusentals har fått falsk faktura

2023 09 08

Tusentals bilister lurades idag att de hade fått en oväntad betalningsavgift.

Morgonrutinen för folk som skulle köra till jobbet i morse byttes abrupt ut mot förvåning och ilska.

Över 2 000 bilägare möttes nämligen av en gul lapp under vindrutetorkaren.

Lapparna hade samma nyans och storlek som de karakteristiska p-böterna som delas ut till felparkerade bilar.

Falsk "böter"

“Masslappningen” ägde rum under natten i Helsingborg.

Det handlade dock inte om några riktiga parkeringsavgifter, rapporterar Helsingborgs Dagblad.

Istället var det en PR-kupp utförd av en bar i staden som valde den anmärkningsvärda metoden för att få folks uppmärksamhet.

På “p-boten” kunde man istället läsa om ett erbjudande om 20 procents rabatt på den totala notan.

Kraftig ilska mot kuppen

Reklamkuppen har dock inte tagits emot särskilt väl.

I Helsingborg rasar bilägarna över att ha blivit lurade när adrenalinet började pumpa och stressen ökade när man såg den gula lappen på sin bil.

Enligt kommunens trafikchef, Oscar Grönwall, har tricket dessutom vållat stora konsekvenser för staden.

– Vår parkeringsservice blev nedringda och vi vet också att parkeringsvakter blev antastade, säger han till P4 Malmöhus.

"Ville skapa reaktion"

Jonas Mahmoud, restaurangchef på den aktuella baren, förklarar varför man valde att luras.

– Vi ville skapa en reaktion hos folk. Hur kan vi bryta oss igenom all annan marknadsföring som finns? Det är få grejer som får ens uppmärksamhet som en gul lapp på rutan, säger han till radion.

Han är dock medveten om att långt ifrån alla uppskattade det erbjudande som satt fast på vindrutan i morse.

– Det har aldrig varit någon intention att göra någon arg. Vi har förstått att några har blivit det och till dem ber vi om ursäkt, säger Jonas Mahmoud.

Socialt experiment

Restaurangchefen hävdar dock att det även finns de som hört av sig och varit positiva.

Enligt Jonas Mahmoud kan man se det som ett “socialt experiment” om hur snabbt folk drar förhastade slutsatser.

– Tar man sig tio sekunder och läser på lappen så ser man ju att det inte är en bot utan ett erbjudande, säger han till HD.

Foto: M. Fousert

Text: Redaktionen


JUST NU: Natos artikel fem kan aktiveras

2025 11 18

Helgens sabotage mot en järnväg i Polen utreds som sabotage.

Två ukrainska medborgare, som agerat på uppdrag av rysk underrättelsetjänst, misstänks ha anordnat explosionen på järnvägen mellan Warszawa och Lublin – en tågsträcka som bland annat används för vapenleveranser till Ukraina.

Gärningspersonerna använde sprängämnet C4, rapporterar den polska tidningen Fakt.

– Sprängladdningen C4 detonerades med hjälp av en 300 meter lång elkabel. Deras avsikt var att orsaka en tågolycka, skriver tidningen.

Öppnar för artikel fem

Efter utförandet av sabotaget ska de misstänkta ha flytt över gränsen till Belarus.

Nu kan Polen aktivera Natos artikel fem, som fastställer att en väpnad attack mot ett Natoland ses som en attack mot alla medlemsstater.

Den polske generalen Mieczysław Bieniek utesluter inte ett sådant scenario.

– Natos artikel fem är avsedd att aktiveras när väpnad aggression förekommer, men även i situationer med aggression av terrorkaraktär. Först måste detta dock bevisas, säger han till Fakt.

– Låt oss komma ihåg att efter attacken mot World Trade Center aktiverades artikel fem när det bevisades att flygplanen styrdes av terrorister som hade anlänt från al-Qaidas baser i Afghanistan, tillägger generalen.

Om artikel fem aktiveras är varje Natoland förpliktigat att stödja den medlem som angripits.

LÄS MER: ”Oöverträffad attack” – Ukraina har slagit till 

Kommer begära hjälp

General Bieniek utesluter inte att Polen kan åberopa Natos artikel fem.

Men innan det blir aktuellt kommer landet sannolikt aktivera försvarsalliansens artikel fyra, som innebär att medlemsländerna ska samråda om det säkerhetshot som uppstått.

– När gärningsmännens identitet officiellt bekräftats, kan vi begära att artikel fyra i Natofördraget aktiveras. De ger oss möjlighet att samråda med våra partners och genomföra åtgärder för bättre övervakning av området tillsammans med våra allierade, säger Bieniek till tidningen.

LÄS OCKSÅ: ”Vår sista sommar i fred” – Tyskland varnar hela Europa

Foto: 

Text: Redaktionen


24 september 2025

Coop backar – tar bort reklam efter kritikstorm

2025 11 18

Coop tar nu bort en uppmärksammad reklam.

Det handlar om en reklamskylt som har använts för att marknadsföra iskaffe.

På skylten fanns vad som beskrivs som en lättklädd kvinna som håller i en iskaffe.

Efter att bland annat föreläsaren och kriminologen Nina Rung uppmärksammat saken har Coop nu beslutat att ta bort reklamen, rapporterar TV4.

“Helt knas”

Nina Rung menar att reklamen med den lättklädda kvinnan inte var passande.

– Det är helt knas att man gör reklam för iskaffe med en kvinnokropp som är extremt objektifierad, säger hon enligt kanalen.

Hon reagerade efter att ha gått in i en Coop-butik med sin 16-åriga dotter.

Rung lade då ut ett inlägg på Instagram som uppmärksammades – och kort därefter meddelade Coop att reklamen tas bort från alla butiker.

“Hade inte det”

Coop framhåller att majoriteten av reklamen i kedjans butiker är deras egen.

– En mindre del kommer från de som producerar maten eller drycken (leverantörerna). I de allra flesta fall har vi en dialog om vilket marknadsföringsmaterial som följer med varorna ut i butikerna men i det här fallet hade vi inte det, meddelar matjätten.

Läs mer: Nytt besked om elpriserna – så blir det i vinter

Coops svar

Rung har lagt ut ett inlägg på Instagram där Coop tar ansvar för det hela.

Butikskedjan tackar henne då för att “ha uppmärksammat oss på det här skyltmaterialet”.

– Vi har pratat ihop oss internt och kommer se till att skyltmaterialet tas bort från våra butiker, framgår av inlägget.

“Ett steg i taget”

Nina Rung beskriver det som en framgång samtidigt som hennes följare hyllar både henne och Coop efter beslutet.

– Så det går att få till en förändring. Ett litet steg i taget, skriver Rung.

– Bra där av både dig och Coop, skriver en följare.

– Så bra gjort av dig och också en eloge till Coop som stannar upp, tänker till och agerar, skriver en annan.

Läs mer: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Foto: Coop

Text: Redaktionen