Idag fredag: Tusentals har fått falsk faktura

2023 09 08

Tusentals bilister lurades idag att de hade fått en oväntad betalningsavgift.

Morgonrutinen för folk som skulle köra till jobbet i morse byttes abrupt ut mot förvåning och ilska.

Över 2 000 bilägare möttes nämligen av en gul lapp under vindrutetorkaren.

Lapparna hade samma nyans och storlek som de karakteristiska p-böterna som delas ut till felparkerade bilar.

Falsk "böter"

“Masslappningen” ägde rum under natten i Helsingborg.

Det handlade dock inte om några riktiga parkeringsavgifter, rapporterar Helsingborgs Dagblad.

Istället var det en PR-kupp utförd av en bar i staden som valde den anmärkningsvärda metoden för att få folks uppmärksamhet.

På “p-boten” kunde man istället läsa om ett erbjudande om 20 procents rabatt på den totala notan.

Kraftig ilska mot kuppen

Reklamkuppen har dock inte tagits emot särskilt väl.

I Helsingborg rasar bilägarna över att ha blivit lurade när adrenalinet började pumpa och stressen ökade när man såg den gula lappen på sin bil.

Enligt kommunens trafikchef, Oscar Grönwall, har tricket dessutom vållat stora konsekvenser för staden.

– Vår parkeringsservice blev nedringda och vi vet också att parkeringsvakter blev antastade, säger han till P4 Malmöhus.

"Ville skapa reaktion"

Jonas Mahmoud, restaurangchef på den aktuella baren, förklarar varför man valde att luras.

– Vi ville skapa en reaktion hos folk. Hur kan vi bryta oss igenom all annan marknadsföring som finns? Det är få grejer som får ens uppmärksamhet som en gul lapp på rutan, säger han till radion.

Han är dock medveten om att långt ifrån alla uppskattade det erbjudande som satt fast på vindrutan i morse.

– Det har aldrig varit någon intention att göra någon arg. Vi har förstått att några har blivit det och till dem ber vi om ursäkt, säger Jonas Mahmoud.

Socialt experiment

Restaurangchefen hävdar dock att det även finns de som hört av sig och varit positiva.

Enligt Jonas Mahmoud kan man se det som ett “socialt experiment” om hur snabbt folk drar förhastade slutsatser.

– Tar man sig tio sekunder och läser på lappen så ser man ju att det inte är en bot utan ett erbjudande, säger han till HD.

Foto: M. Fousert

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen